گازرسانی به همه استان‎های کشور شرایط مطلوبی دارد

با گذشت 6 روز از قطع واردات گاز از ترکمنستان که تنها حدود دو درصد از مجموع تولید گاز ایران را شامل می‎شود، گازرسانی به بخش‎های خانگی در استان‎های شمالی بدون هیچ وقفه ای در جریان است.

به گزارش شانا، با همت و تلاش کارکنان شرکت انتقال گاز ایران پس از قطع واردات گاز از سوی ترکمنستان تغییراتی در تأسیسات رامسر به عمل آمد که سبب افزایش انتقال گاز از غرب به شرق حوزه شمال شد و این تغییرات در آرایش تأسیسات و سیستم کنترلی سبب شد انتقال حجم گاز بیشتری متراکم و ارسال شود.

محمد اسماعیل ابراهیم زاده، مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران روز چهارشنبه (15 دی‎ماه) در باره وضع گازرسانی به استان مازندران گفته بود: وضع مصرف گاز در مازندران عادی است و مشکلی در تامین گاز بخش های مختلف وجود ندارد.

وی با بیان این‎که تامین گاز بخش خانگی و صنایع استان مازندران به طور عادی جریان دارد، گفته بود: همکاری خوب مردم در این مدت سبب شده است تا هیچ مشکلی پیش نیاید و در واقع این همکاری جایگزین گاز ترکمنستان شده است.

در همین حال سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: هم اکنون فشار گاز در حوزه شمال به ویژه استان مازندران متوازن با مصرف است و سطح فشار ورودی شهرها در مقایسه با سال‎های پیش وضع بهتری دارد.

گازرسانی به روش سی‎ان‎جی ارتباطی به قطع واردات گاز از ترکمنستان ندارد

برخی رسانه‎ها در پی قطع گاز ترکمنستان خبرهایی مبنی بر گازرسانی با روش سی‎ان‎جی به تعدادی از استان‎های کشور منتشر کرده اند در حالی که پروژه گازرسانی به برخی مناطق کشور پیش‎تر ازسوی شرکت ملی گاز ایران در دستور کار قرار گرفته است.

گاز رسانی به روش سی‎ان‎جی به مناطقی که امکان گازرسانی با خط لوله وجود ندارد و از لحاظ اقتصادی با صرفه نیست مدت‎هاست که در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است، پروژه گازرسانی از طریق سی‎ان‎جی به شهر بیدروبه از توابع شهرستان اندیمشک استان خوزستان 21 مردادماه امسال برای نخستین بار در کشور افتتاح شد.

روش‎های پیشرفته گازرسانی برای مناطق سخت گذر و کوهستانی که امکان لوله گذاری در آنها وجود ندارد و مناطقی که از لحاظ اقتصادی احداث خط لوله انتقال گاز به صرفه نیست  هم اکنون در دنیا مرسوم است.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مردادماه در این باره اعلام کرده بود: هم اکنون پروژه گازرسانی به چهار منطقه کشور در دستور کار است که این پروژه ها در آینده نزدیک به بهره برداری می رسند، پروژه گازرسانی شهرهای نائین، خور و بیابانک اصفهان قرار است در آینده کلنگ زنی شود و پروژه‎هایی را هم در شمال کشور مدنظر قرار داده ایم.

کارکنان صنعت نفت در بخش‎های مختلف ستادی و عملیاتی برای تامین آسایش و رفاه مردم در سراسر کشور و رفع نگرانی هموطنان شمالی در روزهای گذشته تلاش‎های خود را دو چندان کرده اند، افزایش تولید گاز در مناطق مرکزی برای جبران بدعهدی شرکت ترکمن گاز و فعالیت‎های شبانه روزی کارکنان پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی با هدف فرآورش و تولید پایدار، مستمر و ایمن گاز و افزایش ظرفیت انتقال در شمال کشور برای بهبود شبکه انتقال و توزیع گاز از جمله این تلاش‎ها به شمار می‎آید.

شرکت ملی گاز ایران تلاش کرده است با وجود افزایش مصرف گاز طبیعی در فصل زمستان، تا حد امکان در وهله نخست گاز صنایع و سپس نیروگاه‎ها را تامین کند، تغییر خوراک نیروگاه‎‎ها در فصل سرما که مصرف گاز خانگی ناگهان نسبت به فصول گرم و معتدل سال جهش قابل توجهی  می‎کند، هر سال مرسوم است و این موضوع به قطع واردات گاز ار تکمنستان مربوط نمی شود.

آمارها حاکی از آن است که حتی پارسال مصرف سوخت مایع در نیروگاه‎های کشور رشد منفی داشت و طبق آمارهای شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران توانیر مصرف گازوئیل و مازوت (نفت کوره) در نیروگاه های کشور نیز در سال 1394 به ترتیب با رشد منفی 32.1 و 32.3 درصدی به پنج هزار و 717 میلیون لیتر و 6 هزار و 800 میلیون لیتر رسید.

شایان یادآوری است که قطع گاز ساختمان‎های ستادی وزارت نفت در شهر تهران یک حرکت ترویجی و الگوی رفتاری برای جلب مشارکت بیشتر در راستای صرفه جویی مصرف گاز و انرژی به عنوان یک راهبرد کلی در نظرگرفته شده است و هم اکنون هیچ مشکلی در تامین گاز مورد نیاز کشور وجود ندارد، بنابراین انتشار شایعاتی در باره کمبود گاز و مصرف سوخت مایع از اساس کذب و مغرضانه است.

کد خبر 275212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =