توافق ژنو نخستین گام برای بازگشت صنعت نفت ایران به دوران اوج است

شانا _ گروه بین الملل: وزیر نفت توافق هسته ای اخیر تهران و گروه 1+5 را نخستین گام برای اوج گیری دوباره صنعت نفت ایران برشمرد.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، بیژن زنگنه گفت:پس از توافق ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته ای تهران در روز یکشنبه (سوم آذر) نمی توان انتظار فوری افزایش صادرات نفت ایران را داشت.

وی گفت: توافق هسته ای تهران و گروه 1+5 می تواند سیگنال های مثبتی را برای آغاز مذاکرات با شرکت های نفتی بین المللی ارسال کند.

یک مقام ارشد صنعتی ایران نیز روز گذشته (5 آذر) اعلام کرد که توافق ژنو صادرات نفت ایران را آسانتر می کند.

 وزیر نفت درباره بازگشت شرکت های نفتی بین المللی برای سرمایه گذاری در پروزه های نفتی ایران اعلام کرد: ما با شرکت های نفتی اروپایی و به طور غیر مستقیم با شرکت های آمریکایی مذاکراتی داشته ایم.

وی افزود: شرکت هایی مانند توتال، شل، انی و استات اویل که پیش تر در پروژه های نفت و گاز ایران حضور داشتند، هم اکنون خواهان بازگشت دوباره به صنعت نفت این کشور هستند.

کریستوف دو مارژری، مدیر عامل توتال ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که در صورت لغو تحریم ها ما خواهان بازگشت به پروژه های نفت و گاز ایران هستیم.

در همین حال پیتر ووسر، مدیر عامل شل چندی پیش گفته بود که ذخایر عظیم نفت و گاز در ایران می تواند در آینده پاسخگوی نیازهای روز افزون انرژی جهان باشد.

زنگنه گفت: ایران با بازنگری ساختار قراردادهای نفتی و جذاب کردن قراردادها در نظر دارد در زمینه جذب سرمایه های شرکت های نفتی با دیگر کشورهای منطقه رقابت کند.

مقام های اتحادیه اروپا روز دوشنبه (4 آذر) از احتمال لغو بعضی از تحریم ها علیه ایران در ماه دسامبر خبر داد.

روز یکشنبه (سوم آذر)، توافق هسته ای ایران و گروه ١+٥، برای تجدید نفس و یا شاید دگرگونی نهایی شرایط دشوار صنعت نفت ایران امیدهایی بر انگیخت.

وزیر نفت در این باره گفت: این نخستین گام برای برچیدن تحریم هاست؛ ما هنوز نمی توانیم قرارداد امضا کنیم اما توافق ژنو، درها را باز می کند.

زنگنه در دهه ١٩٩٠ و آغاز دهه ٢٠٠٠ میلادی هدایت وزارت نفت را در دست داشت. او برای جذب میلیاردها دلار سرمایه در صنعت نفت ایران، با مخالفت هایی رو به رو شده بود.

کد خبر 209935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =