ابر پتروشیمی ها، روسفیدان عرصه تولید

پتروشیمی ها، در واقع فرزندان نفت هستند که با تبدیل منابع نفت و گاز به محصولات نهایی می توانند ارزش مضاعفی به این منابع دهند. در قرن بیستم نفت و مشتقات آن برای تهیه بسیاری از ترکیبات مورد نیاز انسان، اهمیت حیاتی و روز افزونی پیدا کرد و برای رفع نیاز عمومی جامعه پتروشیمی ها پا به عرصه تولید گذاشتند و با توسعه این صنعت، بازوان اقتصادی نیرومند شد. تصاویر زیر نمایی از واحدهای صنعتی بزرگترین تولید کنندگان مواد شیمیایی در جهان است.

 

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 6   

شرکت BASF آلمان، بزرگترین تولید کننده  مواد شیمیایی در جهان است که در سال 1865 تاسیس شد، و مقر اصلی آن، در لودویگسهافن، آلمان قرار دارد. میزان دارایی این شرکت، طبق آخرین آمار در سال 2012 میلادی، 64.32 میلیارد یورو بوده است.

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 2

 

گروه BASF، شامل شرکتهای تابعه و همچنین، سرمایه گذاریهای مشترک، در بیش از ۸۰ کشور جهان است. این شرکت، دارای 6 سایت تولید یکپارچه محصولات شیمیایی و تعداد ۳۹۰ سایت دیگر تولید، در اروپا، آسیا، استرالیا، آمریکا و آفریقاست.

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 5

 
نام BASF در واقع، از حروف نخست نام قدیمی این شرکت، مشتق شده‌است. نام آن در ابتدا بادیشه آنیلین اوند سودا فابریک (به آلمانی: Badische Anilin- und Soda-Fabrik) بود و هم اکنون  با نام باسف، شناخته می‌شود، که به عنوان یک علامت تجاری ثبت شده‌است. سهام این شرکت، در بازارهای بورس اوراق بهادار فرانکفورت، بورس اوراق بهادار لندن و بورس اوراق بهادار زوریخ ارائه شده‌است. شرکت باسف، در سپتامبر ۲۰۰۷ نام خود را از فهرست بازار بورس نیویورک خارج کرد.

 پتروشیمی ها بزرگ جهان 23  

  شرکت BASF بیش از 113 هزار تن سرمایه انسانی دارد.

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 26  

در این شرکت بزرگ پتروشیمی محصولاتی مانند اتیلن، پروپیلن، بوتادین، بنزن، کاتالیزورها، درکراکر بخار و همچنین نفتا یا گاز طبیعی تولیدشده و به سراسر جهان فرستاده می شود.

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 18  

باسف، بزرگترین تولید کننده پتروشیمی جهان در بیش از 200 کشور جهان مشتری دارد.

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 10  

 داو کمیکالز (DOW Chemical) در ایالات متحده آمریکا، با 57.51 میلیار دلار سرمایه دومین پتروشمی بزرگ دنیاست.

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 9  

داو کمیکالز (DOW Chemical) در سال 1897 میلادی توسط شیمیدان کانادایی هربرت هنری داو  بنا نهاده شد.

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 8  

شرکت آمریکایی داو کمیکالز (DOW Chemical) ارائه دهنده طیف عمده ای از محصولات شیمیایی و بزرگترین تولید کننده پلاستیک از جمله پلی استایرن، پلی یورتان، پلی اتیلن و پلی پروپیلن در جهان است.

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 7

 

داو کمیکالز (DOW Chemical)،  با شعبه هایی در  175 کشور جهان، حضوری قوی در شرق میانه دارد.

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 25  

 46 هزار نفر در این شرکت آمریکایی کار می کنند.

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 12  

ابر پتروشیمی سوم جهان، اکسون موبیل کمیکالز (ExxonMobil Chemical) از ایالات متحده آمریکاست.

 

پتروشیمی  

اکسون موبیل  یکی از غولهای انرژی ایالات متحده آمریکاست و  55 میلیارد دلار  سرمایه دارد. این شرکت تولیدکننده یکپارچه الفین، آروماتیک، لاستیک مصنوعی، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، روان کننده های مصنوعی و مواد افزودنی به سوخت ، زئولیت و کاتالیزورهاو دیگر محصولات پتروشیمی است.

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 13 

فعال بودن در همه جنبه های صنعت هیدروکربنی اجازه می دهد تا اکسون موبیل مزایای بیشتری نسبت به رقبای مستقیم خود داشته باشد و عرصه را بر آنها تنگ کند. این شرکت در بیش از 150 کشور جهان محصولات خود را  عرضه می کند.

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 29  

چهارمین پتروشیمی بزرگ جهان، لیوندل باسل ( Lyondell Basell Industries) هلندی است. 

 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 28  

شرکت خصوصی و چندملیتی لیوندل باسل (LBI) با ریشه های آمریکایی و اروپایی در هلند تاسیس شده، اما عمده فعالیتهای عملیاتی این شرکت در هیوستون و لندن متمرکز شده است.
 

پتروشیمی ها بزرگ جهان 27 

میزان دارایی شرکت هلندی لیوندل باسل، 51 میلیارد دلار است.

پتروشیمی ها بزرگ جهان 30  

در شرکت لیوندل باسل بیش از 15 هزار نفر کار می کنند.

پتروشیمی های جهان 

شرکت خصوصی انگلیسی  آی ان یی او اس (INEOS) در حوزه صنعت پتروشیمی، یک تازه وارد به شمار می رود. این شرکت در سال 1997 میلادی با خرید یک مجتمع جدید پتروشیمی متعلق به شرکت انگلیسی بی پی در بلژیک فعالیت خود را آغاز کرد.

 

پتروشیمی های جهان  

آی ان یی او اس (INEOS) با خرید چند واحد تجاری دیگر متعلق به شرکت دولتی سعودی آرامکو عربستان، باسف آلمان، آی سی آی، شرکت آمریکای داو کمیکالز، سولوی و یو سی بی فعالیتهای خود را در صنعت پتروشیمی با سرعت قابل توجهی توسعه داده است.


پتروشیمی های جهان

شرکت انگلیسی (INEOS)،  چهل و هفت میلیار دلار سرمایه دارد.

پتروشیمی های جهان

 

در شرکت آی ان یو او اس، 15 هزار و 500 نفر در حال کار هستند.

 

گرد آورنده: نازیلا حقیقتی

 

کد خبر 244651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =