نیروگاه گازی سنندج این هفته به بهره برداری رسمی خواهد رسید

نیروگاه گازی سنندج با 4 واحد 159 مگاواتی، پایان این هفته به بهره برداری رسمی خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار شانا به نقل از مقام های استانی، عملیات اجرایی این طرح از 18 بهمن 1382 در زمینی به مساحت 72 هکتار آغاز شده است.
بر اساس این گزارش، سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی و سوخت دوم آن گازوییل است.
میزان مصرف گاز هر واحد از این نیروگاه 30 تا 32 هزار مترمکعب در هر ساعت است.
این گزارش می افزاید: گازرسانی به این نیروگاه انجام شده است، اما با توجه به این که این نیروگاه در فصل زمستان راه اندازی می شود و در این فصل اولویت گازرسانی با بخش خانگی است، سوخت این نیروگاه نیز مانند تمام نیروگاه های دیگر که در زمستان راه اندازی می شوند، گازوییل خواهد بود.
همچنین بنابر تاکید وزیر نیرو قرار شده است به سبب ناممکن بودن نقل و انتقال سوخت در برخی از فصول سال، یک خط لوله برای انتقال گازوییل به این نیروگاه احداث شود که هنوز اجرا نشده است.
برپایه این گزارش، قرار است ظرفیت اسمی این نیروگاه در آینده با تامین منابع مالی مورد نیاز و با اجرای بخش بخار برای تبدیل به سیکل ترکیبی به 956 مگاوات افزایش یابد.
ظرفیت ایستگاه گاز این نیروگاه 200 هزار متر مکعب در ساعت و برای ذخیره گازوییل نیز 2 مخزن 20 و 33 هزار متر مکعبی در این نیروگاه احداث شده است.
این گزارش حاکی است: ترانسفورماتورهای این طرح، ساخت کارخانه ایران ترانسفو و سایر تجهیزات جانبی آن به وسیله سازندگان متعهد داخلی تامین شده است، همچنین با توجه به ظرفیت های داخلی به کار رفته در احداث این نیروگاه، سهم سازندگان داخلی در نیروگاه گازی سنندج حدود 85 درصد برآورد شده است.
براساس این گزارش، هزینه کل اجرای طرح نیروگاه گازی سنندج در بخش ارزی با احتساب پست، 110 میلیون یورو و 26 میلیون دلار و در بخش ریالی بیش از 561 میلیارد ریال بوده است که در بخش های علمیات ساختمانی بیش از 109 میلیارد ریال، عملیات نصب و راه اندازی 100 میلیارد ریال، گازرسانی 180 میلیارد ریال و پست بیش از 84 میلیارد ریال هزینه شده است.
همچنین هزینه های عمومی این طرح شامل مشاور، مجری و آماده سازی برای بهره برداری بیش از 59 میلیارد ریال و در بخش عملیات ساخت مخزن دوم نیز افزون بر 27 میلیارد ریال اعلام شده است.
در مجموع می توان گفت که هزینه کل این طرح با احتساب مبلغ ارزی و ریالی بیش از 2 هزار میلیارد ریال اعلام شده است.
به گزارش خبرنگار شانا، نیروگاه گازی سنندج در کیلومتر 7 جاده سنندج- سقز و جنب روستای قلیان احداث شده است و یکی از مهم ترین اهداف این طرح علاوه بر تامین نیازهای انرژی الکتریکی و پایداری ولتاژ شبکه در منطقه غرب کشور، افزایش روحیه خودباوری با اتکا به توانمندی های مدیریتی، فنی، مهندسی و اجرایی و ایجاد زمینه لازم برای ساخت داخلی تجهیزات به ویژه توربین و ژنراتور گازی بوده است.
کد خبر 98086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =