امضای تفاهم‌نامه توسعه میدان نفتی بندکرخه با بنیاد مستضعفان

شانا _ گروه نفت: مجری طرح توسعه میدان بندکرخه از امضای تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی در هفته گذشته خبر داد.

مهندس حمید کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه که از سوی مهندس سعدونی به نیابت از مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بنیاد مستضعفان به امضا رسیده است، توافق شده که بنیاد مستضعفان با هزینه خود روی میدان بندکرخه مطالعه کرده و با توجه به اطلاعات قبلی و اطلاعاتی که خودشان به دست می‌آورند یک ام.دی.پی جدید برای توسعه میدان ارائه کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که اطلاعات و گزارش جمع‌آوری شده توسط آنها مورد تایید قرار گرفت و توافق نهایی از سوی شرکت ملی نفت و شرکت متن داده شد، کار توسعه میدان در قالب قرارداد به بنیاد مستضعفان سپرده شده و هزینه مطالعاتی که انجام داده‌اند نیز با تأیید وزارت نفت به آنها پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مدت زمان این تفاهم‌نامه برای جمعآاوری اطلاعات به مدت سه ماه معین شده و پیش‌بینی شده که یک ماه هم برای بررسی اطلاعات زمان در نظر گرفته شود.

وی توان مالی بنیاد مستضعفان را برای اجرای این پروژه قوی توصیف کرد و افزود: به لحاظ توان فنی و تکنولوژیک این بنیاد اخیراً با یک شرکت روسی شراکت ایجاد کرده و یک هلدینگ بزرگ نیز شامل شرکت‌هایی که در پروژه‌های نفت و گاز کشور فعالیت می‌کنند در بنیاد مستضعفان تشکیل شده است.

اختصاص 700 میلیارد ریال از منابع داخلی برای توسعه میدان بندکرخه

وی تأکید کرد: برای متوقف نماندن پروژه، کار لرزه‌نگاری و حفاری و عملیات جانبی طرح نیز به موازات مطالعات بنیاد مستضعفان با استفاده از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

وی، گفت: تاکنون اختصاص 700 میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت ملی نفت برای توسعه این میدان به تصویب رسیده و تلاش برای تأمین مالی توسعه میدان بندکرخه ادامه دارد.

مشاور مدیرعامل شرکت متن افزود: تلاش بر این است که از منابع مالی پیمانکاران داخلی و خارجی برای توسعه این میدان استفاده شده و کار توسعه میدان بندکرخه را به شیوه بیع متقابل انجام دهیم.

مذاکره با شرکت‌های چینی برای توسعه بندکرخه

وی با اشاره به اظهار تمایل شرکت‌های خارجی از جمله او.ام.وی اتریش برای حضور مجدد در طرح توسعه میدان بندکرخه گفت: ما آمادگی داریم که از خدمات تمامی شرکت‌های داخلی و خارجی که برای حضور در طرح اعلام آمادگی کنند استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به غیر از بنیاد مستضعفان و جانبازان مذاکراتی هم با برخی شرکت‌های چینی برای توسعه این میدان انجام شده و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز برای حضور در این پروژه و امضای تفاهم‌نامه اعلام آمادگی کرده است و ما هیچ انحصاری برای حضور انحصاری بنیاد مستضعفان در اجرای این پروژه ایجاد نکرده‌ایم.

پیمانکار مناقصه حفاری به زودی مشخص می‌شود

مدیر طرح توسعه میدان بندکرخه، اظهار داشت: کل اسناد مناقصه حفاری دو حلقه چاه جدید و تعمیر یک حلقه چاه موجود این میدان نیز تهیه شده و حدود 11 شرکت در مناقصه مذکور شرکت کرده‌اند که به زودی پیمانکار این بخش نیز مشخص و شروع به کار خواهد کرد.

مهندس حمید کریمی تصریح کرد: رقم اولیه برگزاری این مناقصه برای حفاری 2 حلقه چاه جدید و تعمیر و تکمیل چاه موجود میدان، 50 میلیارد ریال است و با هدف توصیف کل میدان و دستیابی به برداشت زودهنگام به میزان 7500 بشکه در روز انجام می‌شود که البته با مشخص شدن پیمانکار رقم نهایی  مورد نیاز برای اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه پس از 30 ماه از مشخص شدن پیمانکار حفاری، دستیابی به سطح تولید 7500 بشکه در روز به صورت زودهنگام امکان‌پذیر شده و تا زمانی که طرح جامع توسعه میدان تکمیل شود ادامه خواهد داشت.

کریمی افزود: بر اساس اطلاعاتی که شرکت او.ام.وی اتریش آماده کرده بود در صورت حفاری 20 حلقه چاه روزانه 40 هزار بشکه نفت خام از این میدان قابل برداشت است که البته تعیین میزان نفت قابل برداشت آن پس از تهیه ام.دی.پی (طرح جامع توسعه میدان) و مشخص شدن نتیجه لرزه‌نگاری‌های سه بعدی مشخص می‌شود.

وی یادآور شد: چهارشنبه هفته جاری (6 شهریور ماه) برنامه بازدید از سایت برای شرکت کنندگان در مناقصه پیش‌بینی شده و هفته بعد از آن نیز در جلسه‌ای به سئوالات و ابهامات آنان پاسخ داده می‌شود.

وی ادامه داد: مناقصات ساخت جاده‌های دسترسی، سلر و محوطه چاه نیز به صورت مناقصه محدود میان 10 شرکت برگزار شد و از این میان چند شرکت پس از بررسی‌های اولیه باقی ماندند که هم‌اکنون در حال بررسی اسناد و مدارک آنها هستیم. 

کریمی مدت زمان انجام پروژه سلر(تعیین محل چاه) و جاده سازی طرح توسعه میدان بندکرخه را 7 ماه اعلام کرده و اظهار داشت: رقم این مناقصه حدود 1.5 میلیارد تومان برآورد شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا دو هفته آینده پیمانکار این بخش مشخص شود.

طرح جامع توسعه میدان پس از لرزه‌نگاری نهایی می‌شود

مشاور مدیرعامل شرکت متن، با بیان اینکه پروژه توسعه میدان بندکرخه از 25 مرداماه امسال وارد فاز اجرایی شد، افزود: قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء(ص) پیمانکار پروژه برداشت داده‌ های  لرزه‌نگاری سه بعدی میدان را بر عهده دارد که اطلاعات و داده‌های لرزه نگاری برداشت شده در طی این پروژه در مرحله بعد پردازش و سپس تعبیر و تفسیر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات توسعه میدان بندکرخه 18 ماه به طول خواهد انجامید گفت: بعد از اتمام عملیات لرزه نگاری سه بعدی و عملیات حفاری،MDP میدان تهیه خواهد شد.

به گزارش شانا، بر اساس مطالعات انجام شده، نفت در جای میدان بند کرخه حدود 4 میلیارد بشکه تخمین زده شده و امید است به مدت 20 سال روزانه 40 هزار بشکه نفت از این میدان برداشت شود.

طرح توسعه میدان بندکرخه در شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) شامل شناخت و توصیف میدان، انجام مطالعات مخزن و تهیه طرح جامع توسعه میدان با استفاده از اطلاعات حاصل از عملیات لرزه نگاری سه بعدی است و حفاری 2 حلقه چاه جدید و تعمیرو تکمیل چاه موجود شماره 2میدان، از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین خواهد شد.

همچنین پیش بینی تولید زودهنگام 7500 بشکه نفت خام در روز از مشخصات این فاز طرح توسع میدان بندکرخه است.

کد خبر 145560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =