برنامه ایران برای صادرات 350 هزار بشکه نفت به ژاپن

مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اظهار تمایل پالایشگاههای ژاپنی برای افزایش واردات نفت از ایران، اعلام کرد: ایران به دنبال کسب سهمی 10 درصدی از بازار 3.5 میلیون بشکه‌ای نفت در ژاپن است.

به گزارش شانا، سیدمحسن قمصری گفت: ظرفیت پالایش نفت ژاپن از حدود پنج میلیون و 500 هزار بشکه در روز در چند سال اخیر به روزانه حدود سه میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یافته است، از این رو برنامه ایران، در اختیار گرفتن سهمی 10 درصدی از بازار نفت این کشور آسیایی در دوران پساتحریم است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اعلام این‌که همواره سطح همکاریهای نفتی ایران و ژاپن بویژه در بخش فروش نفت به پالایشگاههای ژاپنی از سطح مطلوبی برخوردار بوده است، تصریح کرد: با این وجود، اعمال تحریمها درچند سال اخیر منجر به کاهش فروش و صادرات نفت خام ایران به پالایشگاههای ژاپنی شده است.

وی در کنار تحریمها، کاهش ظرفیت پالایش شرکتهای ژاپنی را از دیگر دلایل کاهش فروش نفت ایران به این کشور آسیایی دانست و گفت: با توجه به روند مذاکرات میان ایران و ژاپن، پیش بینی می‌شود در صورت لغو تحریمها، حدود 10 درصد از حجم پالایشی ژاپن به نفت خام ایران اختصاص یابد. 

قمصری با اشاره به سابقه بیش از 40 ساله فروش نفت خام ایران به ژاپن، افزود: سابقه همکاری شرکت ملی نفت ایران و شرکت ایده میتسو ژاپن بیش از 50 سال است و نخستین شرکت ژاپنی بوده که در جریان ملی شدن صنعت نفت توانست از ایران بنزین و گازوییل وارد کند.

مذاکره شواشل با شرکت ملی نفت برای تعیین قیمت آسیا 

قمصری همچنین درخصوص وضع فروش نفت خام به شرکت شواشل هم توضیح داد: در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگترین پالایشگران ژاپنی است که طرف مذاکرات با شرکت ملی نفت ایران به منظور تعیین قیمت آسیا قرار دارد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: براساس اعلام شواشل، قرار است این شرکت با ایده میتسو ادغام شود که این اتفاق برای ایران خوب است، زیرا شرکت ملی نفت ایران رابطه خوبی با شواشل دارد و شرکت ایده میتسو هم با توجه به سابقه 60 ساله‌ای که با ایران دارد می‌تواند این روابط را تکمیل کند.

رسیدن به تفاهم کلی با ژاپن برای افزایش فروش نفت خام 

وی با بیان این‌که پیش بینی می‌شود قراردادهای خوبی با ژاپنی‌ها داشته باشیم، تاکید کرد: در واقع با ژاپن به تفاهم کلی برای افزایش فروش نفت خام دست یافته‌ایم، اما ژاپنیها به دلیل ملاحظات سیاسی منتظر لغو کامل تحریمها هستند.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، این مقام مسئول با اعلام این‌که نفت ایران برای پالایشگران ژاپنی به عنوان نمونه پالایشگاه ایده میتسو مارجین (سازگاری) خوبی دارد، گفت: پالایشگران ژاپنی به لحاظ تکنیکی به خرید نفت ایران بیشتر از دیگر نفتها تمایل دارند و ترجیح می‌دهند با ایران وارد معامله شوند.

قمصری در پایان با یادآوری این‌که مسائل اقتصادی برای افزایش فروش نفت خام ایران به ژاپن تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: بنابراین ایران باید این ملاحظات را در نظر بگیرد تا بتواند سهم مورد نظر را از بازار نفت ژاپن به دست آورد.

کد خبر 248651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =