ظرفیت ایجاد کریدور انرژی از روسیه تا خلیج فارس از مسیر ایران

مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه با بیان اینکه از مسیر روسیه،‌ کشورهای اوراسیا و ایران می‌توان تا خلیج فارس یک کریدور انرژی متشکل از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد کرد، گفت:‌ در حال حاضر در حوزه صادرات، سوآپ و ترانزیت انرژی بین ایران و کشورهای منطقه ارتباطاتی وجود دارد.

مجتبی دمیرچی‌لو در حاشیه بازدید از  نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در گفت‌وگو با شانا با بیان اینکه حوزه اوراسیا شامل کشورهایی است که در شمال ایران واقع شده‌اند،‌ افزود: بین ایران و این کشورها پیوندهای دیرینه‌ای وجود داشته است و این مناطق با ایران ارتباطات گسترده‌ای دارند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی با این کشورها مناسبات مختلفی داریم،‌ ادامه داد:‌ در حوزه صنایع نفت نیز ایران با همه کشورهای این حوزه ارتباطات دارد. به این مفهوم که این کشورها یا تولید کننده و صادرکننده نفت و گاز هستند و یا مصرف‌کننده انرژی به‌شمار می‌روند.

مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: در این چارچوب ایران تعاملات دو جانبه و چندجانبه با کشورهای اوراسیا دارد و از این منظر زمینه‌های فراوانی برای همکاری می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

دمیرچی‌لو با اشاره به اینکه با کشورهای همسایه در این حوزه مانند ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان شبکه‌های انرژی ایران متصل است،‌ گفت:‌ ارتباطات مؤثری بین ایران و کشورهای همسایه در جریان است.

وی افزود:‌ همچنین در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و چشم‌انداز روشنی قابل تصور است.

مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک مانند توسعه میدان‌های نفتی و گازی تفاهم سازنده‌ای بین ایران و روسیه شکل گرفته و قراردادهای متعددی در حال اجراست،‌ ادامه داد: در این چارچوب به‌ویژه در شرایط جدید روسیه به دلیل تحریم‌های نفتی این کشور،‌ زمینه همکاری‌های تازه‌ای ایجاد شده است.

دمیرچی‌لو تاکید کرد:‌ در این نمایشگاه بعضی از شرکت‌های حوزه اوراسیا برای آشنایی با ظرفیت‌های ایران حضور داشتند و تلاش شده است تا بین متخصصان و نمایندگان شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های اوراسیا ارتباطات حرفه‌ای برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان انتظار داشت با یک نمایشگاه چند روزه ارتباطات و همکاری‌هایی که مدنظر است فراهم شود، گفت:‌ اما مهم است بتوانیم از این فرصت برای ایجاد ارتباط و برنامه‌ریزی و تداوم آن برای آینده استفاده کنیم.

مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه از مسیر روسیه،‌ کشورهای اوراسیا و ایران می‌توان تا خلیج فارس یک کریدور انرژی متشکل از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد کرد، افزود:‌ اکنون در حوزه صادرات، سوآپ و ترانزیت انرژی بین ایران و کشورهای منطقه ارتباطاتی وجود دارد.

دمیرچی‌لو ادامه داد:‌ با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های موجود در ایران این ظرفیت فراهم است تا پیش از گذشته به این حوزه توجه شود و کشورهای منطقه هم علاقه‌مند هستند در این باره با ایران همکاری‌های داشته باشند.

وی تاکید کرد:‌ استفاده از زیرساخت‌های موجود و ایجاد زیرساخت‌های جدید برای رسیدن به بازارهای پیرامونی ایران که در شرق، غرب و جنوب ایران وجود دارد باید مورد توجه باشد. در این زمینه همکاری‌های سازنده‌ای آغاز شده است و چشم‌انداز روشنی داریم.

کد خبر 641437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =