نحوه بازگشت ایران به بازارهای انرژی دنیا در دوران پساتحریم

موسسه مشاوره انرژی SVB به تازگی در گزارشی با بررسی شرایط بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت و گاز در دوره پساتحریم پیش بینی کرد که این کشور می تواند ظرف 6 ماه تا یک سال، روزانه 800 هزار بشکه به تولید نفت خام و مایعات گازی خود بیفزاید.

به گزارش شانا، موسسه مشاوره انرژی اس وی بی (SVB Energy International LLC) مستقر در واشینگتن در گزارشی با عنوان «بازگشت ایران به بازار انرژی در دوره پساتحریم» برآورد کرد که تولید کنونی نفت خام ایران روزانه حدود 2 میلیون و 900 هزار بشکه است، به طوری که تولید میعانات گازی و مایعات گازی حدود 692 هزار تا 710 هزار بشکه در روز است.

مطالعات موسسه مشاوره انرژی اس وی بی نشان می دهد که ایران پس از دستیابی به یک توافق جامع هسته ای با کشورهای گروه 1+5 می تواند ظرف 6 ماه تا یک سال روزانه 800 هزار بشکه نفت و مایعات گازی به تولید خود بیفزاید.

بر اساس این گزارش، روزانه 400 تا 600 هزار بشکه از این مقدار نفت خام و 200 هزار بشکه دیگر آن میعانات گازی خواهد بود.

برآوردهای این موسسه نشان می دهد که  تا سال 2020 میلادی در پی تکمیل پروژه های توسعه میدانهای غرب کارون، روزانه 650 تا 700 هزار بشکه دیگر به تولید نفت خام ایران افزوده می شود.

موسسه مشاوره انرژی اس وی بی همچنین پیش بینی کرد که ظرفیت تولید میعانات گازی ایران از میدان گازی مشترک پارس جنوبی تا سال 2018 به حدود 700 تا 800 هزار بشکه و تا سال 2020 به یک میلیون بشکه خواهد رسید.

بنابر این ارزیابی، ایران برای تحقق هدف ظرفیت تولید میان مدت خود به حداقل 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، تاثیر توافق هسته ای احتمالی تهران با کشورهای گروه 1+5 تاکنون برآوردها و پیش بینی های متعددی را بویژه در شرایطی که بازارهای جهانی با نوسان های شدید روبروست، به دنبال داشته است.

تاکنون پاسخ روشنی برای «پرسش طلایی» مخزن های نفتی ایران و توان فنی برای افزایش تولید نفت خام خود پس از حصول توافق هسته ای میان تهران و کشورهای گروه 1+5 و به دنبال آن رفع تحریمها یافت نشده و این موضوع تردیدهای فراوانی را به همراه داشته است.

به نظر می رسد که نبود اطلاعات و فهم کافی در این باره سبب شده است سایه تاثیر روانی بر بازارهای جهانی و قیمت نفت خام بیشتر از عوامل واقعی باشد.

شکی نیست که هر گونه نتیجه مثبت از مذاکرات هسته ای تهران و پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، می تواند به عنوان عاملی کاهنده در بازار نفت حتی پیش از افزایش تولید واقعی نفت خام ایران، فوری تاثیر گذار باشد.

این موضوع نه تنها به دلیل تاثیر روانی حاصل از پیش بینی افزایش عرضه نفت خام ایران به بازارهای جهانی بلکه به دلیل احتمال ورود فوری 36 تا 37 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی ذخیره سازیهای شناور به بازار رخ خواهد داد.

با این حال، چنانچه مجموعه ای از عوامل موجود در بازارهای جهانی نفت خام را در کنار هم بررسی کنیم، افزایش تولید نفت خام ایران در پی حصول توافق هسته ای، تاثیر جدی بر قیمتهای جهانی نفت خام نمی گذارد.

تولید نفت خام و میعانات گازی ایران

 بررسی های موسسه مشاوره انرژی اس وی بی نشان می دهد که  تولید کنونی نفت خام ایران حدود 2 میلیون و 900 هزار بشکه در روز و تولید میعانات و مایعات گازی این کشور روزانه 692 هزار تا 710 هزار بشکه است.

مجموع تولید نفت خام، میعانات و مایعات گازی ایران هم اکنون روزانه سه میلیون و 600 تا سه میلیون و 700 هزار بشکه در روز است.

افزایش تولید نفت خام ایران پس از دستیابی به توافق جامع هسته ای

ایران از لحاظ فنی قادر است ظرف 6 ماه تا یک سال روزانه 800 هزار بشکه نفت خام و مایعات گازی به تولید خود بیفزاید، هر گونه افزایش تولید به لغو تحریمهای مرتبط با صنعت نفت ایران و توانایی شرکت ملی نفت ایران برای بازاریابی و فروش نفت و مایعات تولیدی اضافه بستگی دارد.

حدود 400 هزار تا 600 هزار بشکه از مجموع 800 هزار بشکه افزایش تولید نفت ایران پس از توافق هسته ای احتمالی نفت خام خواهد بود و شرکت ملی نفت ایران در دوره مورد بررسی  می تواند 200 هزار بشکه در روز به تولید میعانات و مایعات گازی خود بیفزاید.

سناریوی افزایش تولید نفت ایران در صورت دستیابی به توافق جامع هسته ای در ژوئیه 2015

تولید نفت ایران، اس وی بی
   

منبع: گزارش بخشهای بالادستی صنعت نفت و گاز ایران، موسسه مشاوره انرژی اس وی بی

 سناریوهای تولید نفت در آینده

موسسه مشاوره انرژی اس وی بی پیش بینی می کند که تا سال 2020 با تکمیل پروژه های توسعه میدانهای نفتی غرب کارون بویژه آزادگان شمالی و جنوبی، یاران و یادآوران)، 650 تا 700 هزار بشکه به مجموع تولید نفت خام ایران افزوده می شود.

مجموع تولید میعانات گازی ایران از میدان گازی پارس جنوبی تا سال 2018 به روزانه 700 تا 800 هزار بشکه و تا سال 2020 به یک میلیون بشکه در روز می رسد.

ایران برای احیای ظرفیت تولید نفت خام خود در زمان پیش از تحریمها، از زمانی که بتواند به سرمایه های و فناوریهای تازه بین المللی دسترسی داشته باشد، حداقل سه تا چهار سال زمان نیاز دارد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به تازگی از سرمایه گذاری فوری حدود 40 میلیارد دلار در برنامه های توسعه میدان گازی پارس جنوبی و حداقل 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری در افزایش ظرفیت تولید میدانهای نفتی غرب کارون خبر داده بود.

کد خبر 244019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =