کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس جهان را با رکود اقتصادی روبه‌رو می‌کند

آژانس بین‌المللی انرژی از احتمال رویارویی جهان با رکود اقتصادی در پی تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه نفت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تصمیم ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک‌پلاس) مبنی بر کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای برای ماه نوامبر، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و می‌تواند اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق دهد.

بر اساس برآورد این نهاد، وخامت شرایط اقتصادی و قیمت‌های بالاتر ناشی از تصمیم اخیر اوپک‌پلاس، تقاضای جهانی نفت را کاهش می دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت ماهانه خود درباره نفت آورده است با فشارهای تورمی و افزایش نرخ بهره، قیمت‌های بالاتر نفت ممکن است نقطه عطفی برای اقتصاد جهانی باشد و ورود به شرایط رکود باشد.

هشدار این آژانس نشان‌دهنده شکاف با عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان و تصمیم‌گیرنده اصلی اوپک و ائتلاف اوپک‌پلاس است.

جو بایدن در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا ضمن اشاره به پیامدهای تصمیم ائتلاف اوپک‌پلاس برای روابط آمریکا با عربستان گفت که درباره گام‌های بعدی با کنگره آمریکا مشورت خواهد کرد.

با این حال، ریاض انتقادها را رد کرده و گفته این اقدام سیاسی نبوده و با هدف ایجاد تعادل در بازار و مهار نوسان‌هاست.

بر اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش عرضه واقعی احتمال دارد حدود یک میلیون بشکه در روز باشد.

این نهاد اعلام کرد: محدودیت‌های ظرفیت تولید دیگر اعضای اوپک به این معناست که عربستان و امارات متحده عربی بیشتر کاهش‌ها را به‌عهده خواهند گرفت، در حالی که دور تازه تحریم‌های گروه ۷ و اتحادیه اروپا علیه روسیه می‌تواند سبب کاهش بیشتر عرضه جهانی شود.

اتحادیه اروپا در ماه جاری میلادی طرحی را از سوی اعضای گروه هفت به‌منظور اعمال محدودیت بر قیمت‌ها برای صادرات نفت روسیه در نظر گرفته است.

هرگونه اختلال عمده در عرضه روسیه حتی برای خریداران غیراروپایی و غیر عضو گروه هفت می‌تواند قیمت‌ها را در سراسر جهان افزایش دهد و بحران اقتصادی را برای شهروندان کشورهای تحریم‌کننده که از پیش هم با تورم بالا و هزینه‌های زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تشدید کند.

کد خبر 463020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =