۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
  • کد خبر: 273484
ایران از سهم خود در اوپک کوتاه نمی آید

یکصد و هفتاد و یکمین نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) چهارشنبه (دهم آذرماه) در مقر این سازمان در وین، در حالی برگزار خواهد شد که وزیر انرژی الجزایر برای رایزنی‎های نهایی اش، روز شنبه (ششم آذرماه) به دیدار زنگنه آمده بود.

نخستین باری نیست که نورالدین بوطرفه در ساختمان مرکزی وزارت نفت واقع در خیابان طالقانی با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به گفت‎وگو می نشیند؛ 13 شهریور ماه و پیش از نشست راهبردی نشست مجمع بین‎المللی انرژی که از ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر (پنجم تا هفتم مهرماه) در الجزایر برگزار شد، وزیر انرژی و معادن الجزایر در ملاقات با زنگنه عنوان کرده بود: نفت خام ٥٠ دلاری غیر قابل پذیرش است و اعضای اوپک خواهان قیمت ٥٠ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه هستند.

بوطرفه ضمن ابزار خرسندی از مذاکرات سازنده با زنگنه افزوده بود: ارتباطات ایران و الجزایر در چارچوب اوپک روابط مستحکم و مطلوبی است.

ارتباط ایران با الجزایر سوابق دیرینه ای دارد و در آستانه همکاری‎ها، تعاملات و گشایش‎های نفتی ایران پس از برجام نیز بر عمق این روابط افزوده شده است.

الجزایر چهارمین دارنده ذخایر گاز جهان است و از کشورهای مهم حوزه شمال آفریقا به شمار می آید. الجزایر که از نظر وسعت جغرافیایی بزرگترین کشور در سواحل جنوبی مدیترانه و دومین کشور بزرگ آفریقا به شمار می رود با کشورهای تونس، لیبی، نیجر، مالی، موریتانی، مغرب و جمهوری صحرای غربی همسایه است.

بیشتر شهروندان الجزایر مسلمان هستند و به زبان عربی سخن می گویند اما زبان فرانسه نیز در میان برخی از مردم آن رواج دارد. پس از استقلال الجزایر از فرانسه در سال ١٣٤١ هجری شمسی دولت ایران استقلال این کشور را به رسمیت شناخت و هیئتی را برای شرکت در جشن استقلال آن کشور به الجزیره فرستاد و سپس در مهر ماه ١٣٤٣ اقدام به تاسیس نمایندگی و اعزام سفیر به این کشور کرد و گام نخست برای برقراری روابط دیپلماتیک میان 2 کشور از طرف ایران برداشته شد، الجزایر نیز در سال ١٣٤٥ هجری شمسی سفیر اکردیته راهی تهران کرد و سرانجام در سال ١٣٥٣ سفارت الجزایر در تهران تاسیس شد.

وزیر انرژی الجزایر، همچنین پیش از دیدار دیروز خود با زنگنه، روز جمعه (پنجم آذرماه) با اشاره به اهمیت نشست پیش روی اوپک در وین، اعلام کرد که سفر به تهران برای رایزنی درباره توافق میان اعضای این سازمان ضروری است.

وی نگرانی اصلی در توافق‎های وین را عربستان دانست، زیرا این کشور اعلام کرده است که اگر کشورهای تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک، روز دوشنبه (هشتم آذرماه) در نشست کارشناسان بلندپایه اعضای اوپک حضور داشته باشند، حاضر به شرکت در این نشست نخواهد بود.

مسیر روشن

زنگه اما، با راهبرد شفاف و روشن خود در نشست الجزایر توانست دست پر به کشور باز گردد تا ایران نیز مانند لیبی و نیجریه از افزایش نیافتن تولید نفت مستثنی شود. دستاورد رایزنی‎ها و تعاملات مجموعه وزارت نفت در سایه این راهبرد زنگنه به بار نشست که گفته بود «احیای سهم از دست رفته ایران در بازار نفت، اراده و خواست ملی مردم ایران است». عبارتی که پس از رفع بخش زیادی از تحریم‎های ظالمانه چند ساله علیه ایران، به جد یکی از اصلی ترین مطالبات عمومی جامعه ماست. مردم انتظار دارند آنچه به ناحق و بر پایه تحلیل‎های غلط از ایران گرفته شده پس از تعامل سازنده دولت دهم با دنیا، باز گردد.

اعضای اوپک در نشست ٢٨ سپتامبر (هفتم مهرماه) الجزیره، درباره کاهش تولید نفت از ٢٠٠ هزار تا ٧٠٠ هزار بشکه در روز توافق کردند که معادل حدود یک تا ٢ درصد کل تولید کشورهای عضو این سازمان است. اعضای این سازمان در نشست الجزایر تصمیم گرفتند تولید خود را در سطح ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز تثبیت کنند.

خبرها حاکی از آن است که بازار همچنان منتظر تصمیم اوپک برای میزان تولید نفت است. این درحالی است که، قیمت نفت خام دبیلیو تی آی با بیش از یک درصد کاهش به 46 دلار و 77 سنت رسید.

پس از نشست الجزایر، نشست کمیته بلندپایه اعضای اوپک برای کاهش تولید در وین برگزار شد و خبرگزاری رویترز به نقل از منابع اوپک روز سه شنبه (دوم آذر ماه) اعلام کرد که کمیته بلندپایه کارشناسان این سازمان، کار خود را با موفقیت به پایان رسانده است.

کمیته‌ فنی به طور عمده از نمایندگان کشورهای عضو در هیئت عامل اوپک و همچنین نمایندگان ملی هر کشور تشکیل شده است که به وزیران مربوط گزارش می دهند.در این کمیته هیچ تصمیمی گرفته نمی‌شود، بلکه فقط پیشنهادهای توافق شده میان اعضا به نشست وزارتی اوپک که ٣٠ نوامبر (دهم آذر ماه) در وین برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.

هماهنگی داریم

وزیر انرژی و معادن الجزایر پس از دیدار دیروز با بیژن زنگنه، در جمع خبرنگاران گفت: اگراعضای اوپک در نشست ١٧١ به توافق برسند قیمت نفت در سال آینده میلادی به بشکه ای ٥٠ الی ٥٥ دلار و در پایان سال به ٦٠ دلار می رسد.

وی افزود: پیشنهاد دولت الجزایر مبنی بر کاهش یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه ای تولید اعضای اوپک در دیدار امروز با وزیر نفت ایران ارائه شد.

بوطرفه گفت: این پیشنهاد قرار است از سوی ایران بررسی شود و در نشست ١٧١ اعضای اوپک به جمع بندی نهایی برسیم.

وزیر انرژی و معادن الجزایر از پیشنهاد کاهش تولید ٦٠٠ هزار بشکه ای به کشورهای غیرعضو اوپک خبر و ادامه داد: باید جلو کاهش قیمت نفت که سبب آسیب به اقتصاد جهان شده است، گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر توافق انجام نشود پیش بینی این است که قیمت نفت به زیر ٥٠ دلار برای هر بشکه برود.

بوطرفه درباره این که تا چه اندازه به توافق اوپک در نشست وین خوشبین هستید، اظهار کرد: ما بسیار امیدواریم که توافق میان همه اعضای اوپک در ٣٠ نوامبر صورت گیرد.

وزیر انرژی و معادن الجزایر تصریح کرد: در همین فاصله ای که تا نشست پیش روی اوپک باقی مانده است ما و ایران به همراهی و هماهنگی های خود ادامه می دهیم تا بتوانیم به توافق نهایی برسیم.

صحبت های بوطرفه پس از دیدار با وزیر نفت ایران حکایتگر روند مثبت تعامل این کشور با جمهوری اسلامی ایران و آینده روشن برای بازگشت حق از دست رفته کشور در تولید نفت است.

البته شرایط به گونه است که با نزدیک شدن به پایان سال جاری میلادی، انتظار برای دستیابی به توافق در نشست این هفته سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین بیشتر می‌شود.

مستثنی هستیم

وزیرنفت از ارائه بسته پیشنهادی الجزایر به ایران مبنی بر تخصیص مقدار تولید هر کشور خبرداد و گفت: صحبت‌ها حاکی از آن است که اوپک می تواند به یک توافق پایدار برای تولید خود و مدیریت بازار برسد.

زنگنه نیز امروز (شنبه، ٦ آذرماه) پس از دیدار با نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی و معادن الجزایر در جمع خبرنگاران گفت: وزیر انرژی الجزایر تلاشهای ارزشمندی را در ماه‌های اخیر برای این که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به مواضع مشترک برای کاهش تولید و مدیریت بازار برسد، انجام  داده است. درتوافق الجزیره در چند ماه گذشته مبنی براین که اوپک تولید خود را به روزانه ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه برساند، مدیون تلاش‌های ایشان است.

وی ادامه داد: پیشنهاد وزیر انرژی الجزایر برای تخصیص مقدار تولید هر کشور امروز ارائه و این پیشنهاد به دقت بررسی و تجزیه و تحلیل شد.

وزیر انژی الجزایر تصریح کرد: ما قرار است دیدگاههای خود را درباره این پیشنهاد در نشست عادی ١٧١ اوپک که آخر هفته (چهارشنبه، ١٠ آذرماه) در وین برگزار می شود، ارائه دهیم. جریان عمومی و صحبت‌های انجام شده حاکی از آن است که اوپک می تواند به توافقی پایدار برای تولید خود و مدیریت بازار برسد.

وزیر نفت درباره این که آیا کشورهای ایران، لیبی و نیجریه که در توافق الجزیره از کاهش تولید نفت مستثنی شدند، در نشست ١٧١ اوپک نیز همچنان مستثنی خواهند بود، اظهار کرد: یکی از بحث‌های جدی ما این موضوع بود.

وی درباره این که آیا عراق درخواستی را برای مستثنی شدن از کاهش تولید نفت ارائه داده است، افزود: طبق اطلاعات ما، چنین درخواستی از سوی عراق ارائه نشده است.

زنگنه درباره این که تا چه اندازه به اجرایی شدن تصمیم الجزایر در نشست ١٧١ اوپک امیدوار هستید، اظهار کرد: تصمیمهای نشست الجزایر را همه قبول دارند و هم اکنون بحث بر سر چگونگی تقسیم بندی آن است.

تاکید وزیر نفت بر این‎که تصمیم‎های نشست الجزایر مورد قبول همه است راه را بر هر گونه بازی شبه سیاسی در تصمیمات نشست الجزایر می بندد.  راهبرد اصلی او ضمن تعامل با کشورهای عضو و رایزنی‎های گسترده مسیر خود را می پیماید.

نمی توان فراموش کرد که زنگنه در صحبت‎های تلویزیونی خود در صدا و سیما که به مناسبت هفته دولت انجام  شد در پاسخ به این پرسش که «چه ویژگی خاصی در کارتان به عنوان وزیر دارید، گفته بود: هیچگاه راه خودم را گم نمی کنم».

یکصد و هفتاد و یکمین نشست اعضای اوپک چهارشنبه (دهم آذرماه) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار می شود.

کد خبر 273484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =