بهره‌برداری از خط لوله جدید انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز -میاندوآب

شانا _ گروه پالایش و پخش: طرح افزایش ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - میاندوآب با هدف افزایش ظرفیت 65 هزار بشکه‌ای انتقال سه فرآورده بنزین،‌ نفت گاز و نفت سفید، در هفته نخست خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

مجری طرح افزایش ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار شانا، افزایش ظرفیت انتقال سه فرآورده بنزین، گازوییل و نفت سفید از تبریز به میاندوآب و مراغه به میزان 65 هزار بشکه در روز، کاهش تردد 510 دستگاه تریلر نفتکش از جاده اصلی تبریز - میاندوآب و احداث تلمبه خانه جدید در تبریز را از جمله اهداف این طرح خواند.

سیاوش امیرهاشمی تاکید کرد: این طرح که هم اکنون در مرحله راه اندازی با مواد نفتی و بهره برداری است، شامل احداث تلمبه خانه جدید در تبریز و نیز احداث خط لوله ای به طول 163 کیلومتر بوده است که این خط لوله جدید 14 اینچ بوده و از محل تلمبه خانه تبریز واقع در جنب پالایشگاه تبریز آغاز می شود و در پایانه میاندوآب پایان می یابد.

وی افزود: خط لوله 6 اینچ موجود مراغه نیز به طول 11 کیلومتر از این خط تغذیه می شود و مواد نفتی موردنیاز منطقه را تامین می کند.

مجری طرح خط لوله تبریز - میاندوآب هزینه اجرای این طرح را 260 میلیارد ریال اعلام کرده و افزود: اقلام موردنیاز این طرح به جز لوله ها توسط پیمانکار تامین شده است. 

به گفته امیرهاشمی، کاهش ضایعات زیست محیطی، امکان سوخت رسانی به مناطق دوردست و سخت گذر، کاهش بار ترافیک جاده ای ناشی از حمل سوخت، کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک ناوگان حمل و نقل سوخت و پیشگیری از وقوع حوادثی همچون انفجار و آتش سوزی در خودروهای حامل سوخت، از مهم ترین مزایای اجرای این طرح است.

وی عبور متعدد خط لوله از جاده و اتوبان ها و نیز نقاط سخت گذر، کار و فعالیت در دمای 27 درجه زیر صفر و نیز مشکلات تحصیل اراضی متعلق به نهادهای نظامی و دولتی را از جمله مشکلات و دلایل طولانی شدن اجرای این طرح در منطقه شمال غرب کشور خواند.

طرح جدید احداث خط لوله تبریز - ارومیه با عبور از شمال دریاچه ارومیه

مجری طرح افزایش ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - میاندوآب در باره مشخصات و نحوه طراحی این پروژه گفت: این طرح نخست به صورت تبریز - میاندوآب - ارومیه تعریف شده و قرار بود در دو فاز تبریز - میاندوآب و میاندوآب - ارومیه اجرایی شود که با تصمیم هیئت مدیره پالایش و پخش فاز یک آن اجرایی و فاز دوم میاندوآب - ارومیه حذف شد.

امیرهاشمی تاکید کرد: با حذف فاز دوم پروژه مقرر شد خط جدیدی از طریق شمال دریاچه ارومیه احداث شود که این خط 14 اینچ بوده و ظرفیت آن 100 هزار بشکه در روز خواهد بود که در آینده به خطوط لوله کشور ارمنستان متصل خواهد شد.

وی با اشاره به این که طراحی مقدماتی و تفضیلی این پروژه به صورت کامل از سوی مهندسان مشاور اجرا شده و مطالعات زیست محیطی آن به اتمام رسیده است، تاکید کرد: این طرح به صورت pcf در مرحله برگزاری مناقصه است، طول خط 240 کیلومتر بوده و لوله های آن تامین شده و در حال انتقال به محل پروژه است.

امیرهاشمی با اشاره به 32 ماه مدت زمان تعیین شده برای اجرای این پروژه گفت: این طرح حدود 70 میلیون دلار بودجه نیاز دارد که پیشنهاد شده است با توجه به محدودیت های آب و هوایی منطقه، با تامین بودجه از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، مراحل اجرایی آن هر چه سریع تر آغاز شود.

به گزارش شانا، پروژه افزایش ظرفیت انتقال فرآوردههای نفتی تبریز - میاندوآب که هم اکنون در مرحله راه اندازی قرار دارد، بخش از طرح احداث خطوط لوله انتقال و تاسیسات توزیع مواد نفتی شمال کشور است که با هدف اصلاح و توسعه خط لوله فعلی تبریز - میاندوآب از اواسط دهه هشتاد طراحی و از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اجرا شده است.

کد خبر 170204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =