جایگزینی پروپان به جای پروپیلن در پتروشیمی پارس

شانا_گروه پتروشیمی: پروپان به‌جای پروپیلن در سیکل تبرید واحد استحصال اتان در پتروشیمی پارس جایگزین شده و این دستاورد پس از تست های لازم عملیاتی شد.

به گزارش شانا، رئیس بهره‌برداری شرکت پتروشیمی پارس از صرفه‌جویی اقتصادی سالانه 175 میلیارد ریال در پتروشیمی پارس خبر داد.

حمید زارع در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی کارشناسان و متخصصان پتروشیمی پارس موفق شدند با جایگزینی پروپان به جای پروپیلن در سیکل تبرید واحد استحصال اتان، صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی انجام دهند.

وی افزود: استفاده از پروپیلن در سیکل تبرید واحد استحصال اتان که بر اساس طراحی صاحب لیسانس این واحد شرکت لینده آلمان صورت پذیرفته بود، دارای معضلات و مشکلات ایمنی، زیست محیطی و اقتصادی بود که می‌توان به موارد عمده آن اشاره کرد.

رئیس بهره‌برداری شرکت پتروشیمی پارس ادامه داد: از سال 1389 بررسی جایگزینی پروپان به‌جای پروپیلن در مجتمع شروع شد و با توجه به عدم دریافت پاسخ قطعی از شرکت لینده به دلیل تشدید تحریم‌های تحمیلی، مهندسین خلاق شرکت، بررسی‌های کارشناسی را روی کمپرسور و تجهیزات مرتبط با آن شروع کردند.

زارع بیان کرد: نتیجه بررسی‌های کارشناسی امکان جایگزینی پروپان به‌جای پروپیلن در سیکل تبرید واحد استحصال اتان را تایید کرد و از مهر ماه 1392 جایگزینی تدریجی پروپان به‌جای پروپیلن آغاز شد و نتایج تست‌های عملیاتی موفقیت پروژه را تایید کرد.

وی افزود: در فرصت تعمیرات اساسی مسیرهای مورد نیاز از جمله مسیر تزریق بخارات سیکل تبرید به فلر FL-0691 و کمپرسورهای پروپان برای بازیابی و مسیر تزریق اولیه پروپان ذخیره شده در مخازن از محل کمپرسور پروپان به سیکل تبرید اجرا شد.

رئیس بهره‌برداری شرکت پتروشیمی پارس گفت: در اواخر آبان ماه جایگزینی پروپان به جای پروپیلن با موفقیت به طور کامل انجام شد و کل فلرینگ سیکل تبرید برای بازیابی پروپان از گازهای غیر کندانس به ورودی کمپرسورهای مخازن هدایت شد.

زارع با اشاره به مزایای این طرح اظهار کرد: امکان تخلیه سریع سیکل تبرید به مخازن پروپان در صورت بروز هرگونه نشتی یا بروز حادثه و عدم نیاز به انبارش پروپان سیکل تبرید در طول تعمیرات اساسی و اضطراری از جمله مزایای این طرح است.

وی به اهمیت زیست محیطی این طرح اشاره کرده و افزود: جلوگیری از فلرینگ بیش از 300 تن سیال مبرد در ماه و بازیابی و برگشت آن به مخازن و کاهش بار روی کمپرسور تبرید بدلیل کاهش دانسیته سیال جایگزین و در نتیجه کاهش مصرف بخار HP نیز از دیگر مزایای این طرح است.

زارع از صرفه‌جویی اقتصادی سالانه 175 میلیارد ریالی در پتروشیمی پارس خبر داد و گفت: در دسترس بودن سیال پروپان در مقایسه با پروپیلن، بازیابی و ذخیره سازی مجدد پروپان موجود در بخارات خروجی از سیکل تبرید و قطع وابستگی مجتمع به پروپیلن تولیدی مجتمع‌های دیگر نیز از جمله مزایای اجرای این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت پتروشیمی پارس بنا دارد در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی با راهبرد " تولید اقتصادی، تفکر سیستمی و مدیریت علمی " و تکیه بر نیروی انسانی متعهد و مجرب، در راستای تثبیت و تامین آرمان " پیشرو در سرآمدی، پایدار در تولید، پیشتاز در بازار " تلاش کند.

کد خبر 210484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =