۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
  • کد خبر: 269273
طرحی نجات بخش برای مصرف بهینه گازوئیل

با اجرای طرح «تخصیص سهمیه گازوئیل به ازای پیمایش» از مهر ماه پارسال که با استفاده از ظرفیت‌های سامانه هوشمند سوخت عملیاتی شد با گذشت حدود 11 ماه از اجرای این پروژه به طور متوسط روزانه حدود هفت میلیون لیتر در مصرف گازوئیل بخش حمل و نقل کشور صرفه جویی حاصل شده است.

از ابتدای امسال تاکنون به استناد آمارهای رسمی، میانگین مصرف گازوئیل در دو بخش حمل و نقل و غیرحمل و نقل با کاهشی حدود 9 درصدی به 72.5 میلیون لیتر در روز رسیده است و نکته قابل توجه آن است که مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل هم از روزانه 50 میلیون لیتر به 42 تا 43 میلیون لیتر در روز رسیده است.

به عبارت دیگر با اجرای طرح «تخصیص سهمیه گازوئیل به ازای پیمایش» معادل ظرفیت تولید گازوئیل یک پالایشگاه 120 تا 150 هزار بشکه ای (معادل هفت میلیون لیتر در روز) در مصرف این فرآورده میان تقطیر پالایشگاه‌های نفت کشور صرفه جویی شده است.

هم اکنون هزینه سرمایه گذاری طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی یک پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای نفت خام و یا میعانات گازی در کشور حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار تا دو میلیارد دلار برآورد می‌شود و در عمل با اجرای طرح تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش با کمترین هزینه ممکن و بدون صرف سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری، در مصرف گازوئیل کشور صرفه جویی حاصل شده است.

در مجموع توقف واردات گازوئیل و پیوستن ایران به باشگاه کشورهای صادرکننده گازوئیل، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به دنبال کاهش مصرف گازوئیل در بخش نیروگاهی و حمل و نقل و سرانجام درآمدهای ارزی حاصل از صادرات روزانه 13 میلیون لیتر گازوئیل مهمترین دستاورد اجرای این پروژه کم‌هزینه و مطابق با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است.

کسادی بازار قاچاق گازوئیل با اجرای طرح پیمایش

با اجرای سه طرح تازه در طول فعالیت دولت یازدهم درحالی میزان قاچاق گازوئیل از کشور به کمترین میزان کاهش یافته که معادل تولید یک پالایشگاه در مصرف گازوئیل صرفه‌جویی شد.

در طول چند سال گذشته ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گازوئیل در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و حتی جهان بود، به طوری‌که میانگین مصرف گازوئیل کشور همواره بیش از 100 میلیون لیتر در روز بود و حتی در زمستان این رقم از مرز 120 میلیون لیتر در روز عبور می‌کرد.

در طول فعالیت دولت یازدهم دو سیاست جدی به منظور مدیریت مصرف گازوئیل در داخل کشور در دستور کار قرار گرفت، به طوری‌که در فاز نخست با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز طبیعی، این حامل سوخت جایگزین گازوئیل در سبد سوخت نیروگاه‌ها و صنایع کشور شد.

با این وجود اجرای طرح «جایگزینی گاز طبیعی به جای گازوئیل» در سبد سوخت صنایع و نیروگاه‌ها تنها منجر به مدیریت مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در بخش غیر حمل و نقل می شد و به منظور مدیریت مصرف گازوئیل و به ویژه مقابله با قاچاق این محصول نفتی، اجرای یک برنامه جدید در طول سه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

سناریوهای جدید مقابله با قاچاقچیان گازوئیل

در حال حاضر هر چند توقف عرضه کارتی در بخش بنزین یکی از سیاست‌های کلیدی دولت یازدهم به شمار می رود اما از ظرفیت‌های سامانه هوشمند سوخت برای مقابله با قاچاق گازوئیل استفاده حداکثری شده است.

بر این اساس پس از اجرای طرح «تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش»، دومین مرحله این طرح ملی با رویکرد تجهیز خودروهای گازوئیل سوز به سامانه «جی پی اس» و عرضه سوخت مطابق با بارنامه، برای رصد بیشتر عرضه و تقاضای گازوئیل در بخش حمل و نقل به عنوان یک سیاست مهم کلید خورده است.

همزمان با آغاز مطالعات نهایی و بررسی گزینه‌های عملیاتی برای اجرای فاز دوم اجرای طرح «تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش»، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با هماهنگی بیمه‌های کشور، طرح توقف عرضه سهمیه گازوئیل به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث را از تیر ماه امسال آغاز کرده است.

با اجرای این طرح که بدون انجام هزینه‌های سنگین و صرفا با استفاده از ظرفیت‌های سامانه هوشمند سوخت انجام شده است، تاکنون به طور میانگین روزانه حدود یک تا 1.5 میلیون لیتر در مصرف این محصول پرطرفدار نفتی صرفه‌جویی به عمل آمده است.

در مجموع با تکمیل طرح‌های همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا پایان فعالیت دولت یازدهم، در کنار مدیریت مصرف گازوئیل در دو بخش نیروگاهی و حمل و نقل، توقف قاچاق گازوئیل و خانه‌نشین شدن قاچاقچیان سوخت، ظرفیت‌هایی برای صادرات روزانه بیش از 20 میلیون لیتر از این فرآورده نفتی در کشور ایجاد خواهد شد.

کد خبر 269273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =