حمایت میزبان کاپ ۲۹ از تداوم سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع نفت و گاز

جمهوری آذربایجان، میزبان بیست‌ونهمین نشست اقلیمی سازمان ملل متحد (COP 29)، از سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع نفت و گاز حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الهام علی‌یف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، که امسال (نوامبر ۲۰۲۴) میزبان نشست کاپ ۲۹ خواهد بود، در همایشی اقلیمی در برلین با اشاره به اینکه با وجود اهداف اقلیمی تعیین‌شده، تقاضا برای سوخت فسیلی همچنان رو به افزایش است، گفت: از حق کشورهای تولیدکننده نفت و گاز برای سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت می‌کند.

جمهوری آذربایجان در نوامبر امسال، طی نشست کاپ ۲۹، میزبان مذاکرات حدود ۲۰۰ کشور درباره چگونگی تأمین منابع مالی بیشتر برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد بود.

علی‌یف گفت: جمهوری آذربایجان به‌عنوان یکی از دارندگان ذخایر بزرگ سوخت‌های فسیلی، با توجه به نیاز جهان به سوخت‌های فسیلی، از حق کشورهای تولیدکننده برای تداوم سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت و گاز و تولید حمایت می‌کند.

وی افزود: کشورهای دارای ذخایر سوخت فسیلی باید ازجمله کشورهایی باشند که با توجه به مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی، همبستگی خود را نشان می‌دهند.

نشست کاپ ۲۸ پارسال در امارات‌متحده عربی با توافقی جهانی به کار خود پایان داد و حاضران در این نشست خواستار «انتقال از سوخت‌های فسیلی» به‌سمت به‌صفررساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای شدند.

داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که انتشار دی‌اکسید کربن جهانی مرتبط با انرژی پارسال به بالاترین حد خود رسیده است، حال باید دید کشورها طی چند سال آینده چگونه توافقنامه کاپ ۲۸ را اجرایی خواهند کرد.

علی‌یف گفت: جمهوری آذربایجان با توجه به شرایط ژئوپلیتیک کنونی، صادرات گاز طبیعی خود به اروپا را تا سال ۲۰۲۷ به ۲۰ میلیارد مترمکعب می‌رساند.

وی افزود: افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برای بالابردن میزان تولید گاز به‌منظور پاسخ‌گویی به نیاز اروپایی‌ها، نشانه مسئولیت‌پذیری جمهوری آذربایجان است.

کشورهای اروپایی در حالی که بعضی از سخت‌گیرانه‌ترین اهداف جهان را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ در پیش گرفته‌اند، پس از اعمال فشارها بر کاخ کرمیلن و کاهش خرید گاز از روسیه با از آغاز تنش‌های مسکو-کی‌یف در فوریه ۲۰۲۲، برای یافتن منابع تازه تأمین گاز رقابت کردند.

کد خبر 640550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =