ضرورت جذب سرمایه های مردم برای شتاب در اجرای طرح های صنعت نفت

شانا _ گروه گاز: مهندس رستم قاسمی با بیان این که نقدینگی جامعه هم اکنون 300 هزار میلیارد تومان است، تاکید کرد: شبکه بانکی کشور با جذب این میزان نقدینگی می تواند یکی از منابع تامین مالی برای اجرای طرح های صنعت نفت باشد و با جذب سرمایه مردمی، صنعت نفت را در اجرای طرح ها یاری کند.

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس رستم قاسمی صبح امروز (یکشنبه 10 مهر) در دومین نشست تخصصی با پیمانکاران، مهندسان، مشاوران و سازندگان تجهیزات صنعت نفت که به میزبانی شرکت ملی گاز ایران برگزارشد، افزود: کیفیت، زمان و قیمت در اجرای طرح ها شاخصه های مهمی هستند که پیمانکاران و سازندگان داخلی باید به آنها توجه ویژه داشته باشند.

وی تاکید کرد: زمان به عنوان یکی از شاخصه های مهم اجرای طرح ها، ضرورتی اجتناب ناپذیر است و اگر درآمد روزانه هر دو فاز پارس جنوبی را بیش از 20 میلیون دلار در نظر بگیریم، مشخص خواهد شد تاخیر در زمان اجرای طرح ها چه پیامدهایی در پی خواهد داشت.

قاسمی تصریح کرد: در بحث ساخت تجهیزات همچنین کیفیت اجرای طرح ها هم اکنون در وضعیت مطلوبی قرار داریم، اما می بایست بیش از این به سمت کیفی شدن ساخت تجهیزات پیش رفت.

وزیر نفت با تاکید بر توانمندی و قابلیت های پیمانکاران، سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: کیفیت، قیمت و زمان اجرای پروژه ها، مهم ترین شاخص های شتاب دهی به اجرای طرح ها و پروژه های صنعت نفت هستند.

وزیر نفت تامین پروژه های مالی را یکی از دغدغه های مهم در اجرای طرح ها برشمرد و گفت: برای این منظور راهکارهای متنوعی پیش بینی شده که فروش اوراق مشارکت، فروش اوراق مشارکت ارزی، همچنین فروش نفت خام به مردم و استفاده از منابع مالی بانک ها از آن جمله است.

قاسمی گفت: در این خصوص فعالیت های متعددی انجام شده است که انتظار می رود با به بهره گیری از این راهکارها بتوان ضمن تقویت مالی، شتاب قابل توجهی در اجرای طرح ها ایجاد کرد.

وزیر نفت با بیان این که در صنعت نفت، طرح های متعدد و گسترده ای برای اجرا وجود دارد، اظهار کرد: اگر قرار باشد به اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه دست یابیم، می بایست فعالیت های خود را بیش از پیش متمرکز سازیم.

قاسمی گفت: هم اکنون طرح های متعدد نیمه تمام و مصوب شده در دولت وجود دارد که لازم است اجرایی شوند و به نتیجه برسند و برای تحقق این مهم، تلاش و همدلی صنعت نفت با پیمانکاران و سازندگان داخلی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

وی گفت: برای پیشبرد طرح ها و پروژه های صنعت نفت، ساختار دولتی جوابگو نیست، ضمن این که اگر قرار باشد یک طرح چند ده میلیاردی به دهها پیمانکار سپرده شود، این مهم نیازمند عقد دهها قرارداد خواهد بود که روند کار را کند خواهد کرد؛ از این رو تلاش می شود پروژه های نفت به صورت پکیجی واگذار شوند و برای این مهم نیز باید ساختار جدیدی تدوین شود.

وزیر نفت یکی دیگر از محوری ترین کارهای این وزارتخانه را تمرکز بر توسعه میدان های مشترک برشمرد و گفت: تمرکز فعالیت روی میدان های مشترک با هدف افزایش تولید و پرهیز از فعالیت های حاشیه ای، از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قاسمی همچنین تاکید کرد: در بخش فرآورشی باید از خام فروشی نفت پرهیز کرد و برای دستیابی به این هدف، ساخت پالایشگاه را باید توسعه داد.

وزیر نفت تصریح کرد: موانعی از جمله تامین منابع مالی فراروی دستیابی به این هدف وجود دارد که نیازمند استفاده از راهکارهای اجرایی برای حل این مشکل است.

وی گفت: آنچه در داخل می سازیم، باید در داخل کشور مصرف شود و در ساخت کالا به منظور استفاده از آن در صنعت نفت، عامل زمان، کنترل و نظارت بر ساخت را باید مورد توجه ویژه قرار داد.

قاسمی تاکید کرد: با کمک سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات صنعت نفت، باید نیاز کشور را برطرف سازیم و به لحاظ بومی کردن ساخت تجهیزات این صنعت، به جایگاهی والا و بالا برسیم.

وزیر نفت با بیان این که در میدان های مشترک حرکتی جدی آغاز شده است، افزود: در صورتی که طرح های پارس جنوبی به ثمر برسد، سالانه 100 میلیارد دلار درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت که رقمی چشمگیر برای اقتصاد کشور به شمار می آید.
 

کد خبر 177652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =