انجمن نفت آمریکا(API) اعلام کرد: با افزایش قیمت های بنزین به بالاترین حد از اوایل دهه 1980، در نیمه اول سال جاری میلادی میزان رشد مصرف بنزین در آمریکا از 9/1 درصد در سال گذشته به 4/0 درصد کاهش یافت، آمار این انجمن نشان می دهد در طول شش ماه اول سال جاری میلادی پالایشگران به طور متوسط 9 میلیون و 70 هزار بشکه در روز بنزین تولید کردند که با 9 میلیون و 30 هزار بشکه در سال 2004 قابل مقایسه است.

به نوشته نشریه بازار جهانی نفت، کاهش رشد تولید بنزین داخلی در شش ماه اول سال جاری میلادی به این علت بود که آمریکا روزانه یک میلیون و 40 هزار بشکه بنزین و مواد افزودنی آن را وارد کرده است، «Ronald J Planting» مدیر بخش اطلاعاتی و تحلیلی آمار «API» گفت: در شش ماه اول سال 2005، میزان واردات بنزین بیش از 11 درصد مجموع مصرف بنزین آمریکا بود. وی تصریح کرد ما شاهد کاهش رشد تولید داخلی بنزین بودیم، در مقابل مصرف سوخت دیزل با 1/3 درصد افزایش، از روزانه 2 میلیون و 920 هزار بشکه در سال گذشته به 3 میلیون و یکصد هزار بشکه در نیمه اول سال جاری میلادی رسید و بدین ترتیب تقاضا برای سوخت دیزل کم سولفور معادل یک سوم تقاضای داخلی سوخت خودرو بود. وی تصریح کرد: در واکنش به این تحولات پالایشگران در نیمه اول سال 2005 با ظرفیت بسیار بالایی کار کردند و حد نصاب های جدیدی را به جای گذاشتند، در شش ماه اول سال 2005 متوسط استفاده از ظرفیت پالایشگاهها 8/92 درصد بود که با 92 درصد شش ماه اول سال 2004 قابل مقایسه است. آمار انجمن نفت آمریکا نشان می دهد که پالایشگاه های آمریکا در طول ماه ژوئن 6/96 درصد مجموع ظرفیت خود را به کار گرفته که از 5/97 درصد در دوره مشابه سال گذشته کمتر است، تولید سوخت دیزل و سوخت جت نیز به حد نصاب جدیدی رسید. «Planting» در ادامه سخنان خود افزود: تولید بنزین توسط پالایشگاه های آمریکایی تقریباً نزدیک به همان حد نصاب نیمه اول سال 2004 بود زیرا میزان رشد تقاضا ضعیف و میزان واردات بنزین هم افزایش یافته است، در حال حاضر هم ذخیره سازی های بنزین بیشتر از سطح معمول است. «John. C. Felmy» اقتصاددان ارشد «API» گفت: از ابتدای سال 2005 قیمت های نفت خام بیش از 50 درصد افزایش یافته و همین امر بر تقاضای داخلی بنزین تأثیر گذاشته است، وی افزود: تحت فشار قرار گرفتن بازارها در پی تقاضای بالا وعرضه و ظرفیت محدود باعث شد که قیمت ها پیوسته افزایش یابد این در حالیست که تولید کنندگان برای افزایش تولید از توانایی بالایی برخوردار نبودند. Felmy گفت: فشار موجود در بازار با بروزسه توفان «سیدنی»، «دنیس» و «امیلی» افزایش یافت، هر چند این توفان ها خسارت کمتری نسبت به توفان «ایوان» در سال گذشته در برداشت اما با وجود این تولید نفت در خلیج مکزیک را کاهش داد، وی گفت: تأثیر نهایی این توفانها افزایش قیمتهای آتی نفت خام بود که افزایش قیمت های عمده و خرده فروشی را به دنبال داشت در حالی که صنعت نفت برای رفع نیازمصرف کنندگان هر کاری که می تواند انجام می دهد اما عواقب توفانهای فصلی هنوز مشکل آفرین هستند. وی تأکیدکرد: برای تأمین نیاز مصرف کنندگان نیاز داریم که سیستم با حداکثر ظرفیت خود کار کند، وی تصریح کرد: علت اینکه عکس العمل کنونی مصرف کنندگان نسبت به قیمتهای بالای بنزین به شدت اوایل دهه 1980 نیست این است که آنها از درآمد بیشتری برخوردارند، Felmy تأکید کرد با وجود این شاخص هایی مثل کاهش فروش خودروهای پر مصرف چند منظوره (SUV) نشان می دهد که عکس العمل مصرف کنندگان نسبت به قیمت های بالای بنزین شروع شده است. نشریه بازار جهانی نفت در ادامه مطلب خود آورده است: احتمالاً رانندگان یا تنها برای انجام کارهای ضروری سفر می کنند و یا اینکه تعداد سفرهای خود را کاهش می دهند و مطمئناً خودروهای خود را مرتب تعمیر و تنظیم می کنند که بنزین کمتری استفاده کنند، وی تصریح کرد کاهش مصرف سوخت دیزل سخت تر است زیرا رشد اقتصادی بسیار قوی بوده و اگر شما کالایی را تولید می کنید باید آن را حمل کرده و به دست مصرف کننده برسانید. Felmy افزود: واردات هم مسئله مهمی است رشد تقاضای سوخت دیزل د رکالیفرنیا، جایی که کالاهای خارجی بسیاری به این کشور وارد می شود، قابل توجه است، در این بین تولید داخلی نفت خام در نیمه اول سال جاری میلادی به طور متوسط به 5 میلیون و 450 هزار بشکه در روز کاهش یافت. تولید نفت آمریکا در نیمه اول سال گذشته 5 میلیون و540 هزار بشکه در روز بود. میزان واردات نفت خام نیز از 9 میلیون و 980 هزار بشکه در روز در همین دوره در سال گذشته به 10 میلیون و یکصد هزار بشکه در روز افزایش یافت.
کد خبر 59473