اعلام مخالفت دیوان محاسبات کشور با فعالیت صندوق توسعه ملی در میدان‌های مشترک و حوزه انرژی

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه با پیشنهاد صندوق توسعه ملی درباره فعالیت در حوزه میدان‌های مشترک نفتی و گازی یا انرژی به‌شدت مخالفیم گفت: صندوق باید برای برداشت صیانتی از منابع مشترک، پشتوانه بخش خصوصی باشد و دلیلی بر بنگاه‌داری یا اقدام مستقیم صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک وجود ندارد.

به گزارش شانا به نقل از ایسنا، احمدرضا دستغیب در چهارمین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی با عنوان «نقش‌آفرینی صندوق توسعه ملی در اجرای برنامه هفتم» با بیان اینکه در کنار همه مشکلات، بن‌بست نداریم و ظرفیت‌هایی برای حل مشکلات وجود دارد تأکید کرد: دیوان محاسبات جدای از رسیدگی در سال ۱۴۰۲، بخشی از اهتمام خود را برای تنطیم‌گری اقتصادی قرار داده است و به این منظور نشست‌هایی را با مجموعه سازمان‌ها و هیئت عامل بانک‌ها و شرکت‌ها برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در دسترس‌ترین منابع لازم که باید در اختیار تسهیلات و تولید قرار گیرد، به سرمایه‌هایی غیرقابل دسترس برای صندوق تبدیل کرد، افزود: اگر صندوق می‌خواهد به حرکت خود ادامه دهد، باید مناسباتش با بانک مرکزی اصلاح شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه بهترین و در دسترس‌ترین وجوهی که از منابع صادرات نفتی به دست می‌آید باید در اختیار صندوق قرار گیرد، گفت: اعضای هیئت عامل صندوق هم باید نظارت، قدرت مدیریت و اعمال حساب را برای حساب‌هایشان داشته باشند. 

دستغیب با تأکید بر اینکه ما نمی‌توانیم با روش‌های گذشته پیش برویم، تصریح کرد: دیوان محاسبات کشور با پیشنهاد صندوق در زمینه فعالیت در حوزه میدان‌های مشترک یا انرژی به شدت مخالف است.

وی با اعلام مخالفت خود در زمینه بنگاه‌داری و شرکت‌داری در صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی نباید یک شرکت جدید ایجاد کند، بلکه باید پشتوانه و حامی بخش خصوصی باشد تا بخش خصوصی بتواند از این سرمایه و سرمایه‌های دیگر بخش خارجی نهایت بهره را ببرد.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه صندوق توسعه ملی باید با هم‌افزایی سبب توسعه ملی شود، افزود: صندوق توسعه ملی نباید عملیات اجرایی، بنگاه‌داری و صندوق داری را انجام دهد تا این مسیر دچار انحراف نشود.

دستغیب با تأکید بر اینکه منابع صندوق را نباید به شبه‌دولتی‌ها داد، ادامه داد: شبه‌دولتی‌ها خودشان توانمند هستند و منابع کشور را در اختیار دارند، ما باید تمرکز اصلی را روی بخش خصوصی بگذاریم.

وی گفت: طبق آمارها از مجموعه تسهیلات اعطایی، نزدیک به یک‌سوم و از مجموع منابع صندوق نیز تنها ۶ تا هفت درصد به بخش خصوصی واگذار شده است. 

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه صندوق تدبیر مهمی است و باید از تجربه‌های کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کرد، تصریح کرد: صندوق باید پشت بخش خصوصی باشد و بخش خصوصی واقعی باید بتواند از منابع صندوق استفاده کند تا بتواند در حوزه‌های مختلف فعالیت خود را دنبال کند.

دستغیب با تأکید بر اینکه بحث شفافیت موضوعی مهم است و موضوع محرمانه‌ای در این باره وجود ندارد، بیان کرد: بسیاری از گزارهاش با طبقه‌بندی منتشر می‌شود، همچنین براساس قانون  باید بخشی از منابع فروش نفتی، در اختیار صندوق قرار گیرد تا پشتوانه تولید باشد.

وی با بیان اینکه بهترین نظارت، نظارت مردمی است و مردم باید در جریان منابع صندوق قرار گیرند، ادامه داد: در سالی که جهش تولید با مشارکت مردم، نام گرفته است بانک‌ها باید برای اخذ تسهیلات سرعت دهند و نباید تعداد زیادی از مردم در صف تسهیلات باشند.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه صندوق باید برای برداشت صیانتی از منابع مشترک پشتوانه بخش خصوصی باشد، یادآور شد: دلیلی بر بنگاه‌داری یا اقدام مستقیم صندوق توسعه ملی در سرمایه‌گذاری میدان‌های مشترک وجود ندارد، زیرا صندوق باید پشتیوانه و تأمین‌کننده منابع باشد و با همکاری بانک‌ها این امکان را برای بخش خصوصی فراهم کند.

کد خبر 641639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =