صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد یورویی در طرح توسعه پالایشگاه تهران با خرید سهام کنترلی پتروشیمی شازند

رئیس هیئت‌مدیره پالایشگاه نفت تهران گفت: با خرید سهام عمده پتروشیمی شازند، ۱.۲ میلیارد یورو در طرح‌های توسعه‌ای زنجیره ارزش محصولات پالایشگاه تهران به نفع ۵۰ میلیون سهام‌دار این شرکت صرفه‌جویی شد.

وحید عبیری در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در این باره بیان کرد: خرید سهام پتروشیمی شازند همچنین شرکت پالایش نفت تهران را به صورت عملی به یک مجموعه پتروپالایشی تبدیل کرد.

وی افزود: براساس قانون، الزام‌های زیست‌محیطی و الزام به کیفی‌سازی فرآورده نفت کوره و همچنین به منظور افزایش سود پالایشگاه، نیاز بود که طرح ارتقای کیفی نفت کوره را آغاز می‌کردیم که به این منظور احداث واحد RHU یا گوگردزدایی از ته مانده برج تقطیر، احداث واحد RFCC و در ادامه احداث مجتمع پتروشیمی به‌منظور تکمیل زنجیره پایین‌دست به‌عنوان الگوی توسعه مجموعه به تأیید نهایی رسید.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت پالایش نفت تهران بیان کرد: برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی در جوار پالایشگاه تهران، نیازمند بیش از ۱.۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری و صرف حداقل ۴ تا ۶ سال زمان برای دریافت دانش فنی و مجوزهای زیست‌محیطی بودیم که در شرایط تحریم، بی‌شک موانعی برای ما ایجاد می‌کرد، اما با خرید سهام پتروشیمی شازند، نیاز به احداث مجتمع جدید برطرف شد که حداقل ۱.۲ میلیارد یورو برای ما صرفه‌جویی در پی داشت؛ البته این مزیت مختص به پالایشگاه تهران بود و بدون شک مجموعه دیگری را شامل نمی‌شد و علت تمایل مجموعه به خرید پتروشیمی شازند همین مسئله بود.

عبیری تصریح کرد: خرید یک مجتمع پتروشیمی به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش در پالایشگاه نفت تهران از سال‌های پیش مطرح شده بود، اما هرگز به‌صورت جدی در دستور کار قرار نگرفته بود.

وی گفت: در مرحله جمع‌بندی، قیمت پیشنهادی به قدری بالا بود که توجیه اقتصادی برای پالایشگاه تهران نداشت، اما با تغییرات حاصله در قیمت‌گذاری و با در نظر گرفتن توجیه عملیاتی و ضرورت تکمیل زنجیره محصولات، این خرید توجیه چندبعدی پیدا کرد.

رئیس هیئت مدیره پالایشگاه نفت تهران گفت:‌ هم‌اکنون تأمین خوراک پایدار این مجتمع پتروشیمی با استفاده از ظرفیت‌های کنونی پالایشگاه تهران و طرح‌های توسعه‌ای آینده و صیانت از سرمایه انسانی زبده این شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 641280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =