۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
  • کد خبر: 278036
عمیق‌ترین چاه نفتی دنیا کجاست؟

در بخش خاور دور روسیه که دما به زیر منفی 35 درجه هم می‌رسد و بیشتر ساکنان آن گوزن‌های قطبی هستند، طولانی‌ترین و عمیق‌ترین چاه نفت جهان حفر شده‌ که 12کیلومتر در عمق زمین و 11 کیلومتر در زیر اقیانوس کشیده شده است.

به گزارش شانا، از زمان آغاز به کار پروژه ساخالین1 شرکت اکسون موبیل آمریکا در این ناحیه در سال 2003، هفت چاه دیگر از 10 چاه عمیق زمین در آنجا حفر شده‌اند.

گروه حفاری این چاه‌ها انتظار دارند که در ماه‌های آینده رکوردهای پیشین خود را بشکنند، دکل حفار این هفت چاه نفت در ساخالین که یاسترب (شاهین) نامگذاری شده، با چهار پمپ گل 7500 پوند بر اینچ مربع، 14 هزار ذخیره بشکه گل مایع و شش جنراتور،‌ قویترین دکل این کارخانه است.

این دکل از 2 دیواره برای مقاومت در برابر سرما و زلزله‌های مکرر این ناحیه که در دریای اختسک قرار دارد، استفاده می‌کند، تیم 800 نفری حفار که بیشتر روسی هستند هر ناحیه اعزامی را از پیش با استفاده از تصویربرداری سه بعدی لرزه‌نگاری نقشه‌کشی کرده تا مدل‌های تصویری از شرایط سنگ‌ها و موقعیت ذخیره نفت بدست آورند.

در جزیره ساخارین، در شرق کشور روسیه درجه هوا حتی تا 35 درجه سانتی گراد زیر صفر پایین می‌آید، اکثر ساکنان این جزیره گله گوزن‌های شمالی هستند، در این جزیره در ماه ژانویه طولانی ترین و عمیق ترین چاه نفت جهان حفر شد، این چاه حدود 7.7 مایل ( 12.39 کیلومتر ) درون زمین عمق دارد.

از این مقدار 7.1 مایل ( 11.42 کیلو متر ) آن زیر اقیانوس است، جالب است بدانید که هفت تا از 10 چاه نفتی عمیق جهان در این جزیره حفر شده‌اند، اما مسئولان این جزیره در حال مهیا کردن مقدمات برای حفر یک چاه نفتی عمیق تر و شکستن رکورد قبلی خود هستند.

این چاه‌های هفت گانه که به هاوک ( Hawk ) مشهور است دارای چهار پمپ 7500 psi  و 6 ژنراتور بسیار قوی است، ذخیره سازی از این چاه‌های هفت گانه 14000 بشکه اعلام شده است.

حفاری و نگهداری از چنین چاه‌های نفت با این مقدار عمق بسیار سخت و پرهزینه است، برای کنترل موقعیت و زاویه چاه، مهندسان حفاری از مگنو مترها (Magnometeres ) و زاویه سنج‌های بسیار حساس و دقیق ( inclinometers ) استفاده می‌شود.

اطلاعات به دست آمده توسط این ابزارهای پیشرفته توسط پالس‌های فشار در سیال حفاری به بالا ارسال می‌شود، سپس مهندسان مربوطه این اطلاعات را به دقت در بالای چاه آنالیز و کنترل می‌کنند.

قبل از ایجاد هر چاه با استفاده از تصاویر سه بعدی دقیق یک نمونه تصویری قابل اعتماد از آن چاه به دست می‌آورند، آن‌ها با این کار از شرایط و محل قرار گرفتن سنگ‌ها و سخره و هم چنین مخازن نفت مطلع می‌شوند، آن‌ها می‌توانند با ضریب خطای بسیار ناچیز به هدف برنامه‌ریزی شده خود دست بیابند.

کد خبر 278036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =