۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
  • کد خبر: 258767
ازدیاد برداشت نفت با کمک دی اکسید کربن

تزریق دی اکسیدکربن در مخازن نفتی، ضمن ازدیاد برداشت نفت خام، سبب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و حرکت به سوی اقتصاد کم کربن می شود.

به گزارش شانا، براساس تحقیق دانشگاه رابرت گوردن انگلستان، به کارگیری این روش درمخازن دریای شمال، می تواند ضمن اجرایی کردن بخشی از تعهدات تغییر اقلیم انگلستان به تثبیت و بهبود وضع تولید در این مخازن (که در روند کاهشی هستند) کمک کند.

در فرآیند CO2-EOR، گاز دی اکسید کربن حاصل از دودکش نیروگاهها، کارخانه های فولادسازی، سیمان، تولید اتانول، کود شیمیایی و دیگر منابع صنعتی به داخل مخازن نفتی تزریق شده و نرخ برداشت از مخزن را افزایش می دهد.

در حال حاضر در آمریکا از سه روش تزریق بخار (حدود 40درصد)، تزریق شیمیایی ( یک درصد) و تزریق گاز (حدود 60 درصد ) برای ازدیاد برداشت (EOR) استفاده می شود.

روش تزریق گاز شامل تزریق گاز طبیعی، گاز نیتروژن و co2 است و بر اساس گزارش نشریه نفت و گاز تا پایان سال 2010 ، تعداد 114 پروژه تزریق co2 با ظرفیت 2 میلیارد فوت مکعب و ازدیاد برداشت روزانه 280 هزار بشکه نفت خام، عملیاتی شده اند.

در یکی از آخرین پروژه های این حوزه، دی اکسید کربن تولیدی در یک کارخانه در شمال داکوتا از طریق خط لوله به طول 330 کیلومتر به یک مخزن نفتی در کانادا انتقال یافته است و انتظار می رود طی 25 سال آینده، سبب ازدیاد برداشت به میزان 130 میلیون بشکه از این مخزن شود.

کد خبر 258767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =