بیانیه عراق درباره توافق اوپک نباید جدی گرفته شود

کارشناس اندیشکده‎ای آمریکایی اعلام کرد سخنان اخیر نخست وزیر عراق درباره آمادگی این کشور برای کاهش تولید نفت را نمی‎توان جدی گرفت.

به گزارش خبرگزاری ترند از باکو، ادوارد چو، کارشناس مرکز مطالعات راهبردی و بین‎المللی که اندیشکده‎ای آمریکایی است، دیروز (جمعه پنجم آذر ماه) اعلام کرد بیانیه اخیر نخست وزیر عراق مبنی بر آمادگی این کشور برای کاهش تولید نفت، چندان معنادار نیست.

به گفته وی، مسئولان کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت غیر عضو این سازمان، همواره پیش از نشست‎های آن بیانیه‎های حمایت آمیز منتشر می‎کنند.

این کارشناس همچنین اعلام کرد بازار نفت همچنان به توانایی اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت بدبین است و تا کنون، نیمی از رشد قیمت نفت که پس از توافق الجزایر به دست آمد، از دست رفته است.

چو گفت: باید ببینیم که نشست وین چه دستاوردی خواهد داشت؛ تأکید بیش از حد در واقع این خطر را دارد که انتظارها را بالا می‎برد و در صورت شکست تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش تولید، ناامیدی شدیدتری را در پی خواهد داشت.

پیش از این، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، اعلام کرده بود که در چهارچوب تلاش اوپک برای کاهش عرضه جهانی و کمک به رشد قیمت نفت، این کشور آمادگی دارد تولید خود را کاهش دهد.

عبادی گفت: آن چیزی که با کاهش تولید از دست می‎دهیم، با افزایش درآمدهای نفتی جبران خواهد شد؛ اولویت ما افزایش قیمت هر بشکه نفت است.

در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، اعضای اوپک توافق کردند که تولید نفت خود را از سطح کنونی 33 میلیون و 240 هزار بشکه در روز به 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

قرار است در نشست این هفته اوپک در وین، درباره میزان کاهش تولید هر کشور تصمیم‎گیری شود.

کد خبر 273451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =