آبگیری تالاب هورالعظیم امسال به 70 درصد می‌رسد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال شاهد آبگیری 70 درصد از تالاب هورالعظیم باشیم.

به گزارش شانا، احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در باره احیای تالاب هورالعظیم گفت: در سال آبی 95-94، حدود یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب در مجموع وارد تالاب هورالعظیم شد.

وی افزود: در تابستان، به دلیل دمای بالای 50 درجه منطقه و تبخیر آب شاهد افت میزان آب این تالاب بودیم، اما هم اکنون با کاهش دمای هوا و اتمام فصل تابستان شاهد بهبود وضع آب تالاب هورالعظیم هستیم، انتظار می‌رود از آبان ماه با شروع بارندگی‌های منطقه، شاهد وضع مطلوب‌تری در این تالاب باشیم.

لاهیجان زاده تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال شاهد آبگیری کامل 70 درصد از تالاب هورالعظیم باشیم، همچنین با توجه به این که در فصل زمستان و پاییز، کشاورزی در منطقه انجام نمی‌شود، از این رو تمام آب رودخانه کرخه به صورت مستقیم وارد تالاب خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در خصوص اثرات مثبت احیای تالاب هورالعظیم پس از سالیان سال در منطقه، عنوان کرد: جنوب تالاب به یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد در منطقه تبدیل شده بود که با احیای آن، این معضل زیست محیطی بر طرف شد.

وی با اشاره به تامین اعتبار 30 میلیارد تومانی از سوی وزارت نفت طی سال گذشته برای احیای تالاب هورالعظیم در استان خوزستان گفت: این وزارتخانه اقدام به ساخت 38 زیرگذر و پل در منطقه تالاب هورالعظیم کرده است که به این ترتیب ارتباط بین بخش‌های مختلف تالاب و حوضچه‌های آن که پیش از این مسدود بود، بار دیگر برقرار شد.

لاهیجان زاده همچنین از افزایش دهانه‌های ورودی آب از رودخانه کرخه به مسیر تالاب با حمایت سازمان آب و برق منطقه‌ای استان خوزستان، همسو با احیای این تالاب خبر داد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، چندی پیش با بیان این که احیای تالاب‌ها از اقدامهای مهم دولت برای مقابله با گرد و غبار داخلی است گفت: در سال 92 تالاب هورالعظیم در خوزستان به طور کامل خشک شده بود، تاکنون بیش از 60 درصد این تالاب آبگیری شده و کانون‌های مهم گرد و غبار از بین رفته است.

تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و ایران محسوب می شود، این تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده، به طوری که حدود یک سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در کشور عراق است.

کد خبر 271737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =