۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
  • کد خبر: 277138
فراز و فرودهای تولید نفت در زاگرس جنوبی

میدان‎های سروستان و سعادت آباد که اسفندماه سال 91 با هدف تولید روزانه 15 هزار بشکه نفت به طور رسمی راه اندازی شدند، هم اکنون حدود 6 هزار بشکه در روز نفت تولید می‎کنند و مطالعات برای افزایش برداشت از این میدان‎ها در دستور کار است.

به گزارش شانا، طرح توسعه میدان‎های 16گانه نفت مرکزی در اوایل دهه 80 و با هدف توسعه میدان‎های پایدار، پایدار غرب، دهلران، دانان، سرکان، ماله کوه، کبود، سروستان، سعادت آباد، دودرو، شوروم، ریگ، خشت، بوشهر، بوشگان و کوه کاکی آغاز شد و به دنبال آن در اواخر سال 85، کلنگ توسعه میدان‎های سروستان و سعادت آباد بر زمین خورد. این دو میدان، بهمن ماه سال 91 به طور آزمایشی وارد مدار شدند و هشتم اسفندماه همان سال با حضور رئیس جمهوری وقت به طور رسمی افتتاح شدند؛ کارخانه فرآورش و تزریق گاز شهید غلامعلی دست بالا نیز همزمان راه اندازی شد.

چندی بعد در اردیبهشت ماه سال 92، کارخانه نمکزدایی میدان نفتی سروستان با ظرفیت فرآورش روزانه 25 هزار بشکه نفت میدان‎های سروستان و سعادت آباد افتتاح و نفت این میدان‎ها به دلیل صرفه اقتصادی بیشتر، به جای نفت خام میدان گچساران به عنوان تامین کننده بخشی از خوراک پالایشگاه شیراز انتخاب شد.

ناهمخوانی عملکرد مخزن با مطالعات اولیه

اما تولید 15 هزار بشکه‎ای از سروستان و سعادت آباد دوام چندانی نداشت؛ به‎طوری‎که خیلی زود شیب نزولی یافت و هم اکنون روزانه حدود 6 هزار بشکه نفت از این 2 میدان برداشت می‎شود. اواخر سال 94 سمیناری با هدف بررسی و ارزیابی عملکرد واقعی میدان‎های سروستان و سعادت آباد در مقایسه با طرح جامع توسعه (MDP) اولیه آنها با حضور کارفرمای طرح و مشاوران داخلی و خارجی تهیه MDP برگزار و طی آن اعلام شد، مطالعات حاکی از آن است که میزان ذخایر و تولید روزانه میدان‏‌ها نسبت به مقادیر اولیه MDP کاهش یافته و عملکرد واقعی دو مخزن با MDP  اولیه مطابقت ندارد.

آری. بررسی‎ها نشان می‎دهد مطالعه اولیه‎ای که تولید 15 هزار بشکه‎ای و افزایش آن تا 25 هزار بشکه را برای میدان‎های سروستان و سعادت آباد هدف‌گذاری کرده بود، بر مبنای داده‎هایی ناقص تهیه شده بوده و تکمیل داده‎های میدان‎ها شرایط متفاوتی را برای این فیلد نفتی رقم زده است. این موضوع را احمد رجبی، مدیر امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی می‎گوید و اضافه می‎کند: «احتمال وجود ساختمان‎های دیگری در میدان سروستان وجود دارد و به این منظور، اجرای عملیات لرزه نگاری در برنامه‌های آینده قرار گرفته است».

سروستان و سعادت آباد روی میز شورای عالی مخازن

اهمیت سروستان و سعادت آباد تا جایی است که یکی از جلسات شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران را نیز به خود اختصاص داد. یکصد و سی ‌و هشتمین جلسه شورای عالی مخازن که در بهمن ماه پارسال برگزار شد، به بررسی طرح جامع مطالعه میدان‎های سروستان و سعادت آباد اختصاص یافت و بر عدم قطعیت بالای مطالعه میدان تاکید شد.

در این جلسه، اعضای شورای عالی مخازن نظرات اصلاحی خود را برای بهبود مدیریت این 2 میدان ارائه کردند که مهمترین آن، مشخصه سازی و توصیف دقیق‎تر میدان‎ها و بررسی جامع روش‌های بهبود و ازدیاد برداشت بود.

این در حالی است که حتی رفتار و عملکرد مشابه مخزن در این میدان‎ها، احتمال یکی بودن دو میدان را نیز مطرح کرده و مقرر شده است با حفاری میان این دو میدان، میزان قطعیت این احتمال مشخص شود.

امید به افزایش تولید نفت در استان فارس 

میدان نفتی سروستان در 110 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و میدان نفتی سعادت آباد در 20 کیلومتری شمال میدان سروستان واقع شده است. منطقه عملیاتی سروستان و سعادت آباد، یکی از پنج منطقه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی و تنها منطقه عملیاتی نفتی این شرکت به شمار می‎رود.

غلامحسین منتظری، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی درباره مسئولیت این شرکت در میدان‌های نامبرده، به نگهداشت تولید اشاره می‎کند و می‎گوید: «البته مطالعه این میدان‎ها در دستور کار است و امیدواریم بتوان بر مبنای نتایج مطالعات، در آینده تولید بیشتری را از این میدان‎ها شاهد بود».

منتظری ابراز امیدواری می‎کند شرایط برای توسعه میدان‏‎های غیرمشترک این شرکت مانند دی، سفیدزاخور، هالگان، سپیدباغون و ... نیز مساعد شود و ادامه می‎دهد: «توسعه میدان‎ها، ضامن اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و افزایش ضریب امنیت اجتماعی خواهد بود».

هم اکنون حدود 350 نفر در منطقه عملیاتی سروستان و سعادت آباد مشغول فعالیتند؛ میدان‎هایی که در صورت ثمربخشی نتایج مطالعات آنها و همچنین در مدار تولید قرار گرفتن میدان نفتی خشت، شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی به عنوان تامین کننده حدود 30 درصد از گاز مصرفی کشور می‎تواند در حوزه نفت هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

کد خبر 277138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =