ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به مرز 60 میلیون تن رسید

شانا_گروه پتروشیمی: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سال 91 با 7 میلیون تن افزایش به حدود 60 میلیون تن رسید.

 به گزارش شانا،  همزمان با روند رو به رشد صنعت پتروشیمی کشور  در طی سال های گذشته در سال 91 نیز مسیر پر شتاب توسعه این صنعت ادامه داشت و طرح های مهر ماندگار صنعت پتروشیمی شامل: طرح بوتن 1پتروشیمی جم، فرمالین و UFC اهتمام جم، کلرآلکالی و PVC پتروشیمی اروند، اسکله دوم مایعات سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، ASU  پتروشیمی مارون، فاز اول الفین یازدهم پتروشیمی کاویان، فاز اول خط لوله اتیلن غرب، پلی اتیلن سنگین کرمانشاه، فرمالین پتروصنعت گامرون و NF سوم پتروشیمی بندرامام به تولید رسید.

بر پایه این گزارش در 11 ماه سال 91 همچنین بیش از 3 .37 میلیون تن محصول تولید شد که از این میزان 5 .14 میلیون تن به ارزش 2 . 10 میلیارد دلار صادر و 2 / 11 میلیون تن به ارزش 144 هزار میلیارد ریال در داخل کشور فروخته شد.

در این مدت همچنین 5 .1 میلیون تن کود اوره برای توزیع میان کشاورزان به وزارت جهاد کشاورزی تحویل شد.

در طول سال 91 محصولات پتروشیمی به بیش از 60 کشور جهان صادر شد که در این بین 18.5 درصد از محصولات تولیدی به خاور دور، 22.7 درصد به چین، 31.3 درصد به آسیای میانه، 6.1 درصد جنوب شرقی آسیا، 6.2 درصد به آفریقا و یک درصد نیز به دیگر مناطق جهان صادر شده است.

این گزارش می افزاید: فرآورده های پتروشیمی در صادرات غیرنفتی 38 درصد سهم داشته اند و از لحاظ صنعت نیز محصولات پتروشیمی دارای سهم 50 درصدی در صادرات بوده اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشتر در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرده بود: سال ٩١ با وجود تمام چالش های موجود در مسیر صادرات محصولات پتروشیمی به دلیل کیفیت و تنوع بالای فرآورده های تولیدی در مجتمع های پتروشیمی ایران، کشورهای همسایه خواهان افزایش حجم صادرات کشورمان بودند.

مهندس عبدالحسین بیات افزوده بود: در سال گذشته افزون بر تامین کامل نیاز داخل، در زمینه صادرات نیز، عملکرد قابل قبولی داشتیم و اگر مصوبه وزارت صنعت در نیمه دوم سال  برای منع صادرات نبود، بدون تردید صنعت پتروشیمی ایران سهم بیشتری در ارزآوری برای کشور داشت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد برنامه های در دست اجرای این صنعت گفته بود: براساس برنامه پنجم، ساخت ٧٣ مجتمع برای این صنعت در نظر گرفته شده که نیاز به ٥٠ میلیارد دلار تسهیلات ارزی و ریالی دارد.

کد خبر 202960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =