هشت سال دفاع و حماسه صنعتگران نفت در جنگ تحمیلی

شانا_گروه عکس: سی و دو سال از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می گذرد. روزهای ابتدایی این هجمه همه جانبه علیه انقلاب نوپای ایران با حمله های هوایی متعدد به زیرساخت های کشور از جمله تاسیسات نفتی آغاز شد. در تمام دوران این جنگ هشت ساله انبارهای نفتی، پالایشگاه ها، خطوط لوله، و حتی نفتکش های خارجی و سرانجام سکوهای نفتی ایرانی خلیج فارس از جمله ی هدف های حمله دشمن و همدستانش بود.

اندکی پس از آغاز این تجاوز و فروریختن رویای خام عراقِ بعثی درباره اشغال خوزستان و ایران، تلاش مضاعف و بی وقفه این کشور معطوف به نابودی تاسیسات نفتی ایران با انگیزه جلوگیری از صادرات نفت و فشار به کشورمان شد. این رویای دشمن هیچگاه، حتی برای یک روز در طول 8 سال جنگ تحمیلی محقق نشد. امری که حاصل تلاش تمامی رزمندگان ارتش و سپاه و بسیج و تلاشگران صنعت نفت ایران در احیای بی وقفه تاسیسات نفتی آسیب دیده در بحبوحه جنگ بود.

* 10

مهار چاه های نفت نوروز، 1362 ؛  لبخند پیروزمندانه این غواص در هزاران نسخه تکثیر شد و به خاطرات تصویری جنگ پیوست. زیر آب به خاطر نفت پخش شده  روی سطح آب کاملا تاریک است. غواصی که می بینید کارش این بوده که متخصصان را به عمق آب ها بیرد. آن روزها فقط سه سال از شروع جنگ گذشته بود و مهار چاه های  بمباران شده نوروز بدون کمک  کارشناسان خارجی کاری بود کارستان.
* 12
مهار چاه های نفت نوروز، 1362

* 9

بمباران و آتش سوزی چاه های نفت نوروز

* 6

سال پایانی تجاوز عراقی ها به ایران با همکاری مسقیم ایالات متحده آمریکا همراه شد. حمله آمریکایی ها به سکوی سلمان در سال 1367 که با اسپری پای خرابکاری شان امضا هم کرده اند.

* 2

* 3

نفتکش بمباران شده بارسلونای اسپانیا در تنگه هرمز، نزدیک جزیره لارک، 24 اردیبهشت 1367 

* 7

مهار آتش نفتکش بمباران شده بارسلونای اسپانیا در تنگه هرمز، نزدیک جزیره لارک، 24 اردیبهشت 1367

* 16

نفتکش کره ای بمباران شده  در ساحل جزیره خارگ

* 4

نفتکش کره ای بمباران شده کره ای در ساحل جزیره خارگ

* 13

بمباران اسکله تی جزیره خارگ؛ جزیره خارگ محل صادرات حدود 90 درصد نفت خام ایران است

* 1

بخشی از اسکله تی  جزیره خارگ

* 5

بارگیری نفت در خلال جنگ از اسلکه تی جزیره خارگ

* 8

بمباران پالایشگاه تهران؛ سال 1365

* 14

پالایشگاه تهران پس از بمباران

* 17

در ورودی پالایشگاه آبادان؛ زمان جنگ از زمین و هوا به پالایشگاه آبادان حمله کردند و این توپ زنگ زده، آن زمان کار می کرده است. پالایشگاه آبادان اندکی پس از آغاز جنگ تا پایان سال 67 تعطیل شد.

* 15

تخریب پالایشگاه کرمانشاه پس از حمله هوایی عراق؛  سال 1365

* 11

کد خبر 195132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =