زنجیره ارزش اوره در صنعت پتروشیمی کامل می‌شود

همزمان با آغاز شمارش معکوس راه اندازی فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، در حالی یکی از بزرگترین مجتمع‌های تولید اوره و آمونیاک جهان در صنعت پتروشیمی ایران شکل می‌گیرد که برنامه‌ریزی تکمیل زنجیره ارزش اوره با تولید دو محصول با ارزش از آن آغاز شده است.

به گزارش شانا، «اوره» یک محصول راهبردی در صنایع پتروشیمی جهان به شمار می‌رود و با توجه به کاربرد این محصول شیمیایی در صنایع کشاورزی و باغداری در عمل امنیت غذایی بسیاری از کشورهای پرجمعیت جهان به این محصول پتروشیمیایی وابسته است.

تا یک دهه پیش، ایران در جمع کشورهای واردکننده اوره قرار داشت که با بهره برداری از چند طرح جدید تولید اوره در طول اجرای برنامه پنجم توسعه تاکنون شامل پتروشیمی پردیس، کرمانشاه و مرودشت شیراز، این کشور از واردکننده به صادرکننده این محصول پتروشیمیایی تبدیل شده است.

در شرایط کنونی با فعالیت مجتمع‌های تولید اوره در صنعت پتروشیمی کشور همچون فاز یک و دو پتروشیمی پردیس، رازی، مرودشت شیراز، خراسان و کرمانشاه ظرفیت تولید اوره در صنایع پتروشیمی ایران به حدود سالانه پنج میلیون و 500 هزار تن رسیده است.

همزمان با شتاب در بهره برداری طرح‌های مختلف تولید اوره، عملیات ساخت پنج طرح جدید تولید اوره در کشور پیشرفت 26 تا 99 درصدی دارند که پیش‌بینی می‌شود امسال فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 75 هزار تن اوره و تا سال آینده هم طرح پتروشیمی لردگان با ظرفیت تولید یک میلیون و 75 هزار تن اوره به بهره برداری برسند.

افزون بر این هم اکنون عملیات اجرایی چهار طرح دیگر تولید اوره هم با شتاب بیشتری نسبت به دیگر پروژه‌ها در حال اجراست. باید از طرح‌های پتروشیمی هنگام، مسجدسلیمان، فاز دوم توسعه پتروشیمی کرمانشاه و زنجان به ترتیب با 45 درصد، 41 درصد و دو طرح دیگر با 26 درصد پیشرفت اجرایی به عنوان مهمترین پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید اوره در صنعت پتروشیمی ایران یاد کرد.

در مجموع پیش بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم توسعه با بهره برداری از همه این طرح‌ها، ظرفیت تولید اوره در صنعت پتروشیمی کشور با 6 میلیون تن افزایش و ثبت جهشی دو برابری نسبت به وضع موجود به بیش از 11 میلیون و 500 هزار تن در سال برسد.

راه اندازی بزرگترین تولیدکننده اوره و آمونیاک خاورمیانه

مهمترین تاثیر محصول اوره در صنایع پتروشیمی جهان، به دلیل کاربردهای متنوع و گسترده این محصول پتروشیمیایی در صنایع کشاورزی، باغداری و زراعت، تامین امنیت غذایی است.

از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی افزایش تقاضا برای این محصول پتروشیمیایی به‌ویژه در کشورهای پرجمعیت آسیایی همچون هند، چین، پاکستان، افغانستان، سریلانکا، اندونزی، فیلیپین، بنگلادش، ویتنام و ...، امسال فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، بزرگترین مجتمع تولیدکننده اوره و آمونیاک خاورمیانه و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصولات در سطح جهان در صنایع پتروشیمی ایران به بهره برداری می‌رسد.

مرتضی عزیزی، مدیرعامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان درباره راه اندازی فاز سوم پتروشیمی پردیس، گفت: این پروژه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

وی با اعلام این که تولید از واحد اوره آزمایش و آغازشده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه زمانبندی مراحل تکمیلی این پروژه امسال اجرایی می‌شود.

عزیزی با تاکید بر این که با بهره برداری از فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اوره و آمونیاک جهان در یک مجتمع پتروشیمی شکل می‌گیرد، تصریح کرد: در مجموع با بهره برداری از این طرح ظرفیت تجمیعی تولید اوره و آمونیاک به بیش از 5.2 میلیون تن در سال می‌رسد.

مدیرعامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با اعلام این که با راه اندازی فاز سوم پتروشیمی پردیس، شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان به بزرگترین شرکت تولیدکننده اوره منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد، تاکید کرد: در حوزه تولید متانول هم بزرگترین تولیدکننده این محصول پتروشیمی در ایران و خاورمیانه هستیم.

تولید 2 محصول جدید اوره در پتروشیمی ایران

در شرایط کنونی تولید اوره در صنایع پتروشیمی جهان، از خام فروشی گاز طبیعی  یک مرحله رو به جلواست، اما تنها تولید اوره به منزله تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی به شمار نمی رود.

بر این اساس پس از تولید محصولات متنوع با استفاده از خوراک اوره همچون کریستال ملامین، رزین اوره فرمالدئید، کود اوره با پوشش گوگردی و رزین ملامین فرمالدئید، هم اکنون تکمیل بیشتر زنجیره ارزش محصول اوره در صنعت پتروشیمی کشور به عنوان یک سیاست راهبردی در دستور کار قرار گرفته است.

بر این اساس همسو با افزایش 6 میلیون تنی ظرفیت تولید اوره در صنعت پتروشیمی کشور با بهره برداری دست کم از 6 طرح جدید از امسال تا پایان برنامه ششم توسعه، تولید دو محصول جدید شامل «اوره هیدروژن پیروکسید» و «کود اوره با پوشش پلیمری» کلید خورده که با تولید دو محصول با ارزش، زنجیره ارزش اوره در صنعت پتروشیمی ایران تکمیل خواهد شد.

از سوی دیگر همزمان با اجرا و ساخت طرح‌های جدید تولید اوره، برنامه ریزی برای ساخت و بهره برداری از شهرک‌های جدید صنایع تکمیلی پتروشیمی در مجاورت مجتمع‌های پتروشیمی تولید اوره و با هدف تکمیل بیشتر زنجیره ارزش این محصول پتروشیمیایی آغاز شده است.

 

منبع: شرکت ملی صنایع پتروشیمی

کد خبر 278908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =