افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس سدی در برابر خام فروشی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس بدون تردید از خام فروشی جلوگیری و جهشی بزرگ در امر بنزین سازی کشور ایجاد می‎کند.

به گزارش شانا، حسن بهرام نیا به افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: بهره‎برداری کامل از پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس، ایران را از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد کرد و اجرای این طرح کمک بزرگی به اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به این‌که نفت کالایی راهبردی برای کشور به شمار می‌رود، افزود: افتتاح و بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس همسو با اقتصاد مقاومتی و سدی در برابر خام فروشی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر بتوانیم پالایشگاه‌های کشور را بیش از پیش توسعه دهیم در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم جزو کشورهای صادرکننده بنزین باشیم.

فاز نخست بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، امروز (یکشنبه، ١٠ اردیبهشت‌ماه) مصادف با ولادت سومین اختر تابناک آسمان امامت حضرت امام حسین (ع) و روز پاسدار و همچنین روز ملی خلیج فارس با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، وزیر نفت و دیگر مسئولان کشوری و استان هرمزگان در بندرعباس به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش شانا، ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در سال ١٣٨٥ کلید خورد که در دوران تحریم به دلیل نبود تجهیزات و سرمایه کافی این پروژه به کندی پیش رفت.

پس از برجام اجرای این طرح پالایشی شتاب گرفت و برخی واحدهای آن نظیر واحد تقطیر نیز در سال ٩٥ به بهره برداری رسید.

راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ١٢ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ٤ به تولید بنزین کشور اضافه می‌کند.

در پی بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، افزون بر این‌که ایران از نظر تامین بنزین مورد نیاز کشور خودکفا می شود، بلکه به صادرکننده بنزین نیز تبدیل خواهد شد.

با راه اندازی کامل این پالایشگاه روزانه ٣٦٠ هزار بشکه معیانات گازی از طریق خط لوله از عسلویه به این پالایشگاه منتقل خواهد شد و بدین ترتیب روزانه٣٦  میلیون لیتر بنزین، ١٤ میلیون لیتر گازوئیل و سه میلیون و ٣٧٠ هزار لیتر سوخت جت به میزان تولید فرآورده های نفتی کشور اضافه می‌شود.

بر اساس این گزارش، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه کنونی بندرعباس ساخته شده است.

کد خبر 276487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =