افزایش 2 میلیارد بشکه‌ای بازیافت نفت مخزن آسماری آغاجاری با تزریق گاز

اهواز _ شانا _ گروه نفت: براساس مطالعات و برآوردهای مهندسی مخازن، تزریق گاز به میدان نفتی آغاجاری، بازیافت نفت مخزن آسماری این میدان را دست کم 2 میلیارد بشکه افزایش خواهد داد.

 به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در این باره گفت: همچنین با تحقق کامل برنامه تزریق گاز به این میدان، نفت تولیدی از آن در بلندمدت تا 200 هزار بشکه در روز افزوده می شود.

دکتر هرمز قلاوند با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای استفاده از بیشترین ظرفیت ایستگاه تزریق گاز آغاجاری افزود: با پیگیری‌های مستمر و اثرگذاری که برای راه‌‌اندازی سه ردیف توربوکمپرسور این ایستگاه انجام شده است، هم اکنون روزانه نزدیک به 30 میلیون متر مکعب گاز به این مخزن تزریق می شود که بالاترین میزان از زمان راه اندازی ایستگاه در اوایل سال 1388 تاکنون است.

 

وی با بیان این که ظرفیت ایستگاه تزریق گاز آغاجاری 56 میلیون متر مکعب در روز است، افزود: حجم تزریق گاز به این میدان به تدریج تا پایان سال به ظرفیت اسمی خواهد رسید.

 

قلاوند گفت: گاز تزریقی به مخزن آغاجاری از میدان گازی پارس جنوبی و به وسیله خط لوله پنجم سراسری به قطر  56 اینچ و طول حدود 500 کیلومتر از عسلویه تامین می شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اجرای پروژه های تزریق گاز را از اولویت های برنامه تولید صیانتی این شرکت خواند و افزود: هم اکنون تعدادی از مخازن نفتی در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و تولید صیانتی از آنها نیازمند اجرای پروژه های تزریق گاز و تامین گاز موردنیاز است.

 

میدان نفتی آغاجاری در 90 کیلومتری جنوب شرقی اهواز و در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری قرار دارد و در هم اکنون روزانه حدود 130 هزار بشکه نفت از آن استخراج می شود.

 

شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری یکی از پنج شرکت بهره برداری تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است.

کد خبر 172897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =