کره جنوبی سومین قسط پولهای نفتی بلوکه شده ایران را می پردازد

شانا _ گروه بین الملل: کره جنوبی در چارچوب توافق هسته ای ژنو 550 میلیون دلار از درآمدهای نفتی مسدود شده ایران را فردا (جمعه 16 اسفند ماه) پرداخت می کند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز از سئول، منابع مطلع از این موضوع روز پنجشنبه اعلام کردند: بر پایه توافقنامه موقت میان ایران و کشورهای گروه 1+5، کره جنوبی فردا 550 میلیون دلار از بدهی نفتی خود به جمهوری اسلامی ایران را می پردازد.

این سومین قسط از درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران است که بر اساس توافق هسته ای ژنو قرار است فردا آزاد شود. 

بر اساس این گزارش، ژاپن یکم ماه فوریه (12 بهمن ماه) نخستین قسط ٥٥٠ میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده نفتی ایران را پرداخت کرد.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرده بود که ژاپن روز چهارشنبه( ١٤ اسفند ماه) در قسط دوم ٤٥٠ میلیون دلار دیگر از پول نفت ایران را به یکی از حسابهای بانک مرکزی ایران در خارج از کشور واریز کرده است.

 یک منبع مطلع از موضوع پرداخت پول نفت ایران به وسیله کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، گفت: کره جنوبی پولهای بلوکه شده نفتی ایران را روز جمعه می پردازد.

این منبع اعلام کرد: چگونگی انتقال این مبلغ با مقامهای ایرانی بررسی می شود.

یک منبع دیگر ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که بانک مرکزی ایران در اواخر سال 2013، پنج میلیارد و 600 میلیون دلار از مجموع دارایی های مسدود شده خود را در کره جنوبیدر دو حساب بانکی در بانک ووری (Woori) و بانک صنعتی کره (IBK) نگه داشته است.

این بانکهای کره ای هر دو دولتی هستند.

یک منبع دیگر گفت: احتمال می رود بانک ووری سومین قسط پول نفت ایران را که کره جنوبی  می پردازد پس از دریافت از بانک صنعتی کره جنوبی به ایران انتقال  دهد.

سخنگوی بانک ووری کره جنوبی از اظهار نظر درباره انتقال پول نفت ایران خودداری کرد.

بانک کره (Bank of Korea) و وزارت دارایی کره جنوبی نیز در این باره اظهار نظری نکردند.  

بر پایه توافق هسته ای ژنو که ٢٤ نوامبر میان ایران و گروه ١+٥ حاصل شد تهران می تواند در هشت قسط چهار میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار را از درآمدهای نفتی بلوکه شده خود را در بانکهای خارجی دریافت کند.

بر پایه توافق هسته ای ژنو، قرار است هند نیز بخشی از بدهیهای نفتی خود را به جمهوری اسلامی ایران بپردازند.
کد خبر 213490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =