عراق در سال 2015 با کسری بودجه روبرو می شود

وزیر دارایی عراق، از کسری 23 تریلیون دیناری در بودجه سال 2015 با وجود افزایش تولید نفت خام این کشور، خبر داد.

به گزارش شبکه خبری العربیه، هوشیار زیباری، اعلام کرد: کابینه دولت عراق، دیروز(سه شنبه 2 دی ماه) با پیش نویس بودجه عمومی سال آینده موافقت کرد و برنامه بودجه عراق در هفته آینده برای تصویب نهایی به پارلمان این کشور عرضه می شود.

زیباری گفت: بودجه عمومی سال آینده عراق با قیمت 123 تریلیون دینار، معادل 103 میلیارد دلار، برآورد شد که پیش بینی می شود دولت برای تامین این بودجه با 23 تریلیون دینار کسری روبرو شود.

از سوی دیگر، داده های منابع صنعت نفت عراق حاکی از آن است که با وجود افزایش تولید دومین کشور تولید کننده نفت خام اوپک و رسیدن قیمت نفت به پایین ترین سطح آن در پنج سال گذشته، صادرات نفت خام عراق در ماه دسامبر 2014، افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس داده های ناوگان نفتی عراق، صادرات نفت خام از پایانه های جنوب این کشور به طور میانگین دو میلیون و 600 هزار بشکه در روز اعلام شده است.

پیش بینی ها حاکی از آن است که عراق بیش از هر کشور دیگر در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تا پایان دهه جاری میلادی تولید نفت خود را افزایش می دهد. تولید نفت این کشور تا سال ٢٠١٨ میلادی به روزانه هشت میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه می رسد.

آژانس بین المللی انرژی نیز در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که صادرات نفت عراق شامل نفت اقلیم کردستان عراق در سال ٢٠١٥ میلادی به طور میانگین به روزانه ٣٠٠ تا ٤٠٠ هزار بشکه در روز برسد.

این گزارش پس از توافق نفتی اربیل و بغداد منتشر شده است. اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق بر سر صادرات مستقل نفت توسط کردها مناقشه ای طولانی مدت داشتند که به نظر می رسد در توافق ماه گذشته قسمت بزرگی از آن حل شده باشد.

منابع صنعتی منطقه ای و غربی معتقدند که در صورت اجرای توافق بغداد-اربیل، صادرات نفت شمال عراق، شامل نفت اقلیم کردستان و کرکوک، می تواند به روزانه ٣٠٠ تا ٤٠٠ هزار بشکه در سال ٢٠١٥ افزایش یابد.

کد خبر 231409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =