فرصت سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی برای تأمین خدمات شناوری

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تأمین خدمات شناوری شرکت ملی نفت به برنامه‌ریزی برای مردمی شدن اقتصاد در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تأمین خدمات شناوری شرکت ملی نفت، بخش کوچکی از این برنامه‌ریزی است.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تأمین خدمات شناوری شرکت ملی نفت ایران که صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه) در مرکز فرهنگی-آموزشی باشگاه کوشک برگزار شد، با بیان اینکه صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است، گفت: این جمله جدیت ما را می‌طلبد تا استعدادهای کشور را به‌کار گیریم.

وی استعدادهای داخلی را اهرمی برای توسعه دانست و گفت: باید این اهرم را از حالت پتانسیل به فعلیت برسانیم و وظیفه داریم متناسب با مقدورات کشور از این اهرم استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران استفاده تمام و کمال از شرکت‌های داخلی را یک آرمان خواند و افزود: این آرمان‌گرایی بسیار خوب است و باید تلاش کنیم به آن برسیم،‌ اما اگر از این توان استفاده نکنیم این آرمان‌گرایی نامطلوب است.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه طرح‌های صنعت نفت سرمایه‌بر، درآمدزا، اما بلندمدت هستند، گفت: برخی طرح‌های ما اکنون بیش از ۱۱۰ سال در حال بهره‌برداری هستند زیرا به ذخایر زیرزمینی متصل هستند که تمام نشده است.

وی افزود این طرح‌ها نیازمند خدماتی است که اشتغال پایدار و مولد را به‌دنبال دارد و شکوفایی به ارمغان می‌آورد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه طرح‌های این شرکت برنامه‌محور است، گفت: باید در حداقل زمان بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشیم و سریع تصمیم بگیریم و قادر به اجرای سریع باشیم که این کار نیازمند همیاری بخش خصوصی و مردم است.

خجسته‌مهر در تشریح این موضوع افزود: این مردم هستند که به موفقیت و اجرایی شدن طرح‌ها کمک می‌کنند و منظور از مردم صنعتگران، سازندگان، متخصصان و خدمات‌دهندگان است و البته که مردم عام هم در نتیجه مشارکت دارند.

وی مردمی شدن اقتصاد را لازمه توسعه خواند و تشریح کرد: از ابتدای دولت مردمی سیزدهم برای مردمی‌شدن اقتصاد برنامه‌ریزی فوری شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: هنر ما این است که مردمی کردن اقتصاد را به بلوغ برسانیم و باید زمین بازی را برای مردم آماده کنیم، مقررات و قوانین و تسهیلات را آماده کنیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند در این زمین بازی کنند.

طرح توسعه میدان آزادگان تجلی مردمی‌سازی اقتصاد

خجسته‌مهر در ادامه صحبت‌های خود به موضوع توسعه میدان آزادگان اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم وعده دادیم که برداشت از این میدان را به ۵۷۰ هزار بشکه در روز برسانیم که تاکنون ۲۰ حلقه چاه تازه برای این میدان حفر و قرارداد تأمین ۷۰ درصد تجهیزات از شرکت‌های داخلی نیز محقق شده است.

وی در تشریح برنامه‌ریزی‌هایی که برای تحقق توسعه این میدان در دولت سیزدهم شد، گفت: توسعه این میدان نیازمند ۷ میلیارد دلار سرمایه بود که با توجه به تحریم‌ها امکان تأمین آن از منابع خارجی وجود نداشت و ظرفیت داخلی برای تأمین آن فراهم نبود، بر همین اساس با به‌کارگیری مباحث تخصصی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا سرمایه‌گذاران داخلی تنها با تأمین ۲.۵ میلیارد دلار و با تولید زودهنگام این پروژه را پیش ببرند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از مزیت‌های توسعه میدان آزادگان گفت: با تولید زودهنگام از این میدان سرمایه‌گذار زودتر به سرمایه خود می‌رسد و در این طرح ۲۳ هزار نفر برای هفت سال به‌کار گرفته می‌شوند.

خجسته‌مهر تأمین مالی طرح‌ها با مشارکت بانک‌های کشور در توسعه میدان‌ها را ابتکاری از سوی دولت سیزدهم خواند و گفت: پیش از این بانک‌ها تنها تسهیلات برای توسعه میدان‌ها می‌پرداختند و مشکلات بسیاری برای پذیرش ریسک و وثیقه از سوی بانک داشتیم، بر همین اساس تصمیم گرفتیم ریسک طرح‌ها را پایین بیاوریم تا جذابیت آنها بالا برود و این‌گونه خود بانک‌ها را در توسعه مشارکت دهیم.

وی مشارکت بانک‌ها در توسعه میدان آزادگان را اقدامی بزرگ دانست و گفت: در نتیجه ابتکار عمل در شرکت ملی نفت ایران ۶ بانک مهم کشور در کنار ۶ شرکت اکتشاف و تولید (E&P) با سرمایه‌گذاری ۸۰ درصدی از سوی بانک و ۲۰ درصدی از سوی شرکت‌ها قرار است کار توسعه میدان آزادگان را به‌عهده گیرند.

شرکت دشت آزادگان اروند تأسیس شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تأسیس شرکت دشت آزادگان اروند (متشکل از ۶ بانک و ۶ شرکت اکتشاف و تولید) خبر داد و گفت: با دریافت مجوز سرمایه‌گذاری بانک‌ها در آینده نزدیک، توسعه میدان آزادگان در دستور کار این شرکت قرار می‌گیرد.

خجسته‌مهر از برنامه‌ریزی برای تأمین سرمایه از سوی شرکت‌های پتروشیمی برای طرح‌های بالادست یاد کرد و گفت: پتروشیمی‌های کشور و واحدهای تولیدی نگران آینده تأمین خوراک خود هستند، بر این اساس اعلام کردیم که هر پتروشیمی با سرمایه‌گذاری اصل و فرع پول خود را می‌گیرد و در ضمن تضمین تأمین خوراک خود را در بلندمدت دریافت می‌کند.

ساخت شناور خدماتی برای کشور سخت نیست

وی با اشاره به وجود ۱۶۰ تا ۱۷۰ سکوی نفتی و گازی دریایی در شمال و جنوب کشور گفت: بخش عمده خدمات شناوری این سکوها از سوی کشورهای خارجی تأمین می‌شود و باقی آن نیز که از داخل تأمین می‌شود شناورهای خارجی هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه حتی ۵۰ درصد کارکنان شناورها نیز خارجی هستند، گفت: این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و حتی خدمات به این شناورها از جمله تعمیرات، تأمین قطعات و کیترینگ آنها نیز از سوی کشورهای خارجی انجام می‌شود که محاسبه درآمد سالانه آنها و ارزش قراردادی آن بسیار گسترده است.

خجسته‌مهر گفت: کشوری که ناو جماران را می‌سازد و افتخار ساخت انواع شناور را دارد، شایسته نیست شناور خدماتی را از کشور دیگر تأمین کند.

وی افزود: خارج کردن شناورهای فرسوده استیجاری از عملیات که روزانه ۴، ۵ هزار یورو هزینه از کشور دریافت می‌کند می‌تواند جلو خروج سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو را بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره ظرفیت کشور برای تأمین خدمات شناوری گفت: شاید شخصی بگوید این ظرفیت در داخل وجود ندارد اما ما وظیفه داریم این فرصت را معرفی کنیم تا ببینیم چه ظرفیتی در کشور فعال می‌شود و هرچند امکان استفاده از ظرفیت وجود داشت به همان مقدار قرارداد ببندیم.

بانکرینگ مغفول صنایع دریایی کشور

خجسته‌مهر با اشاره به نیاز ۱۰۰ شناور در شرکت ملی نفت ایران گفت: اکنون شرکت ملی نفت ایران یک ظرفیت سرمایه‌گذاری برای ساخت ۱۰۰ شناور را روی میز می‌گذارد که برآورد اولیه آن یک میلیارد یوروست که می‌تواند به فعلیت برسد.

وی با بیان اینکه هر شناور دو یا سه شیفت کار می‌کند، گفت: با فرض دو شیفت کار، هر شناور ۴۰ خدمه می‌خواهد که اگر ۱۰۰ شناور در داخل تأمین شود ۴ هزار نفر اشتغال مستقیم خواهد داشت که بر اساس استاندارد این میزان ۱۲ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم پایدار برای کشور دارد.

وی با بیان اینکه بانکرینگ صنعت مغفول کشور است، گفت: خیلی از شناورها و کشتی‌های عبوری اگر در قشم بمانند به لحاظ مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنند، اما به بندر فجیره برای خدمات بانکرینگ می‌روند زیرا در ایران جز تأمین سوخت خدمات دیگری برای این شناورها ارائه نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: بانکرینگ به تأمین سوخت محدود نمی‌شود و باید خدمات تعمیرات، هتلینگ و ... به‌صورت زنجیره ایجاد شود تا بتوانیم از این صنعت بهره ببریم.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه شرکت ملی نفت ایران در اجرای این طرح به‌دنبال سودآوری برای خود نیست، گفت: این طرح در واقع خدمتی به ‌مردم و شرکت‌های خصوصی است و شرکت ملی نفت ایران قصد خرید و مالکیت شناور را ندارد، بلکه فرصت تأمین خدمات شناوری را برای شرکت‌های داخلی عرضه می‌کند و شرکت تنها خریدار خدمات این شناورهای داخلی است.

کد خبر 463210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =