۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
  • کد خبر: 277611
قرارداد با توتال به نفع ملت ایران است

مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت امضای قرارداد با شرکت توتال فرانسه را کاری بسیار مهم و به نفع ملت ایران دانست.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علی احمد یارمحمدی روز سه‌شنبه (20 تیرماه) در حاشیه نشست خبری نخستین کنگره ملی فرماندهی اطفای حریق گفت: ما به سرمایه‌گذاری در حوزه نفتی نیاز داریم و کنسرسیوم به رهبری توتال قصد سرمایه گذاری در ایران را دارد.

وی با بیان این‌که زحمت و تلاش زیادی برای امضای این قرارداد صورت گرفت، تاکید کرد: امضای این قرارداد با دلسوزی تمام انجام شده و به نفع ملت ایران است.

مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت به طرح سه فوریتی مجلس برای بررسی قرارداد شرکت نفتی توتال در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: هرچند وظیفه مجلس بررسی و نظارت بر اینگونه قراردادهاست ، اما باید ببینید چه کسانی آن را مطرح کرده‌اند.

یاراحمدی یکی از راهکارهای رفع بیکاری در کشور را استفاده از سرمایه خارجی اعلام کرد و گفت: باید برای جذب سرمایه از شرکت‌های خارجی در قالب قرارداد استفاده کنیم.

وی به افزایش صادرات نفت کشور اشاره کرد و گفت: در آغاز دولت یازدهم حدود 800 هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم که اکنون به حدود 2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسیده است.

یاراحمدی افزود: پیش از دولت یازدهم برای آمدن نفتکش‌ها بسیار مشکل داشتیم که پس از برجام این تحریم‌ها لغو شد و اکنون در حال صادرات نفت خام به کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن، چین و حدود 2 یا 3 کشور اروپایی هستیم.

مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت تاکید کرد، هم اکنون وضع صادرات خیلی بهتر شده و برجام بسیار کمک کرده است تا بتوانیم افزایش صادرات نفت داشته باشیم.

بر اساس این گزارش نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم در دوازدهم تیرماه جاری بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین‌المللی به رهبری توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.

امضای این قرارداد با طرح ابهامات و ایرادهایی ازسوی برخی منتقدان همراه بود که از جمله آنها، می توان به ادعای آنها مبنی بر لزوم انتشار متن قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، اشاره کرد.

پیش از این مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت در واکنش به این انتقادات گفته بود: هیئت هفت نفره ای که تشکیل شده این قرارداد را تایید کرده است، این هیات مشتمل بر چهار وزیر پیشین و کارشناسان و نمایندگان ریاست جمهوری، شورای عالی امنیت ملی و حسابرسی ، این قرارداد را منطبق با قوانین و مقررات دانسته است.

وزیر نفت تاکید کرده بود: خواسته و فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در روند تدوین و تصویب چارچوب الگوی جدید قراردادهای جدید نفتی رعایت شده است.

ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها امضا شد.

بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.

سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد است. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم دارند.

این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه 2 میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود 56 میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می شود.

کد خبر 277611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =