پیروزی ترامپ نیروی محرک توافق اوپک است

احتمال افزایش ارزش دلار و نرخ بهره و همچنین انتظار افزایش حفاری‌های نفتی در آمریکا اوپک را در عزم خود برای عملیاتی کردن توافق تثبیت سطح تولید نفت مصمم‌تر می‌کند.

به گزارش شبکه خبری سی ان بی سی، بانک مریل لینچ آمریکا پیش‌بینی کرد که انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده عاملی برای اجرایی شدن توافق تثبیت سطح تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.

فرانسیسکو بلنچ، رئیس بخش تحقیقات کالاهای جهانی این بانک اعلام کرد که پیروزی ترامپ از راه‌های گوناگون بر برنامه تثبیت سطح تولید اوپک تأثیر می‌گذارد.

وی گفت: نخست این که سیاست‌ حزب جمهوری‌خواه آمریکا بالا بردن ارزش دلار و نرخ بهره است که هر دو، عاملی برای کاهش تقاضای نفت در کشورهای در حال توسعه است. زیرا رشد ارزش دلار سبب خواهد شد قیمت نفت که متکی بر دلار است بر حسب ارزهای دیگر گران‌تر تمام شود و از سوی دیگر افزایش نرخ بهره در آمریکا سرمایه‌گذاران این کشور را تشویق خواهد کرد سرمایه خود را به جای بازارهای خارجی در داخل آمریکا به جریان بیندازند.

رئیس بخش تحقیقات کالاهای جهانی بانک مریل لینچ گفت: دوم اینکه تصمیم ترامپ برای افزایش تولید انرژی در این کشور مسئله مازاد عرضه جهانی را تشدید خواهد کرد.

هزینه تولید و برداشت نفت برای بسیاری از شرکت‌های حفاری آمریکایی بیشتر از کشورهای عضو اوپک است و به همین سبب این شرکت‌ها میزان تولید نفت خود را کاهش داده‌اند.

14 کشور عضو اوپک قرار است چهارشنبه (10 آذر) در وین گردهم آیند تا درباره سطح تولید نفت هر یک از اعضا و جزئیات توافق الجزیره گفت‌وگو کنند.

کد خبر 273465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =