لغو تحریم ها گامی مثبت برای اعتمادسازی بین ایران و غرب خواهد بود

شانا _ گروه بین الملل: وزیر نفت با تاکید بر اینکه جامعه ایران خواهان توسعه و سرمایه گذاری در بخش های نفتی و ایجاد اشتغال برای نسل جوان است گفت: قدرت های غربی با لغو تحریم ها و احترام به حقوق ملت ایران می توانند حسن نیت خود را نشان دهند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه در گفت و گو با نشریه فایننشال تایمز درباره آثار توافق ژنو بر صنعت نفت و گاز ایران تصریح کرد: در این مرحله هنوز نمی توان گفت که تغییری در صنعت نفت ایران بر اثر این توافق حاصل شده است زیرا هنوز اجازه ای برای افزایش فروش نفت پیدا نکرده ایم و تنها تا حدودی محدودیت های بیمه های محموله های نفتی برداشته شده و دسترسی به بخشی از درآمدهای نفتی تسهیل شده است.

وزیر نفت افزود: فکر می کنم این گام نخست به سوی لغو تحریم ها علیه ایران است و معتقدم گام نخست بسیار مهم است. پس از این توافق بسیاری از آثار روانی این تحریم ها از میان رفته است زیرا تحریم ها تنها در فضای معاملات بین المللی ایران موثر نبوده بلکه بعضی از آنها فضای روانی جامعه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

زنگنه خاطرنشان کرد: این توافق پس از گذشت 10 سال مذاکره با گروه 1+5 به معنای ارسال نشانه هایی به بازارهای بین المللی و جامعه جهانی مبنی بر این است که مشکلات میان ایران و قدرت های غربی حل و فصل شده است و این نکته بسیار مهمی است.

تمایل شرکت های بین المللی برای بازگشت به بازار ایران

وزیر نفت با اشاره به افزایش تمایل بسیاری از شرکت های نفتی بین المللی برای آغاز مذاکرات جدی بازگشت به بازار ایران به ویژه در توسعه پروژه های بالا دستی بخش نفت و گاز افزود: توافق ژنو شرایط بهتری را برای مذاکره و همکاری فراهم کرده اما این بدان معنا نیست که ما در طول این 6 ماه می توانیم قراردادی امضا کنیم زیرا مذاکرات قراردادی زمان بر است و بیش از 6 تا 8 ماه طول خواهد کشید.

زنگنه درباره تاثیر فوری لغو تحریم های بیمه ای و نتایج عملی آن یاد آور شد: بر اساس سند رسمی توافق ژنو شرایطی برای افزایش فروش نفت ما وجود ندارد.

وزیر نفت درباره این که آیا می توان ظرف یک سال به نتایج عملی لغو تحریم ها رسید یا خیر؟ گفت: امیدوارم که تحریم ها به زودی برداشته شود زیرا ما در توافق ژنو تعهداتی را پذیرفته ایم و در این باره بسیار جدی هستیم و فکر می کنم دلیلی وجو ندارد که گروه 1+5 تحریم ها را علیه ایران ادامه دهند زیرا ما به تعهدهایی که پذیرفته ایم پایبندیم و در باره آن بسیار جدی هستیم.

امکان برداشتن تحریم ها در کمتر از 6 ماه وجود دارد

وی افزود: ما نسبت به لغو تحریم ها خوش بین هستیم و معتقدیم حتی امکان برداشته شدن این تحریم ها در کمتر از شش ماه نیز وجود دارد که در این صورت می توانیم همکاری های خود را با غربی ها گسترش دهیم و از این طریق مشکل همه حل می شود.

وزیر نفت با اشاره به محدودیت هایی که تحریم ها علیه ایران ایجاد کرده است گفت: در این شرایط ما توانستیم راه های زیادی برای دور زدن تحریم ها پیدا کنیم اما باید زمان و هزینه بیشتری صرف کنیم.

وی درباره وضعیت درآمد های نفتی بلوکه شده ایران نیز خاطرنشان کرد: این پول ها از بین نرفته اند و همه چیز تحت کنترل است.

به گفته زنگنه افزون بر هند و چین که اکنون از مشتریان عمده نفت ایران به شمار می آیند، سیگنال های مثبت دیگری نیز دریافت شده است. با این همه وی تأکید کرد که همچنان دشواری هایی پیش روی صادرات نفت ایران باقی مانده است.

وزیر نفت گفت: تاثیر روانی تحریم ها بسیار حائز اهمیت است؛ ما خواهان خرید بعضی از تجهیزات هستیم که تحریم شامل آنها نیست اما شرکت های خارجی برای فروش این تجهیزات محتاط هستند و می ترسند این معامله ها به روابط تجاری آنها با آمریکا آسیب بزند.

با درهای بسته رو به رو نیستیم

 وی تأکید کرد که برای پرداخت پول خریدهای خارجی، وزارت نفت با مشکلی رو به رو نیست و گفت: راه حل هایی برای پرداخت داریم؛ ما هزینه زیادی پرداخته ایم اما با درهای بسته رو به رو نبوده ایم.

به باور زنگنه، تحریم های غرب در برابر ایران تنها در سوء تفاهم در مسئله هسته ای ریشه دارد و تأکید کرد که ایران و غرب در بسیاری از موارد امنیتی منافع نزدیکی دارند که برای نمونه، مسئله تروریسم و افراط گرایی در کشورهایی همچون افغانستان را می توان مورد اشاره قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: راه حل مشکلات مشخص است؛ ما در توافق ژنو بسیار جدی هستیم و مقام معظم رهبری همواره از تلاش های دیپلماتیک دولت در مسئله هسته ای حمایت کرده است.

وزیر نفت ابراز اطمینان کرد که ایران در مذاکرات هسته ای، تسلیم زیاده خواهی ها نمی شود و گفت: موضع دکتر حسن روحانی درباره موضوع هسته ای ثابت بوده و بهتر است دو طرف با نشان دادن حسن نیت به توافقی دوستانه برسند.

وی افزود: ما درباره این توافق بسیار جدی هستیم و در مقابل، گروه 1+5 نیز باید به تعهدهای خود پایبند باشد و تسلیم فشارهای اسرائیل و بعضی از کشورهای عربی نشود.

کد خبر 210029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =