ایران سالانه 123 میلیون تن محصولات پتروشیمیایی تولید می کند

شرکت ملی صنایع پتروشیمی دستیابی به ظرفیت نصب شده سالانه 130 میلیون تن صنایع پتروشیمی و تولید 123 میلیون تنی انواع محصولات پتروشیمیایی را تا پایان برنامه ششم توسعه کشور هدفگذاری کرده است.

به گزارش خبرنگار شانا، براساس گزارش مدیریت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با توجه به اقدامهای ارزشمند دولت تدبیر و امید و گشایشهای ایجاد شده در عرصه جهانی و تدوین برنامه ششم توسعه کشور از سوی این شرکت، ظرفیت نصب شده صنایع پتروشیمی به 130 میلیون تن و تولید انواع محصولات پتروشیمیایی به 123 میلیون تن در سال انتهایی برنامه (سال 1399) می رسد.

همچنین فروش 93 میلیون تن به ارزش 61 میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمیایی نیز در سال پایانی برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده است.

در این گزارش با اشاره به وضع تأمین مالی طرحهای صنعت پتروشیمی کشور آمده است: 21 پروژه به منظور استفاده از خط اعتباری چین به ارزش 16 میلیارد و 760 میلیون دلار و 19 پروژه به صندوق توسعه ملی به ارزش پنج میلیارد و 875 میلیون دلار معرفی شده است و همچنین 20 پروژه به ارزش پنج میلیارد و 967 میلیون دلار متقاضی استفاده از صندوق توسعه ملی و 9 پروژه نیز دارای فاینانس از دیگر منابع به ارزش 2 میلیارد و 728 میلیون دلار است.

با توجه به سرمایه بر بودن طرحهای پتروشیمی و از سویی نبود کفایت مالی مالکان شرکتهای خصوصی، جذب سرمایه های خارجی از اهمیت زیادی در صنعت پتروشیمی برخوردار است؛ سابقه فاینانس سالهای گذشته نیز نشان می دهد منابع بانکی خارجی عمده ترین منابع مالی برای توسعه صنعت پتروشیمی بوده است، اما تحریمهای ایجاد شده در سالهای اخیر سبب شد با وجود میل بانکهای خارجی برای تأمین سرمایه برای پروژه های پتروشیمی، این موضوع مقدور نباشد.

یکی دیگر از معضلات در تأمین منابع مالی، تضمین بازپرداخت وامهاست؛ بانکهای داخلی و خارجی درخواست تضمین بازپرداخت تسهیلات مالی از سوی دولت را دارند که با توجه به خصوصی بودن شرکتهای پتروشیمی مجری طرحها، این امر با مشکلاتی روبروست.

بر پایه این گزارش، در صورت رفع تحریمهای ظالمانه و برطرف شدن سایر موانع و تحقق سرمایه گذاری 37 میلیارد دلاری و 414 هزار میلیارد ریالی در طول سالهای برنامه ششم توسعه در صنعت پتروشیمی، ظرفیت نصب شده صنایع پتروشیمی کشور به 130 میلیون تن و تولید انواع محصولات پتروشیمیایی کشور به 123 میلیون تن می رسد.

کد خبر 255446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =