اعلام آمادگی ایران برای صادرات گاز به اروپا از مسیر ترکیه

شانا_ گروه نفت: معاون امور بین الملل وزیر نفت در نشستی مشترک با هیئت فرانسوی، از اعلام آمادگی ایران برای صادرات گاز به اروپا خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی ماجدی دیروز (دوشنبه، 8 اردیبهشت ماه) در نشست مشترک با فیلیپ مارینی، رئیس کمیسیون امور مالی سنای فرانسه که در راس هیئتی اقتصادی به ایران آمده است، اعلام کرد: ایران برای صادرات گاز به اروپا آمادگی دارد و در صورت فراهم بودن شرایط، این امر دست یافتنی است.

وی با بیان اینکه ایران، منابع گازی فراوانی در اختیار دارد، گفت: همانطور که متنوع سازی مقصدهای صادراتی برای ما اهمیت دارد، قطعا اروپا نیز متنوع کردن منابع گازی خود را دنبال می کند.

ماجدی گفت: مایل هستیم صادرات گاز به اروپا را از مسیر ترکیه یا مسیرهای دیگری در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به مقام نخست ایران در برخورداری از مجموع ذخایر نفت و گاز در جهان، گفت: امیدواریم با پیشبرد مذاکرات 1+5 با ایران، به سمتی حرکت کنیم که امکان تامین منافع متقابل از محل این منابع سرشار ممکن شود و ایران بتواند با مدیریت صحیح منابع خود، زمینه رشد و توسعه را برای مردم ایجاد کند. 

ماجدی گفت: ایران مدتی از بازارهای بین المللی دور بوده است و امیدواریم مذاکرات 1+5 منجر به نتایج مثبت و ورود دوباره ایران به این بازارها شود.

نیاز گازی اروپا در حال افزایش است

این مقام مسئول در پاسخ به سوال یکی از اعضای هیئت سنای فرانسه، درباره تاثیرگذاری کشف شیل گس (گاز رسی) آمریکا بر بازار گاز ایران گفت: معتقدیم دستیابی آمریکا به شیل گس هاپف به خودکفایی این کشور در تامین گاز کمک می کند و منجر به قطع واردات گاز آمریکا شده است.

ماجدی با بیان اینکه تحقیقات موسسات انرژی معتبر در جهان نشان می دهد نیاز اروپا به واردات گاز رو به افزایش است و سهم گاز در سبد مصرف سوخت اروپا از 22 درصد به 26 درصد افزایش خواهد یافت، ادامه داد: به این ترتیب، نیاز گازی اروپا به قوت خود باقی است و شیل گسهای آمریکا تنها می تواند پاسخگوی نیاز گازی قاره آمریکا باشد.

 تامین منطقی منافع طرفین در قراردادهای جدید صنعت نفت

معاون امور بین الملل وزارت نفت همچنین در تبیین مفاد قراردادهای نفتی جدید ایران  گفت: به دلیل وجود برخی مشکلات در قراردادهای بای بک نفت، کمیته ای برای تدوین قراردادهای جدید نفتی با دستور وزیر نفت تشکیل و قراردادهای جدید تدوین شد و در آینده نیز این قراردادها تکمیل می شود.

ماجدی افزود: در قراردادهای جدید، اکتشاف، توسعه و تولید به صورت یکپارچه واگذار می شود و قراردادها به صورت بلندمدت (حدود 20 سال) منعقد خواهد شد.

به گفته وی، بازنگری سالانه هزینه های طرح، درنظر گرفتن تغییرات قیمت نفت خام و اعطای پاداش در صورت صرفه جویی پیمانکار در هزینه ها، از دیگر بخش های قراردادهای جدید است و تمام شاخص ها برای فراهم شدن امکان نظارت مستمر شرکت ملی نفت ایران، در قرارداد درج می شود.

ماجدی یادآور شد: در تدوین قراردادهای جدید، دیگر شکلهای قراردادی نیز مورد بررسی قرار گرفتند و بادرنظر گرفتن مجموع شرایط، قراردادهای جدید به گونه ای تنظیم شده است که منافع دو طرف تامین شود.  

دنیا، واقعیت های ایران را بپذیرد

وی با تاکید بر ضرورت سیاست زدایی از اقتصاد گفت: تمام دولت های جهان، هر یک به سهم خود سیاست را وارد حوزه اقتصاد کرده اند و اگرچه همه دولتها از تجارت آزاد صحبت می کنند، اما واقعیت این است که امروز، اقتصاد بیش از هر زمان دیگری از سیاست تاثیر می پذیرد.

ماجدی با بیان اینکه بدیهی است بدون اعتماد متقابل و بدون در نظر گرفتن منافع متقابل، هچ کاری از پیش نمی رود، عنوان کرد: ما واقعیت های دنیا را می پذیریم و امیدواریم دنیا نیز واقعیت های ایران را ببیند و بپذیرد.

به گزارش شانا، در پایان این نشست مشترک، فیلیپ مارینی؛ رئیس کمیسیون امور مالی سنای فرانسه، مدال سنای فرانسه را به رسم یادبود به معاون امور بین الملل کشورمان اعطا کرد.

کد خبر 216121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =