شرکت نفت ستاره خلیج فارس تاسیس شد

پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس به وسیله شرکت نفت ستاره خلیج فارس ساخته می شود.

مهندس علی حاجی رسولیها، مدیرعامل شرکت تازه تاسیس "نفت ستاره خلیج فارس" و مجری طرح ساخت پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار شانا افزود: با مشارکت شرکت " استار پترو گاز اندونزی"، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، "شرکت نفت ستاره خلیج فارس" به صورت سهامی خاص تاسیس و اجرای طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی به این شرکت واگذار شده است.
وی افزود: اعضای هیئت مدیره این شرکت شش عضو دارد که سه عضو از شرکت استار پترو گاز و سه عضو دیگر از گروه ایرانی هستند.
حاج رسولیها در مورد آخرین وضعیت طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی گفت: طراحی بنیادی این طرح را شرکت طراحی و ساختمان نفت و شرکت EIL هندوستان به پایان رسانده‌اند و پیمانکار اجرایی در شرف انتخاب است.
مجری طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، با اشاره به توضیح‌های اخیر یکی از مسئولان شرکت پالایش نفت بندرعباس تصریح کرد: پیمانکار اجرایی این طرح هنوز انتخاب نشده و نحوه سرمایه گذاری آن نیز در دست بررسی است.
 وی اظهار امیدواری کرد که انتخاب پیمانکار اجرایی پالایشگاه میعانات گازی تا پایان بهمن ماه سال جاری انجام شود.
حاجی رسولیها درباره مراحل مقدماتی اجرای این طرح افزود: پالایشگاه میعانات گازی در سه زنجیره مشابه 120 هزار بشکه‌ای در زمینی به مساحت 340 هکتار و با توجه به عوارض طبیعی، پالایشگاه در چهار تراس مختلف ساخته خواهد شد.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس افزود: عملیات خاکبرداری این طرح شروع شده است.
وی ظرفیت این پالایشگاه را تصفیه 360 هزار بشکه در روز میعانات گازی اعلام کرد و گفت: خوراک پالایشگاه به وسیله خط لوله‌ای به قطر 36  اینچ و به طول حدود 400 کیلومتر از میدان گازی پارس جنوبی تامین خواهد شد، همچنین ظرفیت این خط لوله در مرحله اول با ساخت یک دستگاه تلمبه خانه به 520 هزار بشکه در روز می رسد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس تصریح کرد: در مرحله دوم با احداث تلمبه خانه دوم، ظرفیت انتقال به 850 هزار بشکه در روز خواهد رسید و خوراک طرح‌های جدید و توسعه‌ای در بندرعباس و قشم که از میعانات گازی استفاده می کنند نیز، به وسیله همین خط لوله تامین خواهد شد.
مجری طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، گفت: محصولات پالایشگاه شامل 35 میلیون لیتر بنزین، 13 میلیون لیتر نفت‌گاز، 3/1 میلیون لیتر نفت گاز سنگین، 2 میلیون لیترگاز مایع، 3 میلیون  لیتر سوخت جت سبک  و 130 تن گوگرد است و برای فاز توسعه‌ای، تولید مواد معطر (آروماتیک) نیز در حال بررسی است.

 به گزارش شانا با احداث پالابشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، دو پالایشگاه جدید در بندرعباس و آبادان و همچنین توسعه و افزایش ظرفیت و تغییر الگوهای پالایش تا چهار سال آینده ظرفیت تولید بنزین کشور به 140 میلیون لیتر افزایش یافته و علاوه بر تامین نیاز داخلی امکات صادرات آن نیز فراهم می‌شود.

 

کد خبر 97432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =