عبور از زمستان ۱۴۰۰ با ناترازی ۲۴۰ میلیون مترمکعبی گاز/ پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل از بلاتکلیفی خارج شد

وزیر نفت با بیان اینکه در مصرف گاز در بخش خانگی سالانه بیش از ۶ درصد با افزایش روبه‌رو هستیم، گفت: پارسال با ناترازی ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز زمستان را پشت سر گذاشتیم، امسال نیز برنامه‌های کوتاه‌مدتی برای سپری کردن فصل سرد سال طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه) با حضور در صحن علنی مجلس و پس از ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: امروز در حالی بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور به‌وسیله گاز تأمین می‌شود که شدت مصرف این سوخت در کشور بیش از شدت مصرف جهانی است.

وی افزود: تراز عرضه و مصرف گاز طبیعی یکی از مؤلفه‌هایی است که خوشبختانه مجلس نیز به آن توجه داشته و ما نیز برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای تراز انرژی کشور انجام داده‌ایم و البته انتظارهایی نیز از مجلس داریم.

وزیر نفت تصریح کرد: مصرف گاز طبیعی کشور در بخش خانگی فصل تابستان حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون مترمکعب در روز است، در حالی که در فصل سرد سال این مقدار به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

اوجی اظهار کرد: سهم سبد گاز در نیروگاه‌های کشور بیش از ۸۳ درصد است، در حالی که در جهان این سهم به بیش از ۲۳ درصد می‌رسد، همچنین در مصرف گاز در بخش خانگی سالانه با ۶ درصد افزایش مصرف روبه‌رو هستیم که این مقدار در بخش‌های عمده به پنج درصد و در نیروگاه‌ها به چهار درصد افزایش سالانه مصرف می‌رسد.

وی گفت: در بحث تأمین سوخت نیروگاه‌ها، با توجه به اینکه در فصل سرد تأمین سوخت گاز نیروگاه‌ها را کاهش می‌دهیم، در ماه‌های نخست آغاز کار دولت ظرفیت مخازن نیروگاهی‌ را نسبت به سال پیش ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دادیم.

تلاش برای مقابله با ناترازی گاز در زمستان ۱۴۰۱

وزیر نفت با بیان اینکه در بحث دیپلماسی انرژی مذاکراتی با طرف ترکمنستانی داشتیم و توانستیم سوآپ گازی را فعال و از ترکمنستان گاز وارد کنیم، افزود: امسال همکاران ما در وزارت نفت برنامه‌های کوتاه‌مدتی تدبیر کرده‌اند تا در فصل سرد امسال ناترازی گاز نداشته باشیم.

اوجی تصریح کرد: امسال برای نخستین بار مرحله نخست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به همت کارکنان پتروپارس و شرکت ملی نفت ایران با برداشت روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: ۷۴ تا ۷۵ درصد گاز مورد نیاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی تأمین می‌شود که ۲۰ درصد آن از میدان‌های مستقل و پنج درصد آن نیز از بخش‌های نفتی است، همچنین در برنامه ششم توسعه مقرر شده روزانه معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز خام تولید شود، در حالی که عملکرد دوره یادشده روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب است که علت آن نبود سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های گازی است.

وزیر نفت اظهار کرد: ۳۳ درصد از مصارف گاز مربوط به نیروگاه‌هاست، ۲۶ درصد گاز نیز در حوزه مصارف خانگی و باقیمانده در حوزه صنایع و مسائل مربوط به صنایع پایین‌دستی استفاده می‌شود.

اوجی با بیان اینکه در فصل سرد سال حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز داشتیم، گفت: ابتدای کار دولت سیزدهم وزارت نفت در این حوزه به‌ویژه در زمستان با چالش‌هایی روبه‌رو بود که با همکاری مردم پارسال را بدون قطعی گاز پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: ناترازی گاز به‌دلیل مسائل پیش‌آمده از جمله قطع واردات گاز از ترکمنستان بود، همچنین در آغاز کار دولت سیزدهم حدود ۴ هزار تانکر از چرخه حمل سوخت برای نیروگاه‌ها خارج شدند و رقمی حدود ۸۰ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم که چالش‌هایی برای ما ایجاد کرد.

وزیر نفت ادامه داد: پارسال و در آغاز فعالیت وزارت نفت، توانستیم با تعمیرات و تأمین تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال گاز، تولید حداکثری گاز را رقم بزنیم، به‌گونه‌ای که حدود ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی برای نخستین بار برداشت شد.

افزایش حدود روزانه ۲۵ میلیون مترمکعبی تولید گاز

اوجی با بیان اینکه پارسال با افزایش تولید، روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شد، گفت: در حوزه تقاضا نیز مدیریت و بهینه‌سازی را در دستور کار قرار دادیم، همچنین مبحث ۱۹ مصوب و موضوع تعرفه مشترکان پرمصرف در دولت نیز تصویب و اجرا شد.

وی تصریح کرد: از آنجا که در فصل سرد سال به‌دلیل تأمین نیاز بخش خانگی ناچار به کاهش تأمین سوخت نیروگاه‌ها و استفاده از سوخت مایع هستیم، در ماه‌های ابتدایی آغاز کار دولت ظرفیت مخازن نیروگاهی را نسبت به پارسال ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دادیم.

وزیر نفت در ادامه به موضوع فعال شدن دیپلماسی انرژی به‌ویژه با کشورهای همسایه اشاره و اعلام کرد: در ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم مذاکراتی با ترکمنستان انجام شد و موفق شدیم سوآپ گاز را ۱.۵ تا ۲ میلیون مترمکعب در روز و واردات گاز را از این کشور انجام دهیم، امسال نیز برنامه‌های کوتاه‌مدت مناسبی برای تأمین گاز مورد نیاز کشور در ماه‌های سرد سال داریم تا بتوانیم با کمک مردم از این فصل بدون قطعی عبور کنیم.

پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل از بلاتکلیفی خارج شد

اوجی به موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل اشاره کرد و گفت: در این باره ۲۸ قرارداد امضا شده است و باید اعلام کرد که پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل از بلاتکلیفی خارج و برای اجرای آنها برنامه‌ریزی مدونی انجام شده است. در این باره مشوق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری داریم که یکی از آنها استفاده هلدینگ‌ها از گازهای همراه است تا در واحدهایی که به گاز نیاز دارند استفاده کنند، همچنین پیشنهادهایی نیز برای مصرف بهینه و مدیریت تقاضا در قالب بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده است، همچنین افزایش قیمت مربوط به مشترکان پرمصرف در دستور قرار گرفت.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه برای توسعه صنعت گاز به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش بالادست و پایین‌دست نیاز داریم، افزود: اگر این رقم محقق شود ظرف ۳ تا ۴ سال آینده ناترازی گاز نخواهیم داشت، همچنین برای تأمین هزینه اجرای پروژه‌ها تلاش شده از توان مالی هلدینگ‌های بزرگ همچون هلدینگ‌ها و بانک‌های کشور استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: مذاکرات خوبی نیز با کشورهایی مانند روسیه، ترکمنستان و ... برای واردات گاز انجام شده که امیدواریم بتوانیم خبرهای خوبی در این زمینه به مردم بدهیم.

اوجی به چالش‌های صنعت گاز اشاره و اعلام کرد: شدت مصرف انرژی در کشور بیش از میانگین مصرف جهانی است، همچنین نیازمند تنوع‌بخشی در زمینه تأمین انرژی هستیم و در فصل سرد سال مجبوریم از سوخت مایع استفاده کنیم، البته به‌دلیل قیمتی نیز انگیزه‌ای برای بهینه‌سازی مصرف گاز وجود ندارد.

وزیر نفت گفت: اگر حداقل ۱۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی برای توسعه میدان‌های گازی تخصیص داده شود، همچنین درصدی از منابع ماده ۱۲ به این موضوع اختصاص یابد می‌توان به رفع مشکلات این حوزه کمک شایانی کرد.

مشارکت ۶ بانک و ۶ هلدینگ در توسعه میدان نفتی آزادگان

وی در جمع‌بندی سخنان خود بار دیگر به موضوع مشارکت بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ برای توسعه میدان‌های گازی اشاره کرد و افزود: برای توسعه میدان نفتی بزرگ آزادگان به ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشتیم که در این باره از ۶ بانک و ۶ هلدینگ کمک و مشارکت گرفته شد.

اوجی تصریح کرد: امروز بحث احداث پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی پیگیری می‌شود، همچنین در تأمین بنزین مورد نیاز کشور با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی توانستیم سوخت مورد نیاز مردم را در فصل تابستان و اوج مسافرت‌های مردم تأمین کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.

وزیر نفت با بیان اینکه باید سهمی از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت گاز و ناترازی گاز اختصاص یابد، اظهار کرد: توسعه صنعت گاز به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که می‌توانیم ۲۲ میلیارد دلار آن را از ظرفیت‌های داخلی جذب کنیم، اما در این باره به همکاری مجلس نیاز داریم.

وی با اشاره به موضوع بهینه‌سازی مصرف گاز اعلام کرد: در این باره از ابزارهای قیمتی و غیرقیمتی و فرهنگی استفاده می‌کنیم، ابزارهای قیمتی برای مشترکان پرمصرف گاز اعمال می‌شود، امروز بخش‌های پرمصرف‌ گاز که ۲۵ درصد هستند رقمی حدود ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند.

کد خبر 463156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =