گاز سبب همبستگی اقوام ایرانی شده است

گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار کشور با بهره گیری از منابع قانونی بودجه در سال‌های گذشته شاهد پیشرفت قابل توجهی بوده و در این مسیر گازرسانی به مناطق مرزی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

استان آذربایجان غربی به‌عنوان یکی از استان‌هایی که دارای اقوام و مذاهب مختلف است نیز از قاعده گازرسانی مستثنی نیست و با بهره گیری از منابع مالی تبصره دو قانون بودجه سال 93 شاهد توسعه زیرساخت‌های گازرسانی در این استان هستیم. در این استان اقوام مختلفی از جمله کرد و ترک و مذاهب شیعه، اهل سنت، آشوری و ارمنی ساکن هستند.
 
این استان براساس سرشماری سال 90،  با 42 شهر و دو هزار و 846 روستا، حدود سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد بیش از دو میلیون نفر در شهرها و بیش از یک میلیون نفر نیز در مناطق روستایی ساکن هستند.
 
منصور صادقی، مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی درباره فعالیت‌های گازرسانی در این استان می گوید: اواخر سال 93 با پیشنهاد وزارت نفت و تصویب بند ق تبصره دو قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی، گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار در اولویت برنامه های شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت.
 
به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی، برای تحقق طرح‌های گازرسانی در این استان برنامه فشرده ای تدوین و بسته نقشه برداری آن نیز طراحی شد.

منصور صادقیان ، مدیر عامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی

تا پایان سال 92، حدود 33 درصد از روستاهای استان از مزایای گاز برخوردار بود و این مقدار هم اکنون به 43 درصد رسیده است. برای توسعه متوازن گازرسانی در سطح استان آذربایجان غربی برنامه های مشخصی تعریف و یکهزار و 845 روستای بالای 20 خانوار این استان در برنامه گازرسانی قرار گرفت تا تعهد وزارت نفت در این حوزه اجرایی شود.
 
با بهره برداری از طرح‌های گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار استان آذربایجان غربی ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی به 62 درصد می رسد. گازرسانی به همه روستاهای 20 خانوار استان در حالی در دستور کار شرکت گاز استان آذربایجان غربی قرار دارد که با بهره برداری از مجموع طرح‌های گازرسانی تا پایان سال 96، ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی به 80 درصد می‌رسد.
 
برنامه های گازرسانی به روستاهای سطح استان در حالی در اولویت کاری شرکت ملی گاز ایران قرار دارد که بودجه شرکت گاز استان آذربایجان غربی امسال نسبت به پارسال شاهد 400 درصد افزایش بوده است.
 
توسعه گازرسانی در این استان به دلایلی از جمله کوهستانی و سخت گذر بودن مسیر روستاها، وجود 900 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری نخجوان، طولی بودن استان (968 کیلومتر طول استان) با دشواری‌هایی همراه بوده است.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی می گوید: این استان از نظر جمعیت هفتمین و به لحاظ درصد بهره مندی از گاز رده نهم را میان شرکت‌های گاز استانی دارد و اولویت کاری این شرکت دستیابی به جایگاه واقعی خود است تا تعداد بیشتری از روستاهای استان از این نعمت برخوردار شوند.
 
صادقیان ادامه می‌دهد: توقعی که شهروندان این استان به عنوان مردمی که در دوره‌های مختلف از این سرزمین دفاع و پس از انقلاب نیز با گروهک‌های معاند تروریستی مبارزه کرده اند این است که گازرسانی به همه روستاهای بالای 20 خانوار انجام شود.
 
شرکت گاز استان آذربایجان غربی در کوتاهترین زمان با رویکرد خدمت‌رسانی در نظر دارد گاز را به مرزی‌ترین نقاط از جمله تکاب، سردشت و چالدران برساند و این مناطق را از نعمت گاز برخوردار کند.
 
گازرسانی به مناطق مرزی سبب تقویت انسجام ملی می شود
 
از سوی دیگر، تنوع قومیتی در سطح استان آذربایجان غربی و رعایت عدالت اجتماعی در توسعه زیرساخت‌های گازرسانی سبب تقویت انسجام ملی در این مناطق شده است و با ایجاد این زیرساخت‌ها و افزایش ضریب نفوذ گاز در بخش‌های کردنشین استان شاهد مهاجرت معکوس در این روستاها هستیم.
 
روستای «راژان» که نامی کردی دارد و برگفته از «رازان» به معنی باغ‌های انبوه است نیز به عنوان یکی از روستاهای کردنشین که بخش قابل توجهی از ساکنان آن اهل سنت هستند نیز در دستور کار گازرسانی قرار گرفته و هم اکنون بخشی از علمک های این روستا در حال نصب است.
 
صادق نیک نیا، دهیار روستای راژان می گوید: این روستا 950 خانوار و چهار هزار و 200 نفر جمعیت دارد و هم اکنون شاهد تلاش‌های شبانه روزی کارکنان شرکت گاز استان آذربایجان غربی برای گازرسانی به این روستا هستیم.
 
به گفته وی، در این مدت تلاش فراوانی انجام شده و گاز به‌عنوان نعمتی بزرگ در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در دولت تدبیر و امید به روستای راژان رسیده است.

شهروند آذربایجان غربی 7

گازرسانی به نقطه صفر مرزی یک نعمت بزرگ است و این نشان می دهد میان مردم پایتخت و روستاهای دورافتاده مرزی تبعیضی وجود ندارد و به همین دلیل مردم بسیار خوشحال هستند. گاز نعمتی برای مردم است که با تلاش‌های مداوم شرکت ملی گاز ایران به خود مردم برمی گردد.
 
به عنوان مثال، روستای «کوله بهی» و «سوله دوکه» هم‌مرز با عراق و ترکیه بوده که در بخش ایران شاهد گازرسانی به آن‌ها هستیم و این در حالی است که در مناطق مرزی عراق و ترکیه هنوز برنامه ای برای گازرسانی به شهرها نیز تعریف نشده است.
 
گاز سبب مهاجرت معکوس به روستاها شده است
 
نگاه‌های توسعه ای ایران به‌ویژه در مناطق روستایی سبب توسعه عدالت اجتماعی و محرومیت‌زدایی از این مناطق شده است و در برخی مواقع نیز شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم.
 
از سوی دیگر، در زمان اجرای طرح گازرسانی، با هدف اشتغال‌زایی از افراد بومی استفاده شد و از این رو گاز سبب رونق اقتصاد این منطقه محروم شده است و بیشتر جوانان در این طرح مشغول به کار شده اند. تعدادی از جوانان که برای کار به ارومیه می رفتند در این طرح فعال شده اند و تعدادی از شهروندان نیز از دیگر شهرها و روستاهای با ایجاد زیرساخت‌های گازرسانی به روستاهای خود بازگشته اند.
 
گاز با خود سرمایه گذاری و پیشرفت می آورد
 
گازرسانی به مناطق روستایی سبب می شود طرح‌های توسعه ای در حوزه صنایع نیز اجرا شود و امکان سرمایه گذاری در این مناطق به وجود آید.
 
ماموستا محمدطاهر ایرانخواه، امام جماعت روستای راژان درباره نقش گاز در زندگی مردم این روستا می گوید: گاز در زندگی امروز جامعه به‌ویژه مردم روستاها نقش بسزا و جایگاهی قابل توجه دارد.
 
به گفته وی، روستای راژان در منطقه ای سردسیر واقع شده و نیاز است که گازرسانی به بخش خانگی، مساجد و مدارس آن در اولویت قرار گیرد.
 
امام جماعت روستای راژان ادامه می دهد: استفاده از گاز، آلودگی ایجاد نمی کند و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه‌تر است. 

شهروند آذربایجان غربی 5

هر خانوار روستای راژان به طور میانگین سالانه 14 بشکه نفت مصرف می کند و ورود گاز سبب می شود سختی تامین سوخت‌های مایع از میان برود و مردم با خیال راحت از گاز استفاده کنند.
 
ماموستا ایرانخواه تاکید می کند: زحمات زیادی در حوزه گازرسانی از سوی کارکنان این شرکت انجام شده است که جای قدردانی دارد و انتظار داریم به همه روستاهای منطقه گازرسانی شود تا امکان استفاده از این نعمت الهی برای همه مردم فراهم شود.
 
گاز با خود آسایش می آورد
 
نصرالدین امینی، عضو شورای حل اختلاف دهستان دشت و روستای راژان درباره طرح‌های گازرسانی به این مناطق می گوید: مردم خواهان آسایش هستند و گاز یکی از عوامل مهمی است که سبب ایجاد رفاه عمومی برای آن‌ها می شود.
 
به گفته وی، در برخی مواقع به دلیل نرسیدن سهمیه نفت به مردم شکایت‌هایی مطرح می شود که با ورود گاز؛ توزیع کالابرگ سوخت نیز منتفی می شود.

شهروند آذربایجان غربی 9

 وی تاکید می کند: در حوزه استفاده از گاز باید آموزش‌های لازم به مردم ارائه شود که خوشبختانه در این زمینه نیز از نیروهای بومی استفاده شده است و دو نفر از مردم روستا به‌عنوان گازبان در حال سپری کردن دوره های آموزشی و فنی هستند.
 
گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار از جمله اولویت‌های اساسی وزارت نفت به‌شمار می رود و در این مسیر، شرکت ملی گاز ایران، پارسال با بهره گیری از منابع قانونی بودجه بیش از سه هزار روستای کشور را به شبکه متصل کرد که اجرای این طرح ها در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.
 
براساس برنامه های تعریف شده، در سال‌های آینده دو میلیون و ٣٦٣ هزار خانوار با چهار میلیارد و ٧٣٨ میلیون دلار اعتبار در سطح کشور از مزایای گاز برخوردار می شوند و شاهد افزایش ضریب نفوذ گاز در بخش‌های مختلف به‌ویژه روستاها خواهیم بود.
 
مسیری که آغاز شده هرچند با پستی و بلندی همراه است اما صنعت گاز در دولت تدبیر و امید تلاش می کند تا رفاه عمومی را در جامعه ایجاد و امنیت انرژی را در بیشتر مناطق کشور برقرار کند.
کد خبر 273245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =