جابه جایی 24 دکل حفاری در سال 92 در راستای پشتیبانی از تولید

اهواز _ شانا _ گروه نفت: 24 ‌دکل حفاری تعمیراتی در سال 92 با به کارگیری دستگاههای کشنده در قالب محموله های ترافیکی در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از سوی شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت جابه جا شد.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت در گزارشی درباره عملکرد این شرکت در سال 92 اعلام کرد: این شرکت با داشتن 3 هزار و 116 دستگاه انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین، ماشین آلات سیار ساختمانی و دستگاه های عملیات ویژه خطوط لوله، تخصصی ترین ناوگان حمل و نقل کشور را در اختیار دارد

 شرکت خدمات پشتیبانی و ترابری نفت یک مجموعه تخصصی و فنی است که با تامین نیازهای حمل و نقلی واحدهای ستادی و عملیاتی نقشی مؤثر در نگهداشت توان تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب دارد و از مهمترین فعالیت های آن تامین سوخت مورد نیاز، مواد شیمیایی و لوله های مصرفی دکل های حفاری و دستگاه های لوله مغزی سیار و جابه جایی دکل های حفاری تعمیراتی است

جابه جایی 114 میلیون لیتر سوخت و 24 دکل حفاری تعمیراتی در سال 92

در سال گذشته 114 میلیون لیتر سوخت نفت‌ گاز از سوی این شرکت به دکلهای تعمیراتی و توسعه ای، دکل های شرکت پیراحفاری ایران و کارگاه شماره 5 شرکت ملی حفاری ایران حمل شد که در مقایسه با سال قبل از آن رشد قابل توجهی داشته است.

در این مدت بیش از 66 هزار و 220 تن لوله جداری و بیش از 25 هزار و 888 تن مواد شیمیایی به دکلهای حفاری و دستگاه های لوله مغزی سیار ارسال شد که نسبت به سال 1391 افزایش نشان می دهد. 

تامین و ارسال بیش از 613 میلیون لیتر آب آشامیدنی دکلهای حفاری، دستگاه های لوله مغزی سیار و تاسیسات شرکت های نفت و گاز کارون و مارون از دیگر فعالیت های این شرکت در سال 1392 محسوب می شود.

انجام بیش از 4500 مورد عملیات ویژه ماشین آلات سیار ساختمانی و 430 مورد عملیات ویژه خطوط لوله

در سال قبل خدمات ارائه شده در واحد ماشین آلات سیار ساختمانی شامل انواع دستگاه های راهسازی و بالابرنده، کمپرسور هوا، موتور جوش و مولد برق به واحدهای ستادی و شرکت های بهره برداری نفت و گاز و شرکت های خدماتی تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از چهار هزار و 500 مورد فراتر رفت.   

همچنین خدمات این شرکت در بخش عملیات ویژه خطوط لوله شامل عملیات هات تپ (Hot Tap)، بورینگ(Boring) و لوله‌‌بُر به شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و شرکت نفت مناطق مرکزی بیش از 430 مورد بوده است. 

در بخش جابه جایی کارکنان نیز در سال 92 روزانه 15 هزار نفر از کارکنان واحدهای بهره برداری و ستادی و خانواده های آنان در سطح مناطق نفت خیز جنوب و اعزام به خارج از مناطق جابه جا شدند. در این مدت 118 دستگاه مینی بوس و 440 دستگاه اتوبوس نیز به اردوها ی دانش آموزان و کاروان های راهیان نور و مناسبت های مختلف اختصاص یافت.

نوسازی ناوگان ترابری مناطق نفت خیز جنوب

بر اساس انجام کار مطالعاتی و کارشناسی و با توجه به لزوم نوسازی ناوگان این شرکت مطابق با شرایط عملیاتی، 4 شرح نیاز برای تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت با اعتبار یک هزار و 610 میلیارد ریال تهیه و در سال گذشته در هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به تصویب رسید.

این شرح نیازها در ارتباط با خرید تجهیزات مورد نیاز افزایش توان تولید، خرید خودرو و ماشین آلات ضروری عملیات نگهداشت و استمرار تولید و خرید تجهیزات و ماشین آلات ضروری مورد نیاز ستاد بحران و پدافند غیرعامل، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بوده که بخش عمده ای از آنها تامین شده است.

بر این اساس 30 دستگاه خودرو کمک دار،  70 دستگاه وانت دوکابین، 4 دستگاه جراثقال گراو 20 تنی، 5 دستگاه تریلر تانکر 16 هزار لیتری حمل آب و 3 دستگاه کامیون اطفاء حریق به ناوگان این شرکت افزوده شد.

خودکفایی و بومی سازی تجهیزات تخصصی ترابری

در یک سال گذشته طرحها و برنامه های قابل توجهی در زمینه خودکفایی و بومی سازی تجهیزات تخصصی ترابری اجرا شدکه از جمله آن طراحی، ساخت و راه اندازی کمرشکن ویژه حمل دستگاه لوله مغزی سیار و ساخت شافت دستگاه هات تپ 2400 برای نخستین بار در کشور بوده است.

لوله مغزی سیار یکی از دستگاه های انحصاری، راهبردی و فنی در تعمیر چاه های نفت و گاز است که با توجه به وزن بالای تجهیزات آن و همچنین لزوم جابه جایی در مناطق کوهستانی و سخت گذر برای دسترسی به چاه ها، کمرشکن حمل کننده آن باید به گونه‌ای طراحی و ساخته می شد تا ضمن استحکام بالا و تحمل بار زیاد برای تردد در مسیرهای دشوار عملیاتی توان لازم را داشته باشد.

در سال 92 به همت کارشناسان این شرکت نخستین کتاب در زمینه عملیات انشعاب گیری گرم(Hot Tap) از خطوط لوله چاپ و منتشر شد که ضمن معرفی انواع دستگاه های هات تپ و مشخصات آنها، عملیات انشعاب گیری از خطوط لوله و عملیات استاپل تشریح شده است.

تعهد به الزامات مقررات ایمنی و زیست محیطی

با توجه به لزوم رعایت مقررات ایمنی و زیست محیطی به عنوان اولویت تمام برنامه های شرکت ترابری و پشتیبانی نفت در سال 92 حدود 17 هزار و 945 مورد بازرسی فنی دوره ای خودروهای سبک، سنگین، مینی بوس، اتوبوس و ماشین الات سیار ساختمانی انجام شد و  در این مدت 110 مورد بازرسی های ایمنی، بهداشت و محیط زیست از سوی واحد HSE  شرکت صورت گرفت.

استقرار سیستم مدیریت یکپارچه در شرکت خدمات ترابری نفت

شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت در سال 1385 موفق به استقرار و دریافت گواهینامه سیستم مدیریت یکپـارچه (IMS) شامل گواهینامه های مدیریت کیفیـت (ISO 9001)، مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای(OHSAS 18001) و مدیریت زیست محیطی (ISO 14001) شد و هر 3 سال یکبار پس از انجام ممیزی مراقبتی از شرکت صادرکننده تمدید شد.

در جریان آخرین ممیزی صورت گرفته در اردیبهشت 92 برای ثبت مجدد گواهینامه ها، شرکت صادرکننده گواهینامه ها تمامی شاخص های این سیستم در شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت را بررسی و بدون هیچگونه عدم انطباقی این گواهینامه ها را برای یک دوره سه ساله دیگر تمدید کرد که نبود عدم انطباق با شاخص ها، در نوع خود در سطح شرکت های نفتی قابل توجه است.

برای تامین و برآورده نمودن الزامات استانداردهای سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) کمیته ویژه ای در این شرکت تشکیل شده که متشکل از مدیرعامل، مدیران و روسای کارگروه های 9 گانه است که وظیفه سیاستگذاری، سازماندهی و نظارت بر پروژه سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) در تمام سطوح شرکت را بر عهده دارد.

استقرار نظام آراستگی محیط کار (5S) نیز از 2 سال پیش در سطح 9 واحد عملیاتی و تعمیراتی این شرکت آغاز شده و مراحل پایانی آن در حال انجام است.

آموزش و ارتقاء جایگاه نیروی انسانی

با توجه به نقش نیروی انسانی در تحقق اهداف و برنامه های تعریف شده شرکت، استفاده از ظرفیت های نیروی انسانی، جوان گرایی و اعطای مسئولیت به جوانان متعهد و تحصیلکرد و استفاده از اندوخته های افراد با تجربه در اولویت برنامه این شرکت قرار دارد که تحقق آن در 2 سال گذشته افزایش بهره وری و ارتقاء شاخص های عملکرد این شرکت را به همراه داشته در سال گذشته  175 دوره آموزشی به مدت سه هزار و 428 8 ساعت و با حضور یک هزار و 248 نفر برگزار شد.

بهینه سازی مصرف سوخت

از جمله مهم ترین اقدامات این شرکت در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت تشکیل کمیته تدوین معیارهای مصرف سوخت (حمل و نقل) به ریاست مدیرعامل شرکت، ممیزی انرژی و اصلاح و بهسازی ساختمان های مدیریت، ترابری سنگین و ترابری سبک شرکت ترابری، مطالعه در زمینه جایگزینی گازوئیل مصرفی در چاه های حفاری و امکان‌ سنجی استفاده از خودروهای کم مصرف است.

در این زمینه همچنین امکان‌ سنجی استفاده از چراغ‌های LED برای روشنایی محوطه ترابری سنگین، بررسی اصلاح سیستم تهویه کارگاه ها، بررسی و مطالعه بهسازی و بهینه‌سازی جایگاه سوخت شهید الماسی و برگزاری دوره‌ ها و همایش های تخصصی حمل و نقل از دیگر فعالیت های صورت گرفته در راستای بهسازی و بهینه ‌سازی مصرف سوخت بوده است.  

شرکت ترابری و پشتیبانی نفت یکی از شرکتهای تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که در اهواز استقرار دارد.

کد خبر 214224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =