وزارت نفت از همکاری با شرکت های خارجی استقبال می کند

شانا _ گروه بین الملل: وزیر نفت با بیان اینکه درهای صنعت نفت ایران به روی شرکت های نفتی بین المللی باز است گفت: ما سیگنال های مثبتی را از سوی شرکت های نفتی بین المللی و دولت های آنها برای آغاز مذاکره با ایران و شرکت ملی نفت داشته ایم.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه در گفت و گو با نشریه انگلیسی فایننشال تایمز در خصوص شروع دوباره سرمایه گذاری های خارجی در صنعت نفت و گاز ایران اظهار کرد: ما نیازمند همکاری با شرکت های نفتی بزرگ جهان هستیم و علاوه بر سرمایه گذاری آنها برای توسعه پروژه های نفت و گاز کشور به فناوری های این شرکت ها به ویژه در بخش های بالادستی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه حضور شرکت های نفتی بین المللی شناخته شده و بزرگ به نفع شرکت های نفتی ایرانی نیز هست ادامه داد: شرکت های ایرانی با همکاری این شرکت ها می توانند به ارتقای دانش فنی خود کمک کنند و توانایی ها خود را در زمینه های مختلف بهبود بخشند. به این ترتیب این شرکت ها می توانند پا را فراتر از مرزها بگذارند و در پروژه های نفتی منطقه فعالیت کنند چراکه فرصت های خوبی برای حضور شرکت های نفتی ایران در منطقه وجود دارد.

زنگنه ادامه داد: در حال حاضر پروژه های نفت و گاز زیادی در کشورهای همسایه شمالی و جنوبی ایران وجود دارد از جمله در کشورهایی مانند ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان. همچنین در کشورهای همسایه جنوبی فرصت هایی برای سرمایه گذاری های مشترک و ارائه خدمات و کالاهای شرکت های ایرانی وجود دارد. در عراق نیز شرکت های نفتی ایرانی با توجه به آشنایی با فرهنگ مردم این کشور می توانند با شرکت های نفتی خارجی در پروژه های نفتی این کشور همکاری کنند و به عنوان پیمانکار در قراردادهای فرعی حضور داشته باشند.

وزیر نفت به حضور شرکت های نفتی آمریکایی از جمله کونوکو فیلیپس، شل، توتال، استات اویل و بسیاری از شرکت های آلمانی در بخش های پتروشیمی، شرکت های ارائه خدمات فنی مانند شلمبرگر و  هالیبرتون، اینپکس و تویو ژاپن در صنعت نفت کشور در کذشته اشاره کرد و درباره افزایش تمایل شرکت های خارجی برای حضور در ایران نیز اظهار داشت: در این مدت شاهد تمایلاتی از سوی شرکت های نفتی خارجی برای حضور در پروژه های ایران بوده ایم.

زنگنه در پاسخ به اینکه اگر قرار بر بازگشت شرکت های نفتی مانند شل و توتال باشد چه پروژه هایی به آنها واگذار می شود، اظهار کرد: ما پروژه های افزایش ضریب برداشت (EOR) زیادی در بخش های جنوبی مانند میدان های بسیار بزرگ اهواز، مارون، آغاجاری، گچساران، بی بی حکیمه و غیره داریم. همچنین مراحل مختلف توسعه میدان های جدید هنوز به شرکتی واگذار نشده است. در پارس جنوبی نیز فازهای توسعه نیافته بسیاری مانند فاز 11 داریم که این شرکت ها می توانند در آنها حضور داشته باشند.

وی درباره اینکه آیا امکان لغو کردن بعضی از قراردادهای نفتی با پیمانکاران داخلی  و شرکت های چینی وجود دارد تصریح کرد: ما نمی خواهیم قراردادهایمان را با این شرکت ها لغو کنیم اما تمام این قراردادها برای مراحل اولیه توسعه واگذار شده و در گام های بعدی می توانیم شاهد همکاری شرکت های نفتی بین المللی در کنار شرکت های چینی باشیم.

زنگنه درباره اولویت برنامه های توسعه ای صنعت نفت گفت: ما باید نخست به توسعه میدان های مشترک با کشورهای همسایه سرعت دهیم و پروژه های افزایش ضریب برداشت (EOR) به ویژه در جنوب ایران در برنامه ما قرار دارد.


کد خبر 209968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =