فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس افتتاح شد

فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بندرعباس با حضور رئیس جمهوری، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران و دیگر مسئولان کشوری و استان هرمزگان در بندرعباس به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش شانا، آیین رسمی بهره‎برداری از تولید مستمر بنزین در فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، ظهر امروز (یکشنبه، 10 اردیبهشت‎ماه) با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران، سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و مدیران این طرح عظیم ملی و مسئولان استان هرمزگان برگزار شد.

دکتر روحانی در بازدید از بخش مختلف پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و اتاق کنترل و نیز در جلسه ای با حضور وزیر نفت، مدیران و مهندسان این پالایشگاه، در جریان روند احداث و چگونگی فعالیت‎ها و تولیدات این مجموعه قرار گرفت.

رئیس جمهوری در مراسم پرده برداری از یادمان افتتاح این پالایشگاه با قدردانی از تلاش متخصصان و کارگران پرتلاش کشورمان، گفت: بهره برداری از این پروژه و خودکفایی در تولید بنزین سبب افتخار ملت ایران است.

این پالایشگاه در راستای استفاده حداکثری از تولیدات میعانات گازی استحصال شده در پالایشگاه‎های پارس جنوبی و به منظور پرهیز از خام فروشی، خودکفایی در تولید بنزین با کیفیت، ایجاد ارزش افزوده بالاتر و افزایش درآمد ناخالص ملی در منطقه ای راهبردی از لحاظ دسترسی آسان به امکانات و تاسیسات بندری احداث شده است.

خودکفایی کشور در واردات بنزین و وابسته نبودن به بیگانگان و حرکت در راستای صادرات، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خام فروشی و تبدیل به فرآورده های با ارزش تر، تبدیل ایران به قطب تولید و صادرات بنزین در حوزه خلیج فارس، ایجاد فرصت های ویژه اقتصادی در عرصه تجارت نفت و گاز منطقه و کمک به بهبود شاخص های محیط زیست و کنترل آلایندگی های صنعتی در ایران از جمله دستاوردهای اجرای این پروژه است.

در نخستین فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ٤ تولید می شود.

با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥ ، تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده و ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد.


کد خبر 276485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =