نخستین پالایشگاه با دانش فنی پژوهشگاه نفت در سوریه احداث می‎شود

معاون فناوری و روابط بین‎الملل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: نخستین پالایشگاه با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت، در کشور سوریه احداث می‎شود.

به گزارش شانا، منصور بزمی، امروز (سه‎شنبه، چهارم مهرماه) در نشست خبری که به منظور ارائه دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، از ارائه دانش فنی ساخت پالایشگاه نفت به کشور سوریه به عنوان یکی از خدمات فناورانه پژوهشگاه یاد کرد و گفت: پس از برقراری نسبی آرامش در کشور سوریه، این پالایشگاه احداث می‎شود و مقرر شده در ساخت پالایشگاه از حداکثر توانمندی شرکت‎های ایرانی استفاده شود.

وی سرمایه احداث این پالایشگاه را یک میلیارد دلار خواند و گفت: کنسرسیوم مالک پالایشگاه هم‎اکنون در حال مذاکره با فاینانسور است و علاوه بر واحدهای مدنظر، کار ایجاد 2 واحد دیگر برای بنزین‎سازی و افزایش عدد اکتان در این پالایشگاه هم به پژوهشگاه واگذار شده که در دست اقدام است.

بزمی از LPG، بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و قیر به عنوان محصولات نهایی پالایشگاه نام برد و گفت: نفت خام این پالایشگاه از نفت سبک و سنگین سوریه تامین می‎شود که برای جذب سرمایه‎گذار، تخفیف‎هایی را هم در بهای نفت در نظر گرفته‎اند.

نقش‎آفرینی در قراردادهای جدید نفتی

معاون فناوری و روابط بین‎الملل پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‎که در حال حاضر هفت واحد پالایشی در کشور با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت در حال فعالیت است، ادامه داد: بهره‎برداری از 2 واحد پالایشی دیگر هم با دانش فنی پژوهشگاه در دستور کار قرار دارد.

بزمی همچنین به همکاری پژوهشگاه با کره جنوبی در توسعه فناوری LNG اشاره کرد و درباره روند پیشرفت قرارداد منعقد شده بین پژوهشگاه و شرکت ملی نفتکش توضیحاتی ارائه داد؛ بر مبنای این توضیحات، در فاز نخست اجرای این قرارداد، بهترین گزینه به عنوان سوخت نفتکش‎ها مشخص می‎شود و در فاز دوم، گزینه منتخب در دست اقدام قرار می‎گیرد.

به گفته وی، برخی شرکت‎های خارجی که برای همکاری با شرکت ملی نفت ایران در قالب قراردادهای جدید نفتی مذاکراتی داشته‎اند، با پژوهشگاه صنعت نفت هم جلسات مشترکی برگزار کردند و خواهان مشارکت پژوهشگاه در فرایند توسعه میادین شدند. همچنین پژوهشگاه مذاکراتی با شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی داشته است که این مذاکرات ادامه دارد.

بزمی از همکاری گسترده پژوهشگاه صنعت نفت با دانشگاه‎های تراز اول کشور خبر داد و با تاکید بر این‎که پژوهشگاه، خود را رقیب دانشگاه‎ها نمی‎داند، عنوان کرد: بر اساس رویه‎ای که در سطح دنیا برقرار است، معمولا کارهای آزمایشگاهی و پایه‎ای در دانشگاه‎ها و امور پایلوت و تجاری سازی در پژوهشگاه‎ها انجام می‎شود و پژوهشگاه از افزایش سطح همکاری با دانشگاه‎ها استقبال می‎کند.

میلیون‎ها دلار درآمدزایی با فروش خدمات فناورانه به کشورهای دنیا

وی پژوهشگاه صنعت نفت را بزرگترین مرکز تحقیقاتی کشور، بزرگترین ارائه دهنده خدمات فناورانه به شرکت ملی نفت ایران و یکی از بزرگترین و برترین مراکز پژوهشی در سطح خاورمیانه خواند و گفت: در سطح صنعت نفت ایران، پژوهشگاه صنعت نفت تنها مرکز پژوهشی است که دانش‎ فنی و خدمات فناورانه بسیاری را به ارزش میلیون‎ها دلار به شرکت‎های خارجی فروخته است.

بزمی ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت در سال‎های متوالی به عنوان برترین مرکز پژوهشی کشور شناخته شد که ثبت بیش از 130 اختراع و پتنت بین‎المللی به کشورهای دنیا را می‎توان تنها یکی از دلایل این انتخاب به شمار آورد. 

وی یادآور شد: ثبت اختراع زمانی ارزش‎آفرین می‎شود که بتوانیم از دستاوردهای آن بهره‎مند شویم و محصولات را تجاری‎سازی کنیم؛ راهبردی که به طور جدی در پژوهشگاه صنعت نفت مدنظر قرار دارد و تمام پروژه‎هایی که در چند سال اخیر در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته، کاملا متقاضی‎محور بوده‌اند.

بزمی با اشاره به حجم فعالیت‎های موثر صورت گرفته از سوی پژوهشگاه صنعت نفت، افزود: شخص وزیر نفت از افرادی هستند که همواره حامی پژوهشگاه بوده‎اند و نگرش مثبتی نسبت به پژوهشگاه دارند.

وی خاطرنشان کرد: در آینده‎ای نزدیک درباره نتایج منحصربه فرد طرح مروارید خلیج فارس اطلاع رسانی خواهد شد. 

کد خبر 278768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =