۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
  • کد خبر: 237780
بورس تهران روی ریل رونق

بورس تهران در نخستین روز معامله ها پس از تعطیلات نوروزی، به تفاهم هسته‌ای ایران و گروه 1+5 واکنش مثبتی نشان داد.

به گزارش خبرنگار شانا، در نخستین روز معامله ها پس از تعطیلات نوروزی امروز بورس تهران حال و هوای دیگری داشت و سهامداران با امید به بازگشت روزهای خوب گذشته، معامله های خود را آغاز کردند.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار ، امسال را با روندی مثبت آغاز کرد و در ۵ روز کاری که از آغاز سال تاکنون داشته است، از رقم ۶۲ هزار و ۵۳۲ واحد به ۶۵ هزار و ۷۲۸ واحد رسیده بود و امروز هم دوباره جهش را تجربه کرد.

این گزارش می افزاید در روزهای کاری نوروز امسال، ۴ میلیارد و ۴۲۳ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۷ هزار و ۳۴۶ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. در این مدت، سه میلیارد و ۷۹۷ میلیون سهم به ارزش ۶ هزار و ۳۷۲ میلیارد ریال به صورت خرد و بلوک مورد داد و ستد قرار گرفت.

سهامداران ریسک پذیر و متضرر ماه های گذشته امروز در تالار شیشه ای بسیار امیدوار به معامله ها نگاه می کردند و با ابزار خوشحالی ، منتظر جبران زیان های خود در آینده نزدیک هستند هرچند که هیچ وقت نمی توان با قاطعیت اقدام به پیش بینی در بازار کرد.

ورود شاخص به کانال ۶۷ هزار واحد

در پایان معامله های امروز( شنبه 15 اسفند ماه) نخستین روز کاری پس از تفاهمنامه هسته‌ای، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش 2 هزار و 99 واحد به رقم 67 هزار و 827 واحد رسید.

ارزش روز بازار امروز به 303 هزار میلیارد تومان رسید، امروز معامله‌گران بورس 389 میلیون و 363 هزار برگه بهادار در قالب 24 هزار و 835 نوبت معامله و به ارزش 128 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین امروز شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) با 905 واحد افزایش به 29 هزار و 262 واحد رسید.

این گزارش می افزاید: شاخص کل (هم وزن) با 215 واحد افزایش به 10 هزار و 297 واحد رسید؛ شاخص قیمت (هم وزن) با 197 واحد افزایش به 9 هزار و 426 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با 2 هزار و 438 واحد افزایش به 78 هزار و 505 واحد رسید. شاخص بازار اول در بورس اوراق بهادار با1497 واحد افزایش به 49 هزار و 492 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 4 هزار و 443 واحد افزایش به 136 هزار و 475 واحد رسید.

نمادهای فارس،‌همراه، اخابر، تاپیکو، فولاد وغدیر، پارسان، همگی در تقویت شاخص اثرگذار بوده‌اند که نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس به تنهایی 232 واحد شاخص کل را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش ، امروز نمادهای پربیننده بورسی مربوط به شرکت‌های بانک صادرات ایران، پالایش نفت بندرعباس، ایران خودرو، بانک ملت، پارس خودرو، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین و پالایش نفت اصفهان بوده است.

 رشد شاخص در فرابورس

به گزارش خبرنگار شانا، امروز فرابورس ایران نیز شاهد افزایش شاخص بود و شاخص کل با 45 واحد افزایش به 766 واحد رسید و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به 61 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورسی تعداد 146 میلیون و 866 هزار برگه بهادار در قالب 10 هزار و 995 نوبت معامله و به ارزش 97 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پربیینده فرابورسی مربوط به شرکت‌های پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان، بانک دی، گروه پتروشیمی سرمایه ایرانیان، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس، بانک حکمت ایرانیان بوده است.

امروز نماد زاگرس بیشترین اثر را بر افزایش شاخص فرابورس داشته و نمادهای مارون، جم، میدکو،‌ پترول، شتران، شرانل، همگی در ارتقای شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌‌اند.

بازار سرمایه جان می گیرد

بورس تهران که ماه‌ها در انتظار توافق هسته‌ای بود و به دلیل ابهامات سیاسی و اقتصادی در یکسال گذشته در رکود عمیقی فرو رفته بود، بعد از اعلام توافق هسته‌ای روند جهشی خود را آغاز کرد و موجب خوشحالی سهامداران خود شد.

بر این اساس سهامداران صبوری که در سال گذشته با وجود زیانهای هنگفت در بورس باقی مانده بودند، امروز با آغاز افزایش قیمت‌ها و شروع طوفانی بورس پاداش صبر خود را گرفتند و خوشحال تر از مابقی سهامداران شدند به طوری که بعد از اعلام توافق هسته‌ای، بورس تهران با افزایش شدید تقاضا مواجه شد و به دلیل تاثیر پذیری اکثر شرکتهای بورسی از نتایج مذاکرات، با ورود نقدینگی و افزایش قیمت سهام شرکتها رو به رو شد.

بر این اساس شرکتهای بانکی و خودرویی که از ابتدای سال با اقبال سهامداران مواجه شده بودند، بعد از اعلام توافق هسته ای بیشترین تقاضای خرید بازار را به خود اختصاص دادند به طوری که سهام بانک صادرات در رویدادی بی سابقه از صف خرید یک میلیاردی برخوردار شد.این بانک در سال گذشته از کمترین اقبالی برخوردار بود و در قیمت های 70 تومان معامله می شد، امروز با 4 درصد افزایش به قیمت 95 تومان رسید.

بعد از بانک صادرات،بانک ملت نیز در ابتدای معامله های امروز از صف خرید 500 میلیون سهمی برخوردار شد و بیشترین تقاضای بازار را به خود اختصاص داد.در کنار شرکتهای بانکی، خودرویی ها نیز بیشترین تاثیرپذیری را از نتیجه مذاکرات داشتند و در ابتدای معاملات اولین روز هفته ایران خودرو، پارس خودرو و سایپا از صفهای میلیونی برخوردار شدند و مورد تقاضای اهالی تالار شیشه ای قرار گرفتند.

کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی می کنند که شرایط رشد در بازار سرمایه  در چند ماه آینده ادامه داشته باشد، ولی این شرایط در میان‌مدت و بلندمدت اثرات به سزایی در بخش اقتصاد خواهد گذاشت که تأثیرپذیر از ظرفیت‌های اقتصادی بوده است.

در این میان به نظر می رسد  پس از افت شاخص و افت قیمتها که پارسال چالش آفرین بود، بازار هم اکنون به مرحله قابل اتکا رسیده باشد و از این پس و به دنبال نتیجه ای که از مذاکرات اعلام شد، شاهد اخبار و رخدادهایی باشیم که بازار سرمایه را به یک روند صعودی سوق بدهد و در این مسیر برداشته شدن تحریمها یکی از عوامل مهمی است که می تواند بازار سرمایه را با رونق همراه سازد.

امروز همگان برای آینده بازار سرمایه چشم‌انداز خوب و مثبتی ارزیابی می‌ کنند  و امیدوار هستند که دولت و مجلس با همکاری مردم زمینه ظهور یک تحول در حوزه اقتصادی را فراهم آورد.

 

کد خبر 237780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =