دستاوردهای واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه سیری تشریح شد

دستاوردهای واحد خدمات فنی چاه‎های منطقه سیری با هدف ساخت قطعات مورد نیاز و صرفه‎جویی در هزینه‎ها از سوی رئیس واحد خدمات فنی این منطقه تشریح شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، رامین قنواتی، رئیس واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه سیری گفت: طراحی و ساخت ابزار و دستگاه‌های مورد نیاز و اقدام‎هایی به‎منظور اصلاح فرآیندها انجام شده است تا از هزینه‌های گزاف خرید دستگاه‌های خارجی مشابه جلوگیری کند.

به گفته وی، این دستگاه‌ها با استفاده از قطعات کارکرده موجود در انبار ضایعات و امکانات این واحد بدون صرف هزینه‌ ساخته شده است.

وی ساخت دستگاه سیم‌جمع‌کن چاه‌پیمایی (Re-spooler) برای جمع‌آوری سیم دستگاه Reel Pack چاه‌پیمایی را از اقدام‎های این واحد دانست و گفت: از مزیت‌های این دستگاه سرعت، دقت بالا و کاهش قابل توجه میزان نفرساعت برای انجام این کار به صورت دستی است. همچنین میزان خسارات احتمالی به سیم چاه‌پیمایی در زمان respool کردن، کاهش یافته و مزیت‌های بسیار زیادی نسبت به روش‌های سنتی دارد.

قنواتی افزود: این دستگاه متشکل از شاسی، رگولاتور و پمپ هیدرولیکی است که سیم‌های دستگاه چاه‌پیمایی از روی قرقره‌های ساخته شده شرکت‌های سازنده، روی وینچ دستگاه چاه‌پیمایی قرار می‌گیرد و از آسیب‌دیدگی سیم به دلیل بسته‎شدن نامنظم و غیراستاندارد DRUM دستگاه وینچ چاه‌پیمایی جلوگیری می‎کند.

وی ادامه داد: این دستگاه نمونه خارجی دارد و ساخت آن از صرف هزینه هنگفت برای خرید نمونه خارجی جلوگیری کرده است.

رئیس واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه سیری، طراحی و ساخت دستگاه تفلون‎کاری (‌تزریق‎ تفلون‌) شیرهای دروازه‌ای تاج سرچاهی‌ را دیگر اقدام این واحد عنوان کرد و گفت: این دستگاه با استفاده از قطعات کار کرده موجود در کارگاه طراحی و ساخته شده و در نشت‌بندی شیرهای دروازه‌ای سرچاهی کاربرد دارد. این دستگاه به شکلی طراحی و ساخته شده که فلاپر شیر ایمنی درون‌چاهی به شکلی تست شود که شرایط واقعی چاه برای آن به وجود آید و از نتیجه عملکرد آن اطمینان حاصل شود.

به گفته قنواتی؛ طراحی و ساخت جایگاه استقرار tubing hanger به منظور نصب و بازیافت آموزشی S.R.P PLUG در کارگاه از سوی این واحد انجام شده است. این ابزار نمونه خارجی ندارد و طراحی و ساخت آن جنبه آموزشی داشته و به منظور آشنایی تکنیسین‌های چاه‌پیمایی تهیه شده است و سبب افزایش سرعت عمل تکنیسین‌ها در زمان کار دکل‌های حفاری روی چاه‎ها می‎شود.

وی افزود: پمپ گریز از مرکز خارج از سرویس نیز از سوی این واحد تعمیر و راه‌اندازی شده است. این دستگاه متشکل از شاسی، پمپ گریز از مرکز و الکتروموتور، با استفاده از یک پمپ مستعمل در انبار ضایعات و قطعات و لوازم مازاد در دیگر واحد‌ها گرد‌آوری و ساخته شده است.
رئیس واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه سیری همچنین افزود: ابزار BACK PRESSURE VALVE LUBRICATOR از سوی این واحد طراحی و ساخته شده است. با استفاده از این دستگاه امکان برداشتن تاج چاه بدون حضور دکل حفاری و کشتن چاه میسر می‎شود.

به گفته قنواتی، کاربرد این ابزار برای نصب و بازیافت شیر کنترل‌کننده فشار برگشتی چاه (BACK PRESSURE VALVE) درون TUBING HANGER است، همچنین ساخت این ابزار از صرف هزینه چند هزار دلاری حضور دکل حفاری و از خط خارج شدن چاه NTH1 حداقل به مدت یک ماه جلوگیری خواهد کرد.

وی طراحی و ساخت یک دستگاه پمپ هیدرولیک سه‌کاره در کارگاه واحد خدمات فنی چاه‌ها را از دیگر اقدام‎های این واحد دانست و اظهار کرد: این دستگاه برای تست شیر‌های ایمنی درون‌چاهی و تاج چاه‌های تولیدی و تزریقی طراحی و ساخته شده و دارای سه پمپ هوایی، برقی و دستی است. این دستگاه قابلیت ساخت فشار هیدرولیک تا 10,000 Psi را دارد و سبب صرفه‌جویی چند هزار دلاری و بی‌نیازی در خرید نمونه مشابه خارجی شده است. این دستگاه نسبت به پمپ‌های هیدرولیکی دستی به دلیل سرعت عمل بالا در تست ادوات سرچاهی و درون‌چاهی، موجب صرفه‌جویی در وقت و توان نیروی انسانی شده است.

رئیس واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه سیری گفت: تعمیر یک دستگاه جرثقیل 3 تنی، ساخت Base Plate به‎منظور استفاده در زمان تعمیر تاج چاه‌ها، packer ، طراحی امکانات لازم برای تست Hydraulic jar در کارگاه، تغییر استارتر هیدرولیکی موتور چاه‌پیمایی مدل SSR به استارتر هوایی، طراحی و ساخت بدنه فلزی (مندرل) چند دستگاه پیگ در اندازه‌های مختلف، طراحی و ساخت تعدادی فیوز سربی قابل ذوب (Fusible Plug) و تست کردن آنها با فشار psi 5000 و نصب روی چاه‌های تولیدی برای افزایش ضریب ایمنی چاه‌ها با دقت و کیفیت بالا انجام شده است. این ادوات در زمان بروز آتش‌سوزی در سکوها عمل کرده و سبب بسته شدن شیرهای ایمنی درون‌چاهی و در نتیجه جلوگیری از آتش‌سوزی چاه‌های تولیدی می‎شود.

به گفته قنواتی، بازسازی و تعمیر دستگاه‌های چاه‌پیمایی قدیمی و فرسوده برای در سرویس نگه داشتن آنها، طراحی و ساخت دستگاه تست پنل‌های ایمنی چاه‌های تولیدی و تزریقی موجود در سکوهای اقماری، استفاده مجدد از 20 عدد GATE VALVE مستعمل، طراحی، ساخت و نصب BASE PLATE به همراه تعدادی فلنج در سایزهای مختلف در کف کارگاه برای تست و تعمیر ولوها و تاج چاه‌ها، طراحی و نصب By-Pass Line دو اینچ روی دستگاه تفکیک‌کننده آزمایشی، ساخت دو دستگاه گریس‌پمپ بشکه‌ای برای گریس‌کاری تاج چاه‌ها، ساخت دو پمپ دستی تفلون‎کاری برای روانکاری و نشت‌بندی شیرآلات سرچاهی، راه‌اندازی و تکمیل پنل ایمنی تعدادی از چاه‌های جدید میدان‌های الوند و اسفند، اصلاح مسیر پیگ رسیور آب تزریقی در سکوی ایلام 2، از دیگر اقدام‎های این واحد است.

وی گفت: با نصب یک عدد بال‌ولو، عملیات زنده کردن چاه‌ها در شرایط کاملا ایمن و بدون نشت نفت و گاز در محوطه سکوها انجام می‌شود.

قنواتی در پایان گفت: همکاری با شرکت‌های توانمند داخلی برای ساخت فیلترهای تزریقی، لوازم الاستومری دستگاه‌ها، شیرهای ایمنی درون‌چاهی، چوک‌ها، رابرهای مربوط به پیگ‌ها و ... به‎منظور حمایت از کالای ایرانی و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است.

کد خبر 286190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =