محصولات نفتی ایران از طریق بلاروس به اروپا ترانزیت می‌شود

سفیر ایران در مینسک و رئیس جمهوری بلاروس در مورد روابط مختلف از جمله استفاده از ظرفیت‌های ریلی و جاده‌ای و نیز پالایشگاه‌های نفت بلاروس برای تولید و ترانزیت محصولات ایران به اروپا و توسعه همکاری‌ها تاکید کردند.

به گزارش شانا، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، دیروز (پنجشنبه، 25 آذرماه) در دیدار خدافظی محمدرضا صبوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مینسک، گفت: دیدار سران دو کشور پیش رو است که ضرورت دارد تصمیم‌های گرفته شده اجرا شود، همه کارهای لازم انجام و نقشه راه همکاری‌ها با افزودن زمینه‌های دیگر تکمیل شود.

وی با اشاره به این که باید سطح روابط ایران و بلاروس به طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا یابد، با مهم خواندن اقدام‌های انجام شده برای توسعه روابط دوجانبه در دوران خدمت سفیر ایران، افزود: سال 2017 در روابط ما تعیین کننده خواهد بود، همه جا اعلام می‌کنیم، تهران و مینسک شرکای راهبردی هستند، هیچ مشکلی میان ما وجود ندارد، آماده همکاری در همه زمینه‌ها هستیم، زیرا هیچ محدودیتی مطرح نیست.

لوکاشنکو تصریح کرد: سطح روابط ایران و بلاروس باید ارتقا یابد، اگر بخواهیم نسبتی میان سطح کنونی با توان واقعی دو کشور تعیین کنیم، هیچ نسبتی ندارند و کارهای بسیار زیادی پیش رو است.

رئیس جمهوری بلاروس عنوان کرد: تاکنون دو طرف کارهای زیادی انجام داده‌اند، به‌ویژه این که نقشه راه همکاری‌های دوجانبه برای سال‌های 2016-2017 ترسیم شده است و ضرورت دارد اجرایی شود.

وی ادامه داد: دو کشور حتی اگر نیمی از توانایی‌هایی خود را در مناسبات دوجانبه عملی کنند، کار بزرگی است، ایران به تولیدات بلاروس نیاز دارد و ما هم کالاهای ایرانی را می‌خواهیم، آماده تاسیس کارخانه‌های مشترک در هر دو کشور هستیم و باید نشان دهیم می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم.

صبوری، سفیر ایران نیز در این دیدار با ارزشمند خواندن دیدگاه رئیس جمهوری بلاروس نسبت به اهمیت روابط دو کشور و لزوم توسعه آن، آمادگی جمهوری اسلامی را برای ارتقا مناسبات و اجرای نقشه راه همکاری‌ها اعلام کرد.

صبوری، همچنین ضمن ارائه گزارشی از اقدام‌های سفارت ایران در دوران ماموریت خود برای ارتقا مناسبات، افزود: تحریم‌های سخت غیرقانونی و یکجانبه غرب علیه ایران مانع استفاده از ظرفیت‌های مختلف همکاری میان دو کشور شد که اکنون با تغییر شرایط پس از برجام وضع مناسبی در این حوزه فراهم شده است.

سفیر ایران در بلاروس تصریح کرد: تهران و مینسک توانمندی‌های زیادی برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف دارند که باید برای استفاده هرچه بیشتر اقدام کرد، ایران به سهم خود آمادگی همکاری در این عرصه را دارد که با توجه به علاقه بلاروس و پیش بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، افق روشنی پیش رو داریم.

در دیدار صبوری و لوکاشنکو همچنین موضوع‌های مختلف روابط دو جانبه از جمله استفاده از ظرفیت‌های ریلی و جاده‌ای و نیز پالایشگاه‌های نفت بلاروس برای تولید و ترانزیت محصولات ایران به اروپا بررسی شد و رئیس جمهوری این کشور نیز بر لزوم توسعه همکاری در این بخش‌ها تاکید کرد.

بلاروس کشوری دور از دریا و در اروپاست که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی، و لتونی هم‌مرز و پایتخت آن شهر مینسک است.

وزیر صنایع جمهوری بلاروس که اواسط این هفته در تهران حضور داشت، با محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری دیدار کرد.

وی در ملاقات با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، موفقیت‌های ایران در سیاست خارجی و برجام را تبریک گفت و افزود: این دستاورد نتیجه شایستگی مسئولان و صبر و شکیبایی ملت ایران است.

ویتالی ووک همچنین در آن دیدار از علاقه‌مندی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران در زمینه‎های مختلف از جمله در بخش نفت خبر داد و گفت: بلاروس آمادگی دارد با ایران در باره حوزه پالایش نفت و صادرات محصولات پتروشیمی همکاری کند.

کد خبر 274675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =