سوآپ گازی با ترکمنستان از مهم‌ترین اقدام‌های دولت در رفع ناترازی گاز بود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اقدام‌های خوب دولت سیزدهم راه‌اندازی سوآپ گازی با ترکمنستان بود که این موضوع به رفع ناترازی گاز در شرق و شمال‌شرق کشور کمک کرده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مجتبی یوسفی امروز (چهارشنبه، دهم آبان‌ماه) با حضور در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه دوم سیما پخش شد در پاسخ به این پرسش که ایران هم‌اکنون دارای چه جایگاهی در بخش گاز است، اظهار کرد: هم‌اکنون ذخایر شناسایی‌شده و قطعی ما در بخش گاز عددی بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب است که پس از روسیه در جایگاه دوم جهان قرار داریم.

وی با بیان اینکه ۱۷ درصد منابع گازی عظیمی که در دنیا شناخته شده متعلق به ایران است، افزود: هم‌اکنون سالانه ۲۵۹ میلیارد مترمکعب گاز خام از ذخایر خود برداشت می‌کنیم که به برداشت حدود روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر برداشت گاز خام را سالانه همین ۲۵۹ میلیارد مترمکعب در نظر بگیریم تا ۱۲۴ سال دیگر ذخایر گاز خواهیم داشت.

یوسفی با تأکید بر اینکه یکی از ظرفیت‌های توسعه آینده کشور صنعت نفت و گاز است، گفت: صنعت گاز پیشران توسعه کشور است، به شرط اینکه بتوانیم سرمایه‌گذاری مناسبی را در این بخش انجام دهیم.

وی به موضوع مصرف انرژی در کشور اشاره و اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۷۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در منازل و نیروگاه‌ها مصرف می‌شود، همچنین طبق آمار سالانه حدود ۷۵ میلیارد مترمکعب گاز و چیزی حدود ۱۸ میلیارد لیتر سوخت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم به رشد ۸ درصدی در برنامه توسعه دست یابیم یکی از راه‌های آن توسعه صنعت گاز است، گفت: ما هرچقدر صرفه‌جویی و کاهش مصرف داشته باشیم می‌توانیم در قبال آن صادرات را نیز انجام دهیم. مصرف گاز ما در پیک زمستان روازنه بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلون مترمکعب است که ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی در روز داریم.

یوسفی به موضوع بازده پایین برخی نیروگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: ۱۰۰ درصد خوراک به نیروگاه‌ها می‌دهیم که ۳۰ درصد برق به ما بدهند و این نشان می‌دهد بازده نیروگاه‌ها پایین بوده است.

وی اظهار کرد: بی‌شک باید ۸۰ میلیارد دلار برای حوزه بالادست یعنی توسعه میدان‌ها و نگهداشت نفت هزینه کنیم. در حوزه ذخایر گاز نیز باید در ۸ سال ۴۰ میلیارد دلار اختصاص یابد تا شاهد رشد و توسعه صنعت نفت و گاز کشور باشیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اقدام‌های مطلوب دولت سیزدهم راه‌اندازی سوآپ گازی با ترکمنستان بود که این موضوع به رفع ناترازی گاز در شرق و شمال‌شرق کشور کمک کرده است.

یوسفی از تخصیص نیافتن بودجه کافی برای رفع ناترازی گاز نیز گلایه و اظهار کرد: قرار بود در حوزه صنعت گاز حداقل سالی ۹۰ همت منابع مالی تخصیص یابد که این رقم کمتر از ۲۰ همت است، بنابراین اگر میدان‌های گازی توسعه نیابد در تأمین گاز خانگی و نیروگاهی با مشکل مواجه خواهیم شد.

کد خبر 632485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =