۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۶
  • کد خبر: 637827
گزیده‌های نفتی هفته

برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، جایگاه دومین تولیدکننده سوخت مایع در اوپک برای ایران، رتبه نخست وزارت نفت در تولید بار اول کالاهای راهبردی برای سومین سال پیاپی و خدمت‌رسانی فوری شرکت گاز در سیل خراسان رضوی اهم خبرهای این هفته صنعت نفت بودند.

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی: این دوره از بزرگ‌ترین رویداد نفتی کشور از روز چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت‌) به‌مدت چهار روز با شعار «صنعت نفت؛ جهش تولید، بهینه‌سازی فناورانه» تا روز شنبه (۲۲ اردیبهشت‌) با حضور بیش از ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی از ۱۲ کشور جهان برگزار شد.

در این نمایشگاه، نشست‌های تخصصی، مذاکرات، قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مختلفی همسو با توسعه هرچه بیشتر صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به‌ویژه با اولویت استفاده حداکثری از توانمندی شرکت‌های داخلی انجام شد که بی‌شک در آینده شاهد دستاوردهای بزرگی برای صنعت نفت خواهیم بود.

جواد اوجی روز شنبه (۲۲ اردیبهشت) در حاشیه آیین امضای ۱۵ قرارداد و موافقت‌نامه در روز پایانی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، با قدردانی از همه دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: این رویداد سبب شد شرکت‌های دولتی در صنعت نفت و سازندگان و تولیدکنندگان داخلی نیازهای یکدیگر را به‌درستی شناسایی کنند.

وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم هیچ‌گاه منتظر شرکت‌های خارجی و مذاکرات نبودیم و همواره نگاه ما در زمینه تأمین کالا رو به داخل بوده است؛ درهای وزارت نفت به روی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی باز است.

«ایران» دومین تولیدکننده سوخت مایع در اوپک: اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور در تازه‌ترین گزارش خود موسوم به چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی جهان، کل تولید سوخت مایع ایران را که شامل نفت خام و میعانات می‌شود، در سه‌ ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده است. ازاین‌رو ایران افزون بر نفت خام، روزانه ۱ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه سوخت مایع دیگر که بیشتر آن میعانات گازی است، در این دوره تولید کرده است.

تولید سوخت مایع ایران در سه‌ ماه نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به سه‌ ماه چهارم سال گذشته (۲۰۲۳) ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است و ایران در سه‌ ماه چهارم سال ۲۰۲۳ بیش از ۴ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه در روز سوخت مایع تولید کرده است. با افزایش ۱۱۰ هزار بشکه‌ای تولید سوخت مایع ایران در سه‌ ماه نخست سال ۲۰۲۴ و کاهش تولید عراق، جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ اوپک به ایران اختصاص یافته است.

رتبه نخست وزارت نفت در تولید بار اول: روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، روز یکشنبه (۲۳ اردیبهشت) در نشست هیئت وزیران با اشاره به همت وزارت نفت در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد: همکاری صنعت نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم، از ۱۵۰ شرکت به ۷۰۰ شرکت افزایش یافته و وزارت نفت برای سومین سال پیاپی رتبه نخست تولید بار اول کالاهای راهبردی را کسب کرده است.

خدمت‌رسانی فوری شرکت گاز در سیل خراسان رضوی: احمد وحیدی، وزیر کشور، روز پنجشنبه (۲۷ اردیبهشت) در نشست هماهنگی و فرماندهی عملیات و پاسخ به بحران استان خراسان رضوی، از سرعت خدمت‌رسانی کارکنان شرکت گاز در رفع مشکلات و آسیب‌دیدگی شبکه‌ها و علمک‌های گاز در مناطق سیل‌زده قدردانی کرد.

حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی نیز در این نشست به تشریح تازه‌ترین وضع خدمت‌رسانی در مناطق سیل‌زده پرداخت و گفت: اداره‌های گاز خراسان رضوی از ابتدای آغاز بارندگی در مناطق مشهد و نواحی شهرستان‌ها در آماده‌باش کامل بودند و به لطف خدا و پایش لحظه‌ای، شبکه سراسری گاز استان عملیاتی است. تیم‌های امداد شرکت گاز هم با تجهیزات کامل تا پایان بحران در مناطق سیل‌زده مستقر هستند.

دیگر اخبار: برگزاری مراسم تشییع و بزرگداشت پیکر شجاع‌الدین بازرگانی، معاون پیشین وزیر نفت در امور حقوقی و مجلس، اعلام مخالفت دیوان محاسبات کشور با فعالیت صندوق توسعه ملی در میدان‌های مشترک و حوزه انرژی، برگزاری بیست‌ودومین نشست فرماندهان پایگاه‌های بسیج صنعت نفت، ابلاغ قانون ارجاع اختلاف گازی ایران و هند به داوری از سوی رئیس‌جمهوری، جهش ۶۰درصدی تولید نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب، جمع‌آوری روزانه ۲۵میلیون مترمکعب گازهای همراه در دولت سیزدهم، گشایش انبار اختصاصی گمرک پروژه‌های غرب کارون و گازرسانی به ۶۵۰۰ روستای کم‌برخوردار و سخت‌گذر کشور از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

کد خبر 637827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =