اجرای عملیات پیچیده سه گانه SIMOPS در فاز 15 پارس جنوبی

اجرای عملیات منحصر به فرد همزمان حفاری، انگیزش چاه و تولید (SIMPO) در فاز 15 پارس جنوبی اجرا شد.

به گزارش شانا،  با رسیدن به ایام سرد فصل زمستان و لزوم بهره برداری از چاههای تکمیل شده عملیات پیچیده حفاری،‌ انگیزش و تولید گاز از چاه با مدیریت و سازماندهی همه واحدهای ذیربط و فعال در پروژه به نحو موثر و مطلوبی در چندنوبت در هفته های پایانی پاییز 1394 به انجام رسید.

در این عملیات واحدهای مرتبط با عملیات حفاری، همراه با واحد انگیزش چاه عملیات اسیدکاری را در حالی به انجام رساندند که با استقرار پلتفرم فاز 15 عملیات تولید از چاهها در حال انجام بود.

اجرای عملیات پیچیده همزمان سه ‌گانه (TRIOPS) که نخستین بار در این وسعت در میدان پارس جنوبی اجرا شده است مستلزم مدیریت فنی، برنامه ریزی گسترده و پیش بینی تمهیدات ایمنی، ‌لجستیکی گسترده ای است.

تفاوت اجرای عملیات همزمان با عملیات عادی در آن است که جریان دهی گاز ترش در عملیات حفاری در کنار چاههای زنده (تولید و بهره برداری) ریسک و مشکلات بالایی دارد.

یکی از این مشکلات، شرائط پیش بینی نشده طبیعی است که اجرای این عملیات را با پیچیدگی روبرو می کند، عملیات اسید کاری با شناور فقط در دریای آرام میسر است.

حال آن که با توجه به آزاد شدن گازهای سمی در زمان جریان دهی گاز ترش، وجود باد قوی و همراه فقط در بازه 90 درجه ای از لحاظ زاویه، برای سکوی حفاری و بهره برداری ایمن و میسر است. براین اساس با هماهنگی و هدایت کارفرمای پروژه، شرکت نفت و گاز پارس، برای حل این موانع اقدامهای ایمنی در سکوی بهره برداری به اجرا درآمد و افراد مربوطه مورد آموزش قرار گرفتند.

امکان Shut Down سریع عملیات جریان دهی در محل کنترل سکوی حفاری و بهره برداری در مواقع خطر پیش بینی شد و راههای ارتباط سریع محل کنترل چاه آزمایی با هر دو طرف برقرار و مقررات ایمنی سختگیرانه بدون اغماض برای نفرات دست اندر کار سکوی حفاری و اسید کاری و جریان دهی وضع شد.

عملیات حفاری و سرعت آن و جریان دهی از سوی گروه نظارت انرژی دانا در سکوی حفاری از یک سو و تیم بهره برداری در سکوی تولید از سوی دیگر اجرا شد.

اجرای موفق این عملیات افتخاری است بزرگ برای شرکتهای ایرانی در هماهنگی میان کارفرما و پیمانکاران و همچنین گواهی است بر توانمندی مدیریتی و فنی شرکتهای ایرانی در فازی که کل آن به دست متخصصان ایرانی انجام شده است.

کد خبر 253139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =