صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران 25 درصد افزایش یافت

شانا _ گروه نفت: وزیر نفت از افزایش 25 درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی در ماههای اخیر خبر داد و گفت: صادرات نفت در شرکت ملی نفت ایران متمرکز است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه 28 بهمن ماه) در نشست مشترک با دکتر حسن روحانی گزارش عملکرد 6 ماه فعالیت های وزارت نفت را اعلام و تصریح کرد: در این دوره زمانی صادرات نفت خام بالا رفته است و با توجه به سیاستهای پیش رو، صادرات نفت خام در شرکت ملی نفت ایران متمرکز شده است و از این پس "دلالان خیالشان راحت باشد که دیگر نفتی به آنها فروخته نمی شود".

وی افزود: سیاست تمرکز فروش نفت خام در شرکت ملی نفت ایران به نفع کشور است و با مشخص شدن متولی فروش نفت تکلیف همه مشخص است که از چه محلی نفت را خریداری کنند.

زنگنه گفت: "تا زمانی که یک بشکه نفت روی آب ها سرگردان باشد (که پیش از این حدود 4 تا 5 میلیون بشکه نفت سرگردان روی آب داشتیم)، اجازه نمی دهند نفت تولیدی به فروش برسد، چون منتظر می مانند با پایین ترین قیمت نفت روی آب فروخته شود و پس از آن به سراغ نفت می آیند".

حدود 30 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه ها مصرف شد

وزیر نفت در باره روند تامین سوخت نیروگاهها گفت: امسال بدترین سال سوخت رسانی به نیروگاه ها از سال 75 (زمانی که در وزارت نفت مشغول بودم) تا کنون بوده است. امسال 29.24 میلیارد لیتر سوخت مایع (نفت کوره و گازوییل) به نیروگاهها تحویل داده شد؛ این در حالی است که این میزان در سال گذشته 21 میلیارد لیتر بوده است.

وی تحویل حدود 30 میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاههای کشور را در سال جاری  فاجعه اقتصادی و زیست محیطی اعلام و تصریح کرد: در این دوره زمانی با توجه به کمبود گاز در کشور، حدود 20 میلیارد دلار سوخت مایع در نیروگاه ها سوزانده شد که می توانست ثروت خوبی برای کشور باشد.

زنگنه یادآور شد: جابه جایی این میزان سوخت مایع در زمستان با توجه به شرایط یخبندان جاده ها شاهکار بوده است و در این مدت با تلاش شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش برای تامین سوخت نیروگاهها، حتی یک ساعت قطع برق به این دلیل نداشتیم.

وی ضمن تشکر از تلاش های شرکت های نفت و گاز پارس، نفت مرکزی، پالایش و پخش برای تامین سوخت زمستانی گفت: مدیران شرکت ملی گاز با تدبیر بموقع موفق شدند سوخت مورد نیاز کشور را تامین کنند، بدون حضور قوی ترین و با تجربه ترین مدیران کشور در این شرکت نمی توانستیم زمستان سرد امسال را با موفقیت پشت سر بگذاریم و در این مدت تنها تعداد کمی از خانوارها برای چند ساعت یا یک تا دو روز قطعی گاز داشتند که این مشکل نیز حل شد.

وزیر نفت با بیان این که در 6 ماه گذشته توجهی ویژه  به مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت شده است، افزود: مدیران صنعت نفت بویژه در سطح مدیران عالی، معاونت ها و مدیران شرکت های اصلی از برجسته ترین نیروها هستند.

برطرف شدن 80 درصد از مشکلات صنعت نفت در بخش خصوصی سازی

عضو کابینه دولت یازدهم در باره روند خصوصی سازی در صنعت نفت گفت: مشکلات ناشی از خصوصی سازی فراوان بوده است، ولی مذاکره های مفصلی با سازمان خصوصی سازی انجام شد.

وی افزود: در باره واگذاری برخی  شرکت های زیرمجموعه صنعت نفت از جمله، باراندازهای نفتی و مخازن استراتژیک شرکت پایانه های نفتی با سازمان خصوصی سازی بحث و تبادل نظر شد و هم اکنون 80 درصد از مشکلات واگذاری شرکت های زیرمجموعه صنعت نفت حل شده است.

افزایش 120 میلیون متر مکعبی تولید گاز کشور در سال 93

زنگنه توسعه فازهای پارس جنوبی را مهمترین برنامه وزارت نفت اعلام و تصریح کرد: عملیات توسعه 17 فاز این میدان مشترک در دست اجراست؛ ضمن آنکه برای توسعه دو فاز دیگر نیز تصمیم گیری نشده و بر اساس برنامه سال آینده در قالب قرارداهای جدید توسعه این دو فاز انجام می شود.

وزیر نفت با بیان این که توسعه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی در دو بخش اولویت بندی شده است، افزود: توسعه فاز 12 (شامل 6 ترین)، فاز 15 و 14 ( شامل 4 ترین) و 17 و 18 ( شامل4 ترین) در اولویت نخست قرار دارد.

ترین نخست فاز 12 اسفند ماه بهره برداری می شود

وی از بهره برداری از  ترین نخست فاز 12 در اسفندماه امسال خبر داد و افزود: هم اکنون روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز در یک ترین  فازهای 15 و 16 با استفاده از گاز تولیدی در فازهای 6، 7 و 8 تولید می شود و بزودی با انجام اصلاحات لازم مشکل سوزانده شدن گوگرد این دو فاز نیز حل خواهد شد و از سال 93  تولید گاز از بخش دریای فازهای 15 و 16 نیز آغاز می شود.

وزیر نفت از افزایش تولید 120 میلیون متر مکعبی تولید گاز در سال آینده خبر داد و افزود: به مرور دیگر ترین های فاز 12 در اردیبهشت ماه و فازهای17 و 18 نیز در شهریورماه سال آینده وارد مدار می شود.

به گفته وی  بر اساس برنامه  تا پایان سال آینده 120 میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور افزوده می شود و دیگر فازهای این میدان مشترک نیز در سال 94 به بهره برداری می رسد.

افزایش ظرفیت 700 هزار بشکه ای نفت در مدت 3 سال

عضو کابینه دولت یازدهم در باره روند توسعه میدان های مشترک حوزه غرب کارون گفت: بر اساس برنامه 30 هزار بشکه نفت در میدان یاران جنوبی، 60 هزار بشکه در میدان یاران شمالی و 108 هزار بشکه در میدان یادآوران تولید خواهد شد.

وی تصریح کرد: 150 هزار بشکه در میدان آزادگان شمالی و تولید روزانه 600 هزار بشکه نفت در میدان آزادگان جنوبی در دو مرحله، شامل 320 هزار بشکه و 280 هزار بشکه برنامه ریزی شده است که پس از انجام برآوردهای لازم پس از توسعه فاز نخست میدان آزادگان جنوبی، تولید 280 هزار بشکه در مرحله دوم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته وزیر نفت با توسعه این پنج میدان مشترک در مدت سه سال یک میلیون و 20 هزار بشکه نفت در کشور تولید خواهد شد که در صورت تولید نشدن 280 هزار بشکه در بخش دوم طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، این رقم به 700 هزار بشکه در روز خواهد رسید که تحقق این رقم در تاریخ صنعت نفت ایران در مدت سه سال بی سابقه است و غنیمت بی همتایی است.

اخطار "خلع ید" پیمانکار چینی در میدان آزادگان جنوبی

وزیر نفت گفت: توسعه میدان آزادگان جنوبی از سوی یکی از شرکت های چینی در حال انجام است ولی عملکرد این شرکت مطلوب ارزیابی نمی شود و اخطارهای لازم برای "خلع ید" این پیمانکار داده شده است که فعالیت این شرکت چینی در توسعه میدان آزدگان شمالی (در قالب بیع متقابل) در صورتی که کار را به درستی انجام دهد، ادامه می یابد.

زنگنه افزود: توسعه میدان یادآوران با مشارکت یک شرکت چینی نیز در دست انجام است ولی توسعه میدان آزادگان جنوبی با هدف افزایش 320 هزار بشکه ای تولید نفت و توسعه میدان یاران شمالی با هدف تولید 90 هزار بشکه نفت را باید خودمان مستقیم بر عهده بگیریم. در میدان آزادگان جنوبی هنوز کار خاصی انجام نشده است ولی پیمانکار یاران شمالی باید تقویت شود.

وی زمان بازگشت سرمایه توسعه این میدان های نفتی را 6 ماه اعلام و تصریح کرد: با افزودن دکلهای حفاری و تامین تجهیزات، علاوه بر شتاب بخشی به توسعه میدانهای نفتی، اشتغال زایی مناسبی در  کشور ایجاد می شود.

معرفی مدل های جدید قراردادهای نفتی در کنفرانس لندن

تنظیم مدل های جدید قراردادهای نفتی که بتواند با قراردادهای نفتی عراق و دیگر کشورهای منطقه رقابت کند با برگزاری جلسه های متعدد و بکارگیری نظرهای مختلف طراحی شده است که پس از بررسی نظرهای کارشناسی نهایی  و در کنفرانس لندن مدل جدید قراردادی صنعت نفت معرفی می شود.

وی با تاکید بر این که در طراحی مدل های جدید قراردادی نفت، منافع ملی مورد نظر است، افزود: مدل های جدید قراردادی باید قابلیت رقابت با دیگر مدل ها را داشته باشند، زیرا شرکت ها از مدلهای قبلی قراردادی از جمله بای بک، استقبال نمی کنند، ضمن آنکه با توجه به این که از تکنولوژی و مدیریت شرکت های خارجی استفاده شود باید این قراردادها برای آنها نیز جذابیت داشته باشد.

کد خبر 212647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =